HROT – recenze

Melber – 04/02/2021

Chcete zavzpomínat na herní skvost 90. let Quake a zažít ho v humorně pojatém komunismu? Pak retro střílečka HROT bude jasná volba. Mnohým z nás se doba vlády komunistů vyhnula a známe ji jen z vyprávění a různých forem médií. Pokud upřednostňujete interaktivní způsob předávání zkušeností, český vývojář Spytihněv pro nás nachystal retro střílečku HROT, zasazenou do Československa po jakési pohromě v roce 1986.

Hned na začátek tu je grafická stylizace, která hraje více méně na vyblité barvy, a není se čemu divit, protože v té době byla třeba jakákoliv světlejší barva určená pouze na ojedinělé příležitosti například oslavy a každé nepřirozené použití třeba červené barvy se bralo jako urážka tehdejšího socialismu.

I hratelnost dává snadno vzpomenout na památné střílečky, které kralovaly hernímu trhu koncem minulého tisíciletí. Hru pohání vlastní engine, který přesvědčivě napodobuje dobové technologie i se všemi tehdejšími nešvary grafiky. Ale autor přidává několik moderních vymožeností, jakou jsou filtrované textury, dynamické osvětlení nebo některé odlesky. Úrovně jsou inspirovány skutečnými lokacemi s důrazem na dobový vzhled a detaily, takže kulisy jsou nám známé prostory. Každý level obsahuje socialistické krámy, které jsou dnes k vidění už jen v muzeu, nebo u babičky na půdě. Schválně jsem se při hraní zeptal prarodičů, co to bylo MDŽ a nebylo to na škodu. Hned babča vytáhla pozlacený talíř s nápisem MDŽ 1977 😉 Poznávacími znaky doby východního bloku jsou obrazy nejmenovaného prezidenta, české slogany nebo třeba ikonické soupravy metra. Pokud čekáte, že HROT bere věci vážně, pak jste na omylu.

Během hraní se možná i zasmějete, obzvlášť pokud jste obeznámení se skutečnou komunistickou historií. Zajdete si třeba do obchoďáků, zaskáčete si na koze v tělocvičně, zakopete kopanou. Zapomínat bychom neměli ani na tajná místa, která můžete odhalit, pokud se budete hodně snažit. Zapomeňte na moderní tunely a koridory. Zdejší labyrinty vzájemně se křížících chodeb jsou plné zamčených dveří, zámků, klíčů a táhel, s jejichž pomocí musíte postupně zpřístupnit celou oblast a opustit ji finálním únikovým východem, jako tomu bylo u her 90. let. Vypadá to originálně a popravdě se to dobře i hraje. „Ta doba byla temná a strašná a stejně strašná je i tato hra.“ zní oficiální popisek HROTu. Spytihněv vypustil první epizodu, je v režimu předběžného přístupu (early access), což já myslím, že byl vhodný krok a další epizoda se má objevit asi zhruba za několik měsíců. Problémů a neduhů jsem nezaznamenal tolik, abych je mohl zmínit nebo srazit hodnocení.

Pokud víte, co můžete očekávat (já věděl co očekávat), bude se vám tato vtipně lehká, naučná cesta zpět časem zamlouvat stylem nostalgické akce „Quake / Soldier of Fortune“. Doporučuji!