Chronostation recenze

Tomáš Nox – 29/05/2020

Vesmírná základna poklidně těžící minerály v hlubokém vesmíru objeví na jednom asteroidu prastarou mimozemskou loď. A vzápětí na ni začnou útočit letky neznámých strojů, které se nezastaví, dokud ji nezničí. Konec příběhu. Pokud ovšem prastará mimozemská loď nebyla nějakým typem stroje času a potom, co je zničena, vše vrátí do doby před útokem. A vy máte šanci znovu bojovat. A být zničeni. Znovu a znovu. Pokud nedokážete porazit všechny bezhlavě útočící nepřátele a tím se vyhnout znovu uvržení do časové smyčky.

Chronostastion patří do kategorie her typu Tower Defense a ještě k tomu Real Time. Oproti běžnějším TD, které nechají vlny nepřátel chodit po několika cestách k vaší základně, kterou musíte bránit, si razí vlastní směr. Vaše základna sedí uprostřed vesmíru a vy si kolem ní sami musíte vymyslet ochranný perimetr a vybudovat ho. Nepřátelé přilétají z okrajů imaginárního kruhu, v jehož centru jste vy. Nevíte kolik jich ve vlně bude, odkud přiletí, jak budou silní. Jediné, co víte je, že vás čeká 100 vln vesmírných lodí, které budou těžší a těžší na přežití a vaše Chronostation to musí vydržet.

Průběh Chronostation

Zde je potřeba vyzdvihnout, že Chronostation je prakticky Real Time Strategy. V jiných TD si můžete hru zastavit, opravit věže, dát stavět nové. Nebo po každé vlně máte možnost si bezstarostně budovat, případně víte, za jak dlouho přijde další vlna. Tady ne, to že nepřátelé přilétají, se dozvíte pouze z toho, že se zvýšilo číslo vlny. Jediné, co vám může pomoci, je hrát na nejpomalejší rychlost.

Budovy vás stojí suroviny, které si musíte těžit z asteroidů (základna jich produkuje málo a pomalu). Při stavbě budov jste omezeni energetickou sítí, kterou postupně prodlužujete od základny (nebo předsunutých základen). Když umístíte strukturu mimo tuto síť, čili není napojena na nějaký uzel, nefunguje. Stavby také spotřebovávají energii a vy musíte připojovat do sítě více elektráren, abyste mohli mít více budov v provozu. Navíc si můžete stavět i pomocné předsunuté základny, které kolem sebe mohou (a měly by) mít vlastní obrannou síť věží. Při dodržování těchto pravidel si vystavíte vlastní obranný komplex, na který nalétávají čím dál silnější nepřátele a v čím dál větším množství. Klasická zápletky TD, kterou tak milujeme.

A pak prohrajete.

To je pevnou součástí hry, protože pokud se vám podařilo před koncem partie nasbírat dostatek surovin, ty se přetaví ve výzkumné body, které investujete do vylepšení jednotlivých budov. Bez těchto vylepšení hra nejde dohrát. Každá budova má množství různých vylepšení, záleží podle výběru vaší strategie přežití, nebo můžete prostě vylepšovat všechno. Čím víc her, tím více vylepšení, tím více vln ustojíte. Časová smyčka v Chronostation pěkně vysvětluje restart hry a další pokusy o odrážení vln nepřátel. Jednoduše řečeno, musíte hrát tak dlouho, dokud nevyhrajete.

Typy budov

Chronostation nabízí 9 budov, které můžete stavět. Rozvaděče energie pro zvětšování energetické sítě, do které zapojujete budovy. Těžební stanice nutné pro rychlý sběr surovin. Elektrárny, abyste mohli zapojit do sítě více budov. Předsunuté základny, které mají více životů, zvyšují množství uskladnitelných surovin, které můžete zároveň vlastnit, a také kolem nich lze vytvořit další energetické sítě. Tři typy obranných věží a každé můžete zvolit různé módy střelby, ideálně podle toho, jaký nepřítel se k ní blíží. Letecká základna, do které kupujete stíhače nebo bombardéry, které se automaticky vrhají na nepřátele v dosahu, často jsou zničeny a je třeba je znovu dokoupit.

A na závěr stanice údržby, která pomáhá rychleji opravovat poškozené budovy v dosahu jejích dronů. Každá tato budova je důležitá a odhalit jejich správné strategické umístění a přepínání mezi módy věží je stěžejní pro „postup” ve hře.

Celkový dojem

Budování obranného systému v Chronostation dle vlastní volby je hlavní devizou této TD hry. Pro milovníky souměrnosti a předvídání postupného rozvíjení (a jejich likvidace útoky protivníka) obranných prvků je to úplná lahůdka.

Grafika je na vysoké úrovni, ale protože chcete mít přehled o tom, odkud se na vás řítí silnější kosmické lodě nepřátel, budete mít mapu pravděpodobně oddálenou na nejvyšší možnou míru. A přesto neuvidíte své impérium celé. Pokud je to záměr autorů, tak mohu dle vlastního názoru prohlásit, že je to záměr zdařile zákeřný. Protože lodě protivníků v druhé polovině hry dokáží snadno prolomit vaše obranné linie dost daleko, než si všimnete, že se vůbec něco děje. Osobně mi trošku chybí možnost klávesových zkratek pro jednotlivé budovy, jelikož při útoku velkých křižníků budete přicházet o spousty budov a klikání a přesouvání myši nabude šíleného tempa.

Chornostation disponuje adaptivní hudbou, což podle mě znamená, že když jde do tuhého a vrstvy vašeho opevnění mizí pod drtivým tlakem, hudba je čím dál intenzivnější a cítíte blížící se konec. A také se jen tak neoposlouchá.

Závěrem lze říci, že jako TD hra má přesně ten potenciál, který by měla mít. Nebudete chtít odejít, dokud se neubráníte. A to zabere dost času.