Vzestupy a pády ALTAR Interactive: Přehled klíčových milníků
Historie českého herního studia ALTAR začíná v roce 1989, kdy Martin Klíma se svými přáteli vytvořil legendární hru Dračí doupě a založil nakladatelství ALTAR. Společně s vývojáři z Brna, včetně Vladimíra Chvátila a Radima Křivánka, následně rozšířili působnost o počítačové hry, čímž vznikla ALTAR Interactive. Mezi jejich tituly patří logická hra Fish Fillets a inovativní strategie Original War. Přestože studio čelilo finančním problémům, vytvořilo také UFO: Aftermath nebo UFO Aftershock a připravovali také RPG Vision. Po krachu ALTAR Interactive vznikla ALTAR Games pod vedením studia Bohemia Interactive. ALTAR Games nadále pokračoval ve vývoji her jako UFO: Afterlight a Fish Fillets 2. Ale také se připravoval úplně nový projekt Legends of Valhalla, který vedl Vláďa Chvátil. Bohužel nakonec byl titul zrušen a Vláďa Chvátil tým opustiul.
Všechno začalo v roce 1989. Martin Klíma studoval třetí ročník matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, když se rozhodl, že chce vydávat D&D legálně, místo pirátských překladů TSR Dungeons & Dragons. Začal se svými přáteli psát vlastní pravidla, díky čemuž vzniklo Dračí doupě. Založil společnost ALTAR s.r.o. – nakladatelství. Když chcete, aby vaše firma prosperovala, musíte rozšířit pole působnosti, a tak začali vydávat knihy a jiné deskové hry jako Talisman. Netrvalo dlouho a setkal se s kluky z Brna, zejména s Vláďou Chvátilem a Radimem Křivánkem, kteří studovali informatiku a měli blízko ke hrám. Společně se rozhodli založit ALTAR Interactive, jejímž mottem se stal slogan „We Make The Rules“.
V roce 1997 vznikla AI jako sesterská společnost ALTAR nakladatelství. Prvním titulem byla logická hra Fish Fillets, která vyšla 7. dubna 1997, doprovázená soutěží o to, kdo ji dohraje jako první. Cena byl výkonný počítač a během prvního roku hru dokončilo jen šest lidí. Navzdory své obtížnosti se hra stala legendou, a to i v zahraničí. Na vývoji se podíleli Vladimír Chvátil, Radim Křivánek, Tomáš Kučerovský a David Spáčil. Martin Klíma přispěl i k namluvení postav. Fish Fillets je nestárnoucí logická hra s trvalou grafickou kvalitou a možností vylepšování hráčského skóre.
„We Make The Rules“
Další nápad byl vytvořit strategii ve stylu Warcraftu, ale s jedinečnými prvky. Petr Tobola přinesl originální příběh a distributorem Original War se stal Virgin Interactive, který však požadoval vyšší grafické zpracování. Během vývoje Virgin často neplatil, což ovlivnilo vývoj. Přestože hra měla v ČR úspěch, světově ji Američané nevzali, srovnávali ji s jednoduššími hrami jako C&C, a tak hra nevydělala, jak se čekalo. ALTAR se dostal do finančních potíží, ale Titus Interactive (nový majitel Virgin Interactive) jim nabídl práci na pokračování série X-COM, nazvané UFO: Aftermath. Dohoda padla v červenci 2001 a práce na sérii začala od nuly i když studio dostalo podklady od předchozího studia. UFO: Aftermath nakonec v roce 2003 vydala Cenega Publishing.
V roce 2003 vydali jako freeware Fish Fillets, což zvýšilo její popularitu. Téhož roku spatřil světlo světa nový projekt Legendy Dračího doupěte, mobilní textová hra pro Eurotel, kterou hrály stovky lidí. Cenega zadala ALTARU další projekt: UFO: Aftershock. Po vydání UFO: Aftermath však firmu opustili talentovaní lidé jako Tomáš Kučerovský, David Spáčil a Jan Krátký, kteří založili grafické studio Cabinet. ALTAR Interactive se potýkal s exekucí na částku 3,5 milionu korun za neplacení sociálního a zdravotního pojištění. Přesto začali pracovat na akčním RPG Vision, jehož duchovním otcem se stal game designer Vláďa Chvátil, známý z projektů Fish Fillets a Original War.
Po dokončení UFO: Aftershock ALTAR oznámil bankrot. Brzy poté vznikla nová vývojářská firma ALTAR Games, kde byla část lidí z ALTAR Interactive, jako Vláďa Chvátil a Radim Křivánek. Novým vlastníkem se stalo studio Bohemia Interactive, které tak rozšířilo své vývojářské portfolio zahrnující Black Element Software. Bohemia Interactive údajně neměl zájem o financování Visionu. Pod hlavičkou ALTAR Games tak vznikly dvě hry: UFO: Afterlight a Fish Fillets 2. Ale také se připravoval úplně nový projekt Legends of Valhalla, který vedl Vláďa Chvátil. Bohužel nakonec byl titul zrušen a Vláďa Chvátil opustil tým.
Týden s hrou Original War témata článků:
Česká legenda: Original War
Original War: Mody, datadisky a kresby fanoušků
Nejlepší hlášky z Original War a charaktery postav
Original War: Fakta a zajímavosti
Original War: Pozadí vývoje příběhu
EON: Mimozemský stroj času ve hře Original War
Obrázky inspirované Original War vytvořené umělou inteligencí
Tvůrčí tým hry Original War: Přehled autorů a jejich role
Vzestupy a pády ALTAR Interactive: Přehled klíčových milníků
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.