TOP 10 FPS podle VisionGame

Michael Petr – 06/05/2020

Toto je náš seznam TOP FPS (First Person Shooter). Jedná se o docela populární žánr, na kterém je často nejvíce vidět například vývoj grafiky a dalších technologií. (Na rozdíl třeba od ručně kreslených adventur, strategií a podobně.) Takže je dost možné, že toto bude jeden z nejčastěji aktualizovaných seznamů.

Hry jsou řazené podle data vydání od nejnovějších po nejstarší.

Volcanoids (2019 early access, Volcanoid)

Volcanoids je velmi slibná survival FPS, která je momentálně v early access, ale s každým updatem pomalu naplňuje svůj potenciál. Z většiny velmi kladné recenze na Steamu jsou tomu důkazem. Na loňském GDS jsme udělali i krátký rozhovor s Richardem Rampasem, který má v tříčlenném týmu na starosti PR.

The Walking Zombie 2 (2019, Alda Games)

Zatím asi největší hra brněnských Alda Games, kteří ji po úspěšné mobilní verzi přenesli i na PC. Hra má solidní příběh, který vám dá vzpomenout na legendy zombie žánru. Díky minimálním požadavkům na hardware si ji zahrajete v podstatě na čemkoliv. Hra je navíc na Steamu zdarma.

Shadowgun: Legends (2018, Madfinger Games)

Když jsme točili rozhovor s Markem Rabasem, řekl nám, že s touhle hrou si studio Madfinger sáhlo na pomyslné dno svých sil. Každopádně výsledek stojí za to. Hra která se dá směle označit za „mobilní Destiny“, vyhrála celou řadu cen. Mimo jiné i tu za nejkrásnější hru pro Android. Není náhoda, že z více než čtvrt milionu hodnocení na Androidu je průměrné hodnocení 4,3 z 5. (V době psaní článku.)

Mothergunship (2018, GRIP Digital)

Mothergunship nedostala takovou pozornost, jakou by si asi zasloužila. Jasně, jedná se o hru s menším rozpočtem, která asi není úplně pro každého. Každopádně tato frenetická FPS, ve které si sami postavíte svou zbraň hromadného ničení, má co nabídnout. Kromě již zmíněného stavění zbraní to může být velmi solidní vizuál, náhodně generované levely, nebo prostý fakt, že vyšla skvěle odladěná bez bugů a s frameratem pevným jako skála. Což je potřeba obzvláště u menších produkcí ocenit.

Dead Trigger 2 (2013, Madfinger Games)

Jen na Androidu má tato pecka od Madfingerů přes 50 mil. stažení a i 7 let od vydání ji přiskakují pětihvězdičkové recenze. Není to náhoda, tato hra, která měla v rámci mobilní platformy ve své době nebývalé množství obsahu, má dodnes živou komunitu a stále se v ní pořádají různé turnaje. I přes to, že je to zdarma, tak si ji můžete v pohodě užívat bez zaplacení jediné koruny. Takhle má vypadat dobře zvládnutá free to play hra.

ARMA III (20013, Bohemia Interactive Studio)

Arma III je vyvrcholením cesty, na kterou vývojáři z Bohemia Interactive Studio nastoupili už v roce 2001, když vydali hru Operation Flashpoint: Cold War Crisis. I po 7 letech od vydání se hra stále dostává na přední příčky v prodejích na Steamu. Tvůrci na ní stále pracují a v době psaní článku pro ni existuje 12 DLC, která nejsou pouhými kosmetickými balíčky, ale často přinášejí úplně nové herní mechaniky, nebo naposled i mimozemšťany.

