Vývojářský deník – UFO: Aftermath 09

Miroslav Žák – 18/06/2017

Hledání „svatého grálu

Vítejte u dalšího pokračování deníku vývoje UFO? Aftermath! Nejprve mi dovolte se omluvit za nedostatečné komentování všech zajímavých příspěvků na našem oficiálním fóru, ale samotný vývoj nám zabírá stále více času. Přesto vás ujišťuji, že fóra pečlivě sledujeme a vaše nápady a připomínky promýšlíme, i když už třeba nemáme čas je prodiskutovat. Ještě jednou děkujeme za podporu a těšíme se na další ohlasy!

Jak již víte z minulého deníku, hlavním důvodem zvýšeného pracovního nasazení je získání nového vydavatele pro UFO: Aftermath. Podle ohlasů v mojí emailové schránce a na našem oficiálním fóru vidím, že vztah vývojář-vydavatel je doprovázen mnoha tajemstvími a spekulacemi, a proto se tentokrát podrobněji vrátím k událostem posledního roku, předcházejícím podpisu smlouvy. Kromě již dříve jmenovaných společností neuvedu konkrétní jména, neboť se domnívám, že pro náš příběh nejsou tak důležitá.

Těsně před vánočními svátky v roce 2001 jsme poprvé znejistili, když byla platba za poslední milník zpožděna, oficiálně z finančních důvodů našeho tehdejšího vydavatele společnosti Titus Interactive a zejména jím vlastněné Virgin Interactive, která měla na starost i UFO: Aftermath. Nadále jsme pokračovali ve vývoji hry, ale situace se pouze zhoršovala a posléze nám bylo nejprve decentně naznačeno a nakonec prostě řečeno, že se máme poohlédnout po jiném vydavateli.

Proč jste nezačali hledat hned, jak jste zvětřili trable?“ Asi vás napadne. A já vám rád odpovím: většina smluv mezi vývojářem a vydavatelem výslovně zakazuje předvádět výsledky práce komukoliv dalšímu, zejména pak někomu, kdo je s vydavatelem v přímé konkurenci. Je tedy třeba postupovat velmi opatrně, aby nedošlo k jednostranné výpovědi a tím i zrušení projektu.

Nakonec jsme se po nejisté době tápání předběžně dohodli se dvěma společnostmi. Jednou z nich byl velký nezávislý vývojář, který byl ochotný investovat do dalšího vývoje, tou druhou byl středně velký vydavatel specializující se na strategie, který přislíbil celosvětové vydání hry po jejím dokončení. Většina ostatních vydavatelů na E3, se kterými jsme jednali, se omezila na konstatování typu: „Hra na PC, u které musíte myslet, není titul do našeho portfolia.“ Přesto jsme se do Brna vraceli naplněni optimismem.

Předčasně. Během tří měsíců se jednání skoro nehnulo z místa a jen jsme neustále slyšeli, že taková rozhodnutí zaberou spoustu času. Alespoň malá zlepšení, zejména v podobě prodejních záruk distribučních řetězců, nám stále slévali naději do žil, ale smlouva byla stále v nedohlednu.

Pak přišlo ECTS v Londýně, kde se opět setkali zástupci všech tří společností. Vydavatel se nadