Nebuchadnezzar – recenze

Miroslav Žák – 31/01/2021

Na českou budovatelskou strategii Nebuchadnezzar jsem se těšil od prvního dne, co byla hra oznámena. Díky vývojářům z Nepos Games jsem si ji mohl zahrát ještě před oficiálním vydáním. Musím říct, že Nebuchadnezzar je přesně takový, jaký jsem si přál, aby byl. Pojďme se podívat na pár momentů a postřehů ze hry.

Budovat, pracovat, skladovat

Ve hře máte velké množství surovin, které musíte svým občanům zajistit. V první řadě to jsou různé pěstované plodiny, chovná zvířata, nebo jíl. Vše spolu krásně funguje. Chcete mít více občanů a lepší obytné domy? Musíte zajistit produkci jílu, který následně v hrnčířský dílnách přepracují dělníci na nádobí. Bez nádobí nebudou občané spokojení a odejdou. Stejně tak jídlo a pitnou vodu. Ve hře je krásně vyřešena logistika. V každé budově můžete zvyšovat a ubírat množství pracovní síly. Můžete tak rychle řešit nedostatek jednotlivých surovin a koordinovat přebytky.

Bez skladů by to nešlo. Skladuje se vše. Sklady jsou ve hře naprosto skvěle propracované; můžete mít sklad pouze na jednu surovinu na okraji města a pomocí karavany pravidelně posílat část surovin do centra města k občanům. Tam z centrálního skladu pracovníci trhu roznáší všechny suroviny, které si občané přejí přímo domů. A věřte, že jejich spotřeba je velká, takže zásobovaní musí být dostatečné.

Přesně na tomhle místě jsem si uvědomil, jak hra krásně funguje, až když si dobře nastavíte výrobu, skladování a logistiku. Město žije svým tempem. A přiznávám, často jsem přestal hrát a jen jsem sledoval, jak se suroviny mezi skladišti přerozdělují a pak „trhovci“ zařizují logistiku až do domu. A tohle mě fakt baví.

„Přesně takovou budovatelskou strategii jsem chtěl!“

Chrám, hlavně velký chrám

Pamatujete, jak jste ve hře Caesar mohli postavit koloseum, nebo závodiště a to byl v podstatě konec velkých budov? Tak ve hře Nebuchadnezzar jsou chrámy větší, o dost větší. A hlavně je musíte stavit opravdu dlouho. Budete muset vytěžit hodně jílu a vypálit hodně cihel, abyste svůj první postavili. A to mě baví! Chrámy jsou ve hře vizuálně propracované a dýchá z nich mystičnost. Můžete si postavit vlastní chrám díky možnosti výběru barev, stylu a různých stavebních komponentů. Takže žádný nebude stejný! Díky chrámu získáte vliv především v obchodování a můžete tržit výrazně více peněz.

Ve hře jsem strávil hned první den kolem osmi hodin. A to si připadám, že jsem stále na začátku. Teprve teď rozjíždím obchodování, rybolov nebo pěstovaní exotických rostlin. Nikam nespěchám. Pokud jste doma a milujete budovatelské strategie, není o čem přemýšlet. Proto zde nebudu dál rozebírat hru dopodrobna. Přečtěte si závěr mé recenze a rozhodněte se sami, zda strávíte desítky hodin ve hře od českých vývojářů Nepos Games.

Nebuchadnezzar, pohled do budoucnosti

Možná ani nebudete věřit, ale za tímto titulem stojí pouze dva vývojáři Josef Hájíček a Luděk Hroch. Nutno dodat, že jsem hru hrál z buildu, měsíc před vydáním, již kompletně v češtině a nenarazil jsem na žádný technický problém. Hra při vydání 17. února bude mít také verzi pro Linux, posléze i Mac OS a bude podporovat mody od uživatelů. Už teď navíc víme, jaká bude budoucnost Nebuchadnezzar. Vývojáři nám poslali road mapu svých plánu:

Road map Nebuchadnezzar

Závěr

Na začátku hraní mi přišlo, že hra nejde až moc do detailu. Opak je pravdou. Postupně, jak se mi rozkrývaly herní mechaniky, tak jsem si uvědomil, že právě detailů je ve hře až dost. Přesně takovou budovatelskou strategii jsem chtěl! Užívat si budovaní města, poté vylaďovat všechny provázanosti a sledovat, jak město žije. Díky vývojářům z Nepos Games jsem dostal po dlouhé době přesně takovou hru, jakou mé srdce chtělo. Vizuálně nádherně vyladěnou strategii, která mi dovolí zapomenout na realitu všedních dnů a vrátí mě do dětství k titulům jako je Caesar a Pharaoh.

Už teď vím, že se Nebuchadnezzar zařadil mezi mé top české strategie jako Original War a Factorio!

Díky kluci!