Painkiller: Overdose (2007, Mindware Studios)

Painkiller od Mindware sice trošku trpěl na to, že hra původně plánovaná jen jako datadisk přerostla v samostatný díl. Jistě tím získala výhodu toho, že k jejímu hraní nebyla potřeba základní hra, ale jako datadisk by přeci jen nejspíš získala lepší skóre. Pokud ji totiž hodnotíte jako samostatný díl, tak je docela krátká a až příliš podobná původní hře. Nicméně to nic nemění na tom, že to byl další solidní zářez pro studio Mindware, které na něj navázalo Dreamkillerem, jež hratelnostně navazoval na Painkillera, ale snažil se přinést nové nápady. Bohužel u Dreamkillera se zajímavou premisu nakonec nepodařilo převést v dobrou hru a studio tak nakonec zavřelo.

Vietcong 2 (2005, Pterodon

Vietcong 2 je jedna z těch her, kterým by prospělo, kdyby v době jejich vzniku existovala platforma jakou je dnes Steam. Hra měla být původně jen menší předělový díl mezi prvním a plánovaným třetím dílem. Každopádně tvůrci z Pterodonu svou kreativitu neudrželi na uzdě a v době, kdy se menší část týmu stále starala o první hru a na druhý díl byl jen relativně krátký vymezený čas (cca 12 měsíců) pro vývoj, se vývojáři z Pterodonu rozhodli překopat v podstatě vše (renderovací engine, fyzikální engine, AI i celý multiplayer). I tak se jim ze začátku s velkým vypětím celého týmu dařilo držet stanovený limit, bohužel další rána přišla při restrukturalizaci jejich vydavatele. Díky velmi omezenému testování pak hra vyšla plná bugů a nepříliš optimalizovaná pro běžné počítače své doby, což by dnes mohlo vyřešit pár patchů, ale tenkrát to byl v podstatě rozsudek smrti. Díky stavu, ve kterém vyšla, se dostala i na náš seznam TOP 10 zklamání, ale pokud si ji zahrajete dnes, tak zjistíte, že to bylo solidní pokračovaní prvního dílu a je škoda, že rozjetá série zde skončila a tým Pterodon přešel do Illusion Softworks, kde už ve vlastní tvorbě nepokračoval a jeho lidé byli rozděleni na různé projekty Illusionu. Níže najdete trailer, po kterém následuje pár slov o vývoji od Jarka Koláře, který studio Pterodon vedl.

Vietcong (2003, Pterodon)

Asi nejlegendárnější česká FPS naplněná takovým množstvím hlášek, že je v podstatě národní povinností hrát ji s českým dabingem. Hra která ukázala, že Pterodon bylo jedno z nejtalentovanějších herních studií své doby. Přesto, že jejich předchozí hra Flying Heroes docela zapadla a původně slíbenou licenci na Ramba nakonec nedostali, povedlo se jim celý projekt překopat na jednu z nejznámějších her, která u nás vyšla. Zároveň šlo o produkt, který stál na začátku vlny her z prostředí Vietnamské války, ve kterém do té doby vycházely spíše low budget tituly. (Rok po Vietcongu vyšli například: Men of Valor, Shellshock: Nam ’67, Conflict: Vietnam, nebo Battlefield Vietnam). Na našich stránkách najdete docela obsáhlý rozhovor s Jarkem Kolářem, ve kterém mluví i o tom, jak se z Ramba stal Vietcong.

Chaser (2003, Cauldron

Trochu jsem se rozhodoval, jestli dát na tento seznam Chasera, nebo novější Alpha Prime. Nakonec to o kousíček vyhrál Chaser. Tahle hra byla ve své době docela solidní akce, i když v rámci celosvětové tvorby té doby nebyla úplně vyjimečná. Zajímavostí bylo docela slušná variace prostředí, kdy se jednotlivé mise odehrávaly například na vesmírné stanici, ve stokách, futuristickém městě, dokonce se našla i infiltrační mise, kde jste se museli proplížit hotelem. V rámci toho, že hru s menším rozpočtem dělal slovenský tým, který do té doby pracoval hlavně na strategiích, si místo na tomto seznamu zaslouží. O tom, jaké je tuto hru hrát dnes, jsme napsali článek zde.

Michael Petr

Otec dvou dětí přes den a hráč přes noc.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.