Exkluzivní

Ohlédnutí za sérií FPI v roce 2021

Rok 2021 je za námi, a i když nebyl zrovna přející pro natáčení rozhovorů, podařilo se nám v něm uveřejnit hned 14 nových dílů série FPI a celkově se dostat na 30 uvedených epizod.

FPI neboli First Person Interview je série, kterou jsem původně vystavěl kolem omezení, která jsme měli. Žádné studio, umístění redakce ve Zlíně, kam by za námi stejně skoro nikdo nedojel, i kdybychom studio měli a z toho pramenící i to, že když za někým jedu, tak jedu sám a vše se mi musí vejít do nějakého rozumného zavazadla. Rozhovory jsem tedy začal točit z First Person pohledu, abych u natáčení mohl zároveň kontrolovat displej foťáku. Postupně jsem však zjistil, že je to vlastně výhoda a mně osobně se tento styl líbí mnohem víc než klasický rozhovor, kde půlku času mluví moderátor. Začal jsem tedy své části dávat pryč co nejvíce a nechávat je tam jen pokud jsou důležité pro kontext. V současné době se tedy jedná o sérii, která se snaží udělat medailonky herních veteránů, ale i představovat mladší tvůrce a jejich hry, nebo další zajímavé lidi pohybující se v herním průmyslu. V letošním roce jsme takto například představili SŠ obor Game Art a jeho čtyři pedagogy, nebo „videoherního“ právníka Josefa Bátrlu.

 

Všechny díly najdete na YouTube (video), Spotify (podcast), SoundCloud (podcast), ale také přímo zde na VisionGame, kam každý díl přepisujeme i do textové verze.

Níže najdete odkazy na všechny díly z roku 2021, pokud vám nějaký unikl. Řazeny jsou tak, jak vycházely od Pavla Nováka z polyperfect až po Radima Jurdu a Jana Chlupa z Amanita Design. Na přepis rozhovoru a odkazy na podcast verze se dostanete proklikem ve jméně daného vývojáře. Video verze jsou přiloženy i zde.

FPI: Pavel Novák I polyperfect

Polockdownovou řadu naší série FPI jsme začali opatrně v domovském městě. Pavel Novák má ve Zlíně studio polyperfect a stojí za novým magisterským studiem na FMK University Tomáše Bati s názvem Game Design.

 

FPI: Vladimír Geršl I GoldKnights

Vláďa Geršl je producent s více než dvaceti lety zkušeností v herní branži a muž stojící za přerodem studia GoldKnights a hry The Last Oricru, která byla v loňském roce oznámena jako nástupce původně indie hry LostHero. V tomto rozhovoru mluví čistě o své kariéře před GoldKnights. Kolem The Last Oricru se toho loni dělo tolik, že jsme se nakonec rozhodli celou pasáž o hře přetočit ještě jednou a najdete ji o video níže.

 

FPI: P.J. Strnad a V. Geršl I The Last Oricru 

The Last Oricru (dříve LostHero) má za sebou pořádný kus cesty. Malý indie projekt, který Pavel Jiří Strnad tvořil s dalšími pěti lidmi bez nějakých větších zkušeností s hrami, a který cílil pouze na Steam s potenciálem oslovit část fanoušků Souslike her, prošel obrovskou změnou.

Hra se, nyní již pod jménem The Last Oricru, změnila na regulérní AA titul, který míří nejen na PC, ale i na konzole nové generace. Na hře nyní pracuje tým cca 40 lidí. Strůjcem tohoto přerodu studia je Vladimír Geršl, který v něm aktuálně zastává pozici executive producera a hlavně díky němu se podařilo hru úspěšně dostat pod křídla nového labelu Prime Matter patřícího do skupiny Koch Media.

Požádal jsem tedy Pavla a Vladimíra, aby nám o hře, jejím přerodu, a jejich vztahu ke Koch Media řekli trochu víc.

 

FPI: Tomáš Roller I PLAN A Collective

Pokud se v herním světě pohybujete pouze jako hráč, tak vám jméno Tomáše ani jméno jeho studia možná nic neřekne. Vězte ale, že hry, na kterých pracoval, znáte úplně všechny. Tomáš se velkou část své kariéry pohybuje v outsourcingu a díky tomu se podílel na mnoha českých i zahraničních hrách. První velká hra, která nakonec bohužel nevznikla, byl slavný Call Sign: Charlie, díky tomu se však dostal k práci na Vietcongu 2, později Mafii II a nakonec i Mafii III. Pracoval také na titulech Ryse: Son of Rome, nebo Amazing Spider-Man a na značkách jako Harry Potter, Star Wars, Call of Juarez, Totally Spies. Pomáhal studiu Mindware Studios na hrách Cold War, Painkiller: Overdose, nebo nevydaném Voodoo Nights. V současné době se podílí na novém Battlefieldu 2042, Microsoft Flight Simulatoru a neoznámených titulech od Capcomu.

 

FPI: Martin Vaňo I GameDevHub

Martin Vaňo je momentálně ředitel online školy GameDevHub, kde si může každý osahat videoherní vývoj pod dohledem profíků z branže. Dříve působil ve studiích jako Silicon Jelly, Bohemia Interactive nebo Altar Games. Od doby, kdy jsme točili tento rozhovor, se GameDevHub rozrostl o několik kurzů a spoustu spokojených uchazečů. Takže můžeme vřele doporučit.

 

FPI: Jan Hovora I Pocket Virtuality

Ve 22. díle série FPI jsem si sedl s Janem Hovorou. Po Markovi a Ondřejovi Španělovi to byl třetí člověk, který stál u zrodu Bohemia Interactive Studia a podílel se na všech jejich hrách až do startu prací na ArmA III, kdy po patnácti letech z této firmy odešel. Nyní společně s Jiřím Martínkem (čtvrtým zakládajícím členem BIS) pracuje ve své firmě Pocket Virtuality zabývající se vývojem platformy Fata Morgana, kterou využívají například v jaderné elektrárně Temelín, nebo ve výrobním provozu Škoda Auto.

 

FPI: Vladimír Kudělka I Hangonit I Afterglitch

Vladimír Kudělka v roce 2021 oznámil svou novou hru s názvem Afterglitch. I když se jedná teprve o jeho druhý velký projekt, tak se rozhodně vyplatí ho sledovat. Již za svůj první s názvem Rememoried, byl oceněn na České hře roku za vizuální zpracování. O svých začátcích, Rememoried, inspiracích pro Afterglitch a hře samotné v tomto rozhovoru vyprávěl.

 

FPI: F. Dufka, O. Klus, J. Bieleš Bernkopf, D. Konečný I Game Art

Loni v Brně začal první ročník středoškolského oboru s maturitou zaměřeného na tvorbu deskových a digitálních her. Obor Game Art, který je součástí Střední školy umění a designu a Vyšší odborné školy Brno, p. o., je velkým krokem směrem k budoucnosti her v naší republice. O tom, jak to celé vzniklo a co od toho v budoucnu čekat, nám vyprávěli lidé stojící za vznikem tohoto studijního oboru – Filip Dufka, Ondřej Klus, Jana Bieleš Bernkopf a Dominik Konečný.

 

FPI: Petr Kolář I Ashborne Games

Ve 25. díle série FPI jsem se setkal s Petrem Kolářem. Ten je nyní šéfem studia brněnského Ashborne Games, které patří společnosti THQ Nordic. Před tím, než společně s kolegy toto studio založil a začal pracovat na tajemné hře s prvky RPG a strategie, víc než dekádu strávil ve studiu Bohemia Interactive, kde vedl tým Arma III a zařídil, že Vigor startoval na platformě Xbox. Kromě toho, proč Vigor šel nejdříve na Xbox místo na PS4, také pověděl, na co má v Armě III vliv váha racka a hlavně trochu poodkryl, na čem dělají Ashborne Games, když dokončili práce na Comanche.

 

FPI: Petr Mores I Vietcong, Crysis, Inner Garden, The Muscle Hustle

Petr Mores má za sebou více než 21 let v herním průmyslu a čeští hráči jeho práci znají zejména proto, že složil legendární hudbu ke hře Vietcong jehož hlavní melodie je ve světě známá jako „pseudo Hendrix“, i když se tak ve skutečnosti nejmenuje. Kromě toho ale Petr pracoval v Pterodonu jako animátor a později jako lead animátor. Podílel se také na projektu HRA01, téměř 5 let strávil ve studiu Crytek, kde mimo jiné pracoval na prvních dvou dílech série Crysis a poté se dostal k mobilním hrám.

