TOP 10 3rd person akce podle VisionGame

Michael Petr – 30/04/2020

V tomto článku se pokusíme shrnout 10 nejlepších 3rd person akcí, které vyšly v Česku a na Slovensku. Seznam budeme postupně upravovat podle toho, jaké nové hry budou vycházet.

Je spousta 3rd person her, ale ne všechny jsou „akční“. Občas se používá slovo „dobrodružné“, což v podstatě nic moc neznamená a je to jen jiné slovo pro „akční“. Každopádně toto je náš seznam 10 nejlepších 3rd person her, které jsou často akční. Tomuto žánru u nás vévodí především série Mafia, ale najde se i spousta další kvalitních her.

Hry jsou řazené podle data vydání od nejnovější po nejstarší.

Mafia: Definitive Edition (2020, Hangar 13)

Původní Mafia je legenda. Bezesporu se najde mnoho dnešních vývojářů, které právě tato hra inspirovala k tomu, aby šli vytvářet hry. Nicméně je to také hra, která stála na počátku žánru, který se za těch 17 let co je původní hra na světě docela dost posunul. Dnes je původní díl hratelný spíše pro pamětníky s pořádnou dávkou nostalgie, ale je těžké ho doporučit novým hráčům, kteří už jsou zvyklí na něco jiného. Studio 2K Czech / Hangar 13 se naštěstí rozhodlo zpřístupnit tuto legendu nové generaci hráčů. Kompletní remake přinesl kromě nové hratelnosti vycházející z Mafie III, také úžasné audiovisuální zpracování a drobné příběhové úpravy, které více rozvíjejí hlavní postavy a upravují některé dialogy. Remake vyvíjelo celé studio Hangar 13, ale hlavní část práce odvedla česká pobočka, ve keré dodnes dělají lidé, kteří byli u zrodu původní Mafie. Jedním z nich je Roman Hladík, který na původní mafii dělal Lead character artist a dnes je General Managerem studia 2K Czech. Rozhovor s ním najdete zde.

 

Skylar & Plux: Adventure On Clover Island (2017, GRIP Digital)

Hra, která navazuje na tradici buddy her jako Jack & Daxter, nebo Ratchet & Clank. Sice krátké, ale zároveň pohodové dobrodružství, u kterého můžete nechat děti bez obav o jejich duševní vývoj.

Mafia III: Definitive Edition (2016, Hangar 13)

Zatím poslední díl asi nejslavnější české herní série. Je pravda, že hra je extrémně natažená vyloženě vatovým obsahem, ale těch cca 15 hodin, co strávíte u hraní hlavní příběhové linie, je opravdu povedených. Výborný příběh, honičky aut jako z filmu a adrenalinové přestřelky. Škoda technických nedostatků a natažené střední části hry. Nejlepší na třetí Mafii jsou asi její DLC, které se drží hlavně toho, co bylo na základní hře dobré. Proto je ideální zvolit právě verzi Definitive Edition, která obsahuje jak všechny DLC, tak všechny patche. Hra teď vypadá a funguje mnohem lépe než když byla vydaná. Více se můžete dočíst zde.

Silent Hill: Downpour (2012, Vatra Games)

Pro někoho to byl moc velký odklon od původní série, pro někoho to byl nejlepší díl ze všech. Nejlepší je udělat si názor sám. Pokud máte možnost si hru zkusit, tak neváhejte a sami posuďte jakou stopu zanechalo české studio Vatra Games v této do té doby pouze japonské sérii. Na našich stránkách najdete také rozhovor s jedním z tvůrců hry, Viliamem Korbelem. (Odkaz vás pošle do místa, kde mluví o Silent Hill, ale pokud máte čas, tak si pusťte celý rozhovor.)

Shadowgun (2011, Madfinger Games)

Ve své době byl malý zázrak, že pouze několikačlenné české studio dokázalo takovou hru dostat na obrazovky tehdejší iPhonů a iPadů. Prémiová hra byla silně inspirovaná hrami jako Killzone, Gears of War nebo Halo, představila však vlastní univerzum, které Madfinger navštívili už čtyřikrát. Hratelnostně pak hra podle slov jejího hlavního programátora Marka Rabase vychází především z nikdy nevydané hry Moscow Rhapsody na které pracovali i zakladatelé Madfinger Games. Rozhovor s Markem Rabasem najdete zde. (Odkaz vás pošle do místa, kde mluví o Shadowgun, ale pokud máte čas, tak si pusťte celý rozhovor.)

Mafia II (2010, 2K Czech)

Podle našeho názoru nejlepší díl této legendární série. Pokud jste ji ještě nehráli, tak upřímně nechápu na co čekáte. Hra vypadá i dnes po grafické stránce výborně. Něco málo nám o nesnadném vývoji hry řekl Jarek Kolář, který nakonec dovedl tým Mafie k úspěšnému dokončení hry. (Odkaz vás pošle do místa, kde mluví o Mafii II, ale pokud máte čas, tak si pusťte celý rozhovor.)

Cold War (2005, Mindware Studios)

V roce 2005 se naše scéna předvedla hned se dvěma hrami ze žánru stealth akce. Cold War byla nakonec úspěšnější než konkurenční Chameleon. Hlavně díky tomu, že se na rozdíl od něj dostala do celého světa a tam se docela líbila. Pavel Skoták ve svém vzpomínkovém článku píše: „… šlo o prvotinu studia Mindware, která rozhodně nezklamala. Dočkala se poměrně slušného přijetí u nás i ve světě, ale nebyl to ten zlom, který by posunul studio k zářné budoucnosti…“.

Chameleon (2005, Silver Wish Games/Illusion Softworks)

Neprávem pozapomenutá hra, která měla nelehký osud. Nejdříve skoro nevyšla, protože studio Silver Wish Games bylo uzavřeno těsně před dokončením. Nakonec vyšla, ale jen velmi omezeně a do většiny světa se vůbec nedostala. Tam, kde vyšla, měla téměř nulový marketing. Ti, kdo si ji i přesto našli, na ni však dodnes vzpomínají jako na velmi kvalitní stealth akci, která přinášela do žánru spoustu zajímavostí, které tenkrát moc běžné nebyly. Více nám o ní řekl Viliam Korbel zde. (Odkaz vás pošle do místa, kde mluví o Chameleonovi, ale pokud máte čas, tak si pusťte celý rozhovor.)

Conan (2004, Cauldron)

Conan od slovenských Cauldron zůstává dodnes jedním z těch lepších zpracování slavné značky, která to ve hrách nemá lehké, i když se na první pohled může zdát jako ideální materiál na solidní RPG. Dnes už vás hra asi nějak extra neosloví, ale ve své době šlo o velmi solidní rubanici, která opět ukázala všestrannost tohoto studia napříč žánry.

Hidden & Dangerous 2 (2003, Illusion Softworks)

Jedna z nejlepších českých her vůbec. Je trochu ve stínu slavnější Mafie, která vyšla o rok dřív. Hidden & Dangerous 2, vám ale nabídne zážitek jako žádná jiná hra na trhu a i když má letos již 17 let, tak pořád stojí za to se k ní vrátit. Dali jsme ji na tento seznam, ale stejně tak by mohla být na seznamu nejlepších FPS, nebo nejlepších strategií. Dá se totiž hrát ve třech různých módech. Více o tom, proč si hru zahrát i dnes, se dočtete zde.

 

 

Michael Petr

Otec dvou dětí přes den a hráč přes noc.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.