TOP 10 strategie podle VisionGame

Michael Petr – 17/05/2020

Toto je náš seznam TOP 10 strategií, které vytvořila Česká a Slovenská studia. Jedná se o žánr, který byl dříve velmi populární. Dnes je hlavně ve světě trochu v pozadí jiných, ale u nás vzniká stále mnoho kvalitních her v tomto duchu. Je jich dokonce tolik, že spousta starších musela na tomto seznamu udělat místo novým přírůstkům. Pokud na tomto seznamu chybí vaše oblíbená, tak o tom neváhejte napsat do komentářů.

Hry jsou řazené podle data vydání od nejnovějších po nejstarší.

Imperiums: Greek Wars (2020, Kube Games)

Imperiums: Greek Wars je 4x tahová strategie, zde jsou známé hlavně hry ze série Civilization a Panzer General.

Kube Games již za sebou mají jednu hru v tomto žánru. Vydali ji ještě jako Kubat Software. Jejich Aggressors: Ancient Rome je byla na tomto našem seznamu dlouho. Tvůrci za ni získali i prestižní Indie Prize London 2019 v kategorii Best Game Design.

Nyní ji však střídá mladší sourozenec Imperiums: Greek Wars staví na tom nejlepším z Aggressors a posouvá to na nový level. Tvůrci již stihli vydat i bezplatné DLC Troy. Naši recenzi najdete zde.

Gray Zone (2020, EastWorks

I když vám jméno týmu EastWorks možná nic neříká, jejich práci určitě znáte. Zabývají se totiž hlavně outsourcingem a podíleli se na hrách jako Mafia 3, nebo Arma 3. Gray Zone je první hra, kterou mají kompletně ve své režii a i když je zatím jen v předběžném přístupu, tak už teď se profiluje jako velmi solidní strategie s výborným grafickým zpracováním. Strategická část je pojatá spíše jako mikromanagement týmu vojáků. Nic nestavíte, ani nevytváříte nové jednotky. Musíte pracovat s tím co vám hra dá a snažit se aspoň s hlavními hrdiny prodrat na konec mise. Na našem YouTube kanálu najdete krátký gameplay třetí mise.

Urtuk: The Desolation (2020, Mad Sheep Studios

U Urtuka jsem se nemohl rozhodnout, jestli je to spíš strategie s RPG prvky, nebo RPG se strategickými souboji. Nakonec jsem ji dal na tento seznam. Každopádně, ať už by byla kdekoliv, pointa je, že už ve svém předběžném přístupu je to velice solidní hra, která se s každým updatem jen zlepšuje, což dokazují i neustále přibývající pozitivní recenze na Steamu.

The Wild Age (2020, McMagic Productions

Autorem této hry, která vychází ze série Kingdom je Martin „Markus“ Mastný, se kterým jsme v roce 2019 udělali mini rozhovor na konferenci Game Access, když byla jeho hra ještě jen v předběžném přístupu. I když je The Wild Age stylem hraní velmi podobná již zmíněné sérii, tak hned na první pohled upoutá přepnutí do 3D a po bližším ohledání zjistíte, že autor upravil i vnitřní fungování hry (jak se chovají různé postavy a podobně). Jedná se o jednu z těch her, kde čas běží ani nevíte jak. Letos v únoru navíc přešla do plné verze.

Project Hospital (2018, Oxymoron Games)

Oxymoron Games je studio složené z veteránů české herní scény podílejících se například na hrách ze série Mafia. Pro svou vlastní tvorbu se rozhodli přejít na management nemocnice. Na rozdíl od legendárního Theme Hospital, nebo ve stejném roce vydaného Two Point Hospital, které staví na humoru a vymyšlených nemocech, se Oxymoron Games snaží o přiblížení toho, jak funguje skutečná nemocnice. Stavíte reálně existující oddělení a staráte se o pacienty s reálnými nemocemi. Tvůrci dílo neustále zdokonalují a v době psaní článku už k ní přidali dvě DLC.

Mashinky (2017, Jan Zelený)

Mashinky od svého vstupu do předběžného přístupu v roce 2017 pořád rostou a už dávno v nich nejde jen o vláčky. Nyní v nich můžete většinu nákladů převážet i automobily. Což je podle mě trochu jednodušší varianta, jak rychle začít novou hru. Auta sice nepřevezou tolik jako vlak, ale ze začátku je mnohem levnější pro ně stavět cesty i díky tomu, že můžete využít existující silnice. Každopádně, i když se Mashinky pomalu blíží k třetímu výročí, tak Jan Zelený s prací na nich nepolevuje a stále přidává nové updaty. Ty dodávají grafická vylepšení, zjednodušují stavbu a přidávají nové modely vozidel. Koupit si hru stojí za to už teď, i když je ještě v předběžném přístupu. Je to takový mezistupeň mezi Transport Tycoon a Sid Meier’s Railroads.

Factorio (2016, Wube Software)

Hra s jednoduchou premisou a hratelností, která vás dokáže pohltit na desítky hodin. Jako ztroskotaný astronaut si musíte postavit raketu pro opuštění cizí planety. Avšak kam se hrabe Matt Damon v Marťanovi se svými bramborami. Vy máte jen krumpáč a nějaké základní suroviny. Z toho postupně vytvoříte továrnu, která obejme skoro celou mapu.

UFO: Aftershock (2005, ALTAR Interactive)

Výborná trilogie studia Altar Interactive byla duchovním nástupcem série XCOM dávno před tím, než ji znovu oživilo studio Firaxis Games. Do tohoto seznamu jsem vybral druhý díl s podtitulem Aftershock, protože si osobně myslím, že obrovsky vylepšil základy postavené v Aftermath. Afterlight potom už tolik nového nepředstavil. Pokud máte rádi tahové strategie, tak tuto sérii stojí za to navštívit i dnes.

Original War (2001, ALTAR Interactive)

Original War je vlastně důvod, proč tyto stránky existují. Legendární strategie, která má i devatenáct let od vydání stále solidní komunitu fanoušků, kdysi uhranula i zakladatele VisionGame.cz Miroslava Žáka. Ten si díky této hře natolik oblíbil práci studia Altar, že se rozhodl sledovat i vývoj jejich dalších her. A tak vznikl VisionGame, což měla být původně fan stránka jejich připravovaného RPG Vision. Po té, co byl projekt v roce 2003 zrušen, rozhodl se Mirek Žák stránky přetavit na něco, co by oslavovalo české a slovenské hry. A teď jste tady.

Ke hře samotné, jedná se o výbornou strategii, která je i díky různým komunitní patchům stále hratelná i dnes na moderních počítačích a můžete si ji pořídit třeba na Steamu. Obsahuje i legendární český dabing se spoustou hlášek, které mezi fanoušky zlidověly a díky stylové grafice byste ji její věk ani nehádali. Pro milovníky strategií je to povinnost.

Original War

Spellcross: Poslední bitva (1997, Cauldron

Výborná tahová strategie, jež kdysi proslavila studio Cauldron. Zároveň se jednalo o první československou hru profesionálně distribuovanou v zahraničí. Bohužel trochu doplatila na to, že byla dělána pro MS DOS a v době vydání v zahraničí již nastupoval nový operační systém Windows 95. Pokračování nakonec i díky nešťastně napsané smlouvě s distributorem SCi nikdy nevzniklo, ale hra je pořád populární i 23 let od vydání.

Spellcross: Poslední bitva

Michael Petr

Otec dvou dětí přes den a hráč přes noc.