 

FPI: Jaromír Plachý I Botanicula, Chuchel, Happy Game

Na podzim roku 2021 vyšla Happy Game od Amanita Design. Takto v textu to ale může evokovat úplně jinou hru než jaká to ve skutečnosti je. A tak jsem se v jedné kavárně na Palmovce potkal s Jaromírem Plachým, který tam podle vlastních slov vymýšlel s Jakubem Dvorským hru Botanicula. Jaromír v Amanitě začínal jako pomocný grafik na hře Machinárium, kam kreslil bubliny, kterými spolu roboti ve hře komunikují. Od té doby již vytvořil tři další hry jako hlavní autor. Paradoxně vznikaly všechny téměř souběžně. V době, kdy ještě programátor Peter Stehlík dokončoval práce na tabletové verzi hry Botanicula, měl už pro něj Jaromír nachystané podklady pro Chuchla a začal připravovat něco, z čeho později společně s Davidem Šemíkem vytvořili právě hru Happy Game. Kromě toho je Jaromír také autorem několika videoklipů a ilustrací k mnoha knihám, kterých několik i sám napsal.

 

FPI: Josef Bátrla I „Videoherní právo“

28. díl série FPI jsme se rozhodli věnovat problematice „Videoherního práva“. Brněnský právník Josef Bátrla, který se mimo jiné tímto odvětvím zabývá, se rozpovídal o tom, co to vlastně je „Videoherní právo“ a proč ho píšu v uvozovkách, ale také o tom, co často pálí menší vývojáře a kde nejlépe hledat radu, pokud si nejste jistí v právních otázkách ohledně svého projektu. Mimo to také zmínil nakolik jsou v našem státě vůbec vymahatelné smluvní pokuty plynoucí z různých NDA a na co se připravit před jednáním s potenciálním publisherem, nebo startem kampaně na některé z crowdfundingových stránek.

 

FPI: Vojtěch Vaněk I Ateliér Duchů, Dark Train, Repeat ..

Vojtěch Vaněk nyní vede Ateliér herních médií na VUT v Brně a stojí za založením Ateliéru Duchů. Skupiny, která zachytává a dotahuje nadějné projekty započaté při studiu, které už není možné dokončit v rámci školy. Mimo to je spoluautorem interaktivní výstavy Digitalium a zakladatelem studia Paperash, které vytvořilo hru Dark Train a stále má rozpracovaný Spin-off Dark Train: Coupe. Nyní však podle vlastních slov všechen volný čas dává do práce Ateliéru Duchů, kde momentálně vznikají tři hry. Puzzle Repeat si můžete už nyní vyzkoušet díky nedávno aktualizované demoverzi na Steamu. Současně však pracují na klasické FPS a také edukativní hře, která by se podle jeho slov měla docela lišit od toho, co je v tomto žánru u nás zažité.

 

FPI: Radim Jurda a Jan Chlup I Creaks, Amanita Design, Insula

Třetí desítku série FPI uzavřel dvojrozhovor s Radimem Jurdou a Janem Chlupem, ti stojí za hrou Creaks, která mimo jiné získala hned dvě ocenění Česká hra roku. Jedno za audiovizuální zpracování a odnesli si také hlavní cenu Česká hra roku 2020. V rozhovoru řeknou jednak něco o sobě, ale hlavně o tom, jak Creaks vznikali.

 

A to byl rok 2021. Chtěl jsem stihnout víc, ale pandemie to trochu komplikovala. Uvidíme, co se podaří v roce letošním. Už teď mám něco předtočeno, jen mít víc času na zpracovávání. 🙂

Otec dvou dětí přes den a hráč přes noc.

Komentáře(0)

Nemáte účet?

Jako registrovaný a přihlášený uživatel můžete tuto hru nejen ohodnotit, ale také k ní napsat komentář, diskutovat o ní, nebo ji zařadit do některého ze seznamů.

Přihlásit/Registrovat