Original War: Pozadí vývoje příběhu
V tomto článku najdete popis příběhu, jak jej ALTAR Interactive plánoval. Můžete si udělat představu o kontextu příběhu.
Hra začíná v blízké budoucnosti. V tomto dokumentu používáme pro účastnící se národy označení Američané, Rusové a Arabové. Ve hře bychom mohli použít buď skutečná jména (USA, Rusko, Saúdská Arábie), nebo mírně pozměněné verze (např. Severoamerická unie, Spojené arabské státy atd.). Klíčovým prvkem hry je objevení nového nerostu. Prozatím jej nazveme „nový materiál“ nebo „nový nerost“. Ve hře však dostane skutečné jméno. Z důvodů, které budou vysvětleny později, bude mít jedno jméno pro Američany a Araby (např. siberit) a jiné pro Rusy (např. alaskit).
Nástin příběhu
Rok je 2010. Euro selhává a Evropská unie se rozpadá pod tlakem obnoveného nacionalismu. Tvrdá linie v Moskvě dosahuje rozhodujícího vítězství, když je generál Prokhorov, bývalý šéf KGB, zvolen prezidentem Ruska. Okamžitě zpochybňuje nezávislost bývalých sovětských republik a východoevropských zemí. Západní Evropa, slabší než kdy předtím, není schopna čelit ruské hrozbě. Zdánlivě pohřbené strašidlo evropské války se vrací v plné síle…
V rámci snahy OSN zmírnit ruskou ekonomickou krizi – a tím i potlačit ruský nacionalismus – přichází americká expedice do centrální Sibiře zhodnotit ropná ložiska. Místo ropy však objevují ložiska dosud neznámého nerostu. Američtí vědci zjišťují, že tento nerost je ve skutečnosti totožný s látkou, která pohání mimozemský objekt vlastněný Ministerstvem zahraničí USA. Tento objekt, nazývaný EON (Extraterrestrial Object Nexus), je kapslí ve tvaru telefonní budky, nalezenou v roce 1919 poblíž místa tunguzské exploze Ruským železničním sborem – jednotkou americké armády pověřenou zajištěním přepravy válečných zásob z Vladivostoku na východní frontu v první světové válce. Kapsle byla tajně přepravena do Spojených států, kde prošla vědeckým zkoumáním. Pokusy ukázaly, že předměty umístěné do kapsle jsou přeneseny stovky tisíc let zpět v čase – do doby, kdy po Zemi chodili primitivní předkové člověka. Americkým vědcům se však nepodařilo pochopit její konstrukci ani syntetizovat její palivo. Nakonec byl tento vojenský tajný stroj uložen k budoucímu využití vedle archy úmluvy a dalších zajímavých předmětů.
Jedna věc však zůstává jistá. Palivo pro EON je známé jako prakticky nevyčerpatelný zdroj energie. Pokud by se dostalo do rukou generála Prokhorova a jeho spojenců, strategická rovnováha by se neodvratně posunula. Američané se proto rozhodnou jednat rychle, než se Rusové také dozvědí o tomto nerostu. S pomocí EONu začnou vysílat speciální jednotky do minulosti, aby těžily nerost a transportovaly ho na Aljašku – v době, kdy bylo možné přejít ze Sibiře do Aljašky po souši. Experimenty také ukázaly, že objekty odeslané do minulosti se objevují náhodně, rozptýlené v čase i prostoru. Objevují se v období přibližně pěti let a na ploše asi 30 mil v průměru.
Arabské vlády se o plánu dozvídají a ze strachu před pádem cen ropy se rozhodnou ho zastavit. Přepadnou expediční tým, zmocní se EONu a začnou do minulosti vysílat své vlastní muže – fanatiky, zločince a žoldnéře s úkolem zničit ložiska nerostu. Arabští vědci však nerozumí fungování EONu o nic lépe než jejich američtí protějšci, a při pokusu o zvětšení kapacity EONu jej neúmyslně také přenesou do minulosti.
V alternativní budoucnosti, kde Američané uspěli ve svých plánech, jsou USA ekonomicky ještě vlivnější než dnes. SSSR je velká a chudá země, která tvrdošíjně odmítá opustit sen o komunistické společnosti – nebo tak chce působit na okolní svět. Ve skutečnosti je to velká a chudá země ovládaná komunistickou stranou a tajnou policií (KGB), policejní stát velmi podobný tomu v naší realitě. Jednoho dne však Rusové najdou pozůstatky amerických a arabských expedic na Sibiři spolu se ztraceným EONem. Pochopí, co se stalo, a rozhodnou se situaci zvrátit tím, že své muže vyšlou zpět do minulosti krátce před příchodem prvních Američanů, aby mohli chránit ložiska nerostu. Ruští vědci se pokoušejí pochopit fungování EONu, ale stejně jako Američané a Arabové selhávají. Snaží se zvýšit přepravní kapacitu EONu a nechtěně jej přitom zničí.
Takže, když hra začíná, tři národy bojují o kontrolu nad ložisky siberitu, přičemž každá z nich má jiný cíl: těžit je, zničit je nebo je chránit. V průběhu kampaně hráč postupně zjistí, že siberit je produktem nějaké prastaré mimozemské civilizace a nalezne různé části jiné mimozemské technologie. Tyto pozůstatky se souhrnně nazývají „artefakty“. Nakonec může hráč zjistit, že EON je poškozené zařízení pro prostorové zkreslení, které bylo postaveno a opuštěno před miliardami let a jeho tvůrci také vytvořili zásoby paliva – což jsou nyní ložiska siberitu.
Příběh hráče
Komplexní příběhová linie nám umožňuje vytvořit tři plnohodnotné zápletky, každou s několika různými možnými zakončeními. Na rozdíl od většiny ostatních RTS her hráč nehraje za nějakou abstraktní „stranu“, například Rusy nebo Američany, ale za svou vlastní postavu. Postava hráče je skutečně přítomna ve většině misí a hráč ji musí za každou cenu chránit, protože její smrt znamená konec hry. Tento systém dává hráči možnost měnit loajality a přecházet mezi stranami během hry. Hráč se může rozhodnout, zda svůj úkol splní až do konce, nebo zda se připojí k Alianci nebo odpadlické Legii.
Vývoj příběhu
Hráč začíná tím, že si vybere svou stranu, a poté je přidělen jako postava k expedičnímu týmu příslušné země. Dozví se verzi příběhu své strany z úvodní scény a hra začíná. Žádné ze tří úvodních scén nezveřejňuje celý příběh. Hráč zná jen část a musí si ho složit z informací získaných během misí a brífinků mezi nimi. Výsledná situace je překvapením pro všechny strany – Američané neočekávají žádné nepřátele, ale najdou dva, Rusové a Arabové o Američanech vědí, ale nevědí o sobě navzájem. Rusové mají výhodu, že jsou na místě první, ale mají nejméně materiálu a vybavení, protože EON zničili poměrně brzy. Pouze Američané si uvědomují prostorovou a časovou rozptýlenost, zatímco ostatní dvě strany nevědí, že přijdou samostatně atd.
Tři expediční týmy se ocitají v dávné minulosti a žádný z nich není kompletní (mimozemský objekt byl ukraden, poslán zpět v čase nebo zničen předčasně). Kvůli relativně velké časové a prostorové rozptýlenosti různých přenosů přicházejí lidé i vybavení postupně, na různých místech a v různých časech. Navíc kvůli omezenému objemu EONu lze přepravovat pouze náhradní díly a suroviny, nikoli celé stroje. Prvním a nejdůležitějším úkolem všech stran je získat oporu v nepřátelském prostředí plném divokých zvířat a primitivních lidských předků. Poté má každá strana svůj specifický úkol – přepravit, zničit nebo ochránit ložiska nerostu.
Ve hře se objevuje také čtvrtá strana – tzv. Lidé opice, naši lidscí předkové. Nejprve jsou nepřátelští, ale je možné získat jejich důvěru a dokonce je cvičit. V průběhu hry se objeví další dvě nové strany. Aliance je tvořena těmi Američany a Rusy, kteří se rozhodnou situaci řešit mírově a podělit se o ložisko nerostu. Legie vzniká z renegátských žoldáků, když zjistí, že byli podvedeni (Arabové jim slíbili možnost návratu do současnosti). Legie působí samostatně a může být příležitostným spojencem kterékoliv z ostatních stran. Důležitým prvkem hry je také pocit, že stovky tisíc let v minulosti jsou současné konflikty vzdálené a boj o nový nerost se jeví jako stále méně potřebný. Tyto trendy vedou k vnitřním konfliktům na všech stranách, ke vzniku Aliance, k dezerci, k pokusům zakládat farmy a vesnice nebo žít s Lidem opice, k založení Legie a dalším událostem.
Hráč si může vybrat ze dvou kampaní: americké a ruské. Jako Američan se hráč ujímá role poručíka Johna Macmillana, který je přidělen k misi Globemine – pokusu využít mimozemský stroj času k přesunu amerických sil o dva miliony let do minulosti, aby mohly těžit zvláštní nerost, nazvaný siberit, v pustinách střední Sibiře a přepravit jej na Aljašku. Siberit, zelený krystalický nerost, byl objeven americkou expedicí operující pod mandátem OSN v roce 2003. Ukazuje se, že je katalyzátorem studené fúze a příliš mocným, než aby mohl padnout do ruských rukou.
Jako Rus se hráč ujímá role Yuriho I. „Burlaka“ Gorkého, mechanika sovětské armády. Jedná se však o poněkud odlišnou sovětskou armádu, než jakou známe – nikdy nebojovala proti Hitlerovi, nebyla očištěna Stalinem a bojuje ve světě, kde je siberit běžný. Úkolem Burlaka je využít nedávno objevený stroj času ve střední Sibiři spolu s dva miliony let starými zbytky amerických těžebních strojů k tomu, aby cestoval do minulosti a zabránil americkým uzurpátorům ukrást to, co právem patří Rusku.
Obě tyto příběhové linie jsou jen začátkem složitého a zamotaného příběhu. Jak hra pokračuje, hráč zjistí, že ne všechno je tak, jak mu bylo řečeno, a je postaven před těžká rozhodnutí, která ovlivňují průběh hry a její konečný výsledek.
Kromě poutavého příběhu nové jednotky, technologie a možnosti, které se hráči postupně otevírají, ho udrží ve stálém napětí. V průběhu hry se styl hry, optimální strategie a vzhled a dojem ze hry několikrát změní.
John spustí hru Original War a načte uloženou pozici z 3:34 ráno. „Sakra, už jsem je měl na útěku, ale člověk musí někdy spát, ne?“ Je to jedna z pozdějších amerických misí a cíl je trochu zvláštní: vyvinout technologie siberitu za pomoci arabských vědců. Těm zatraceným žoldákům nikdy nedůvěřoval, ale výzkum probíhá poměrně hladce, takže by měl být brzy dokončen a doufejme, že další mise přinese víc akce. John vybere laboratoř, aby zjistil pokrok výzkumu, a zkontroluje stav obrany – jen pro jistotu, kdyby se něco pokazilo. Najednou začne akce. Objeví se silné ruské vozidlo, ale brzy je zachyceno automatickými věžemi a rozstříleno na kusy. Ale počkat! Co to ti zatracení vědci dělají? Změnili svou profesi na vojáky a začali útočit na Johnovy jednotky! John rychle vybere několik mužů v základně a pošle je do zbrojnice, aby se vyzbrojili a zaútočili na odpadlické vědce. Rychle se přesune na jižní okraj mapy, jak si vedou Rusové. To je zvláštní – masivní vozidlo s podivnou konstrukcí na vrchu, něco takového ještě neviděl. Zdá se, že nedělá nic, ale co je to za zvláštní jiskření na Johnových věžích? A co je s nimi špatně? Proč nestřílejí? Objeví se raketa, ale letí neúnosně pomalu, jako by byla ponořena do neviditelného medu. Rusové žádné takové problémy nemají a používají své velké zbraně k likvidaci věží jednu po druhé.
Mezitím muži uvnitř základny dokončili likvidaci Arabů. Desátník Peter Rankin získal za to tolik zkušeností, že postoupil na další úroveň a jeho bojová dovednost se zvýšila na čtyři. „Dobrá práce, chlapi,“ pomyslí si John a nařídí jim vstoupit do několika vozidel, která si pro tuto příležitost připravil. „Pojďte, blbci, teď to nebude tak snadné. Počkejte, až narazíte na mé laserové ploty! Mé dvojité lasery vás usmaží na křupavo, než stihnete říct ‚Lenin‘.“
Týden s hrou Original War témata článků:
Česká legenda: Original War
Original War: Mody, datadisky a kresby fanoušků
Nejlepší hlášky z Original War a charaktery postav
Original War: Fakta a zajímavosti
Original War: Pozadí vývoje příběhu
EON: Mimozemský stroj času ve hře Original War
Obrázky inspirované Original War vytvořené umělou inteligencí
Tvůrčí tým hry Original War: Přehled autorů a jejich role
Vzestupy a pády ALTAR Interactive: Přehled klíčových milníků
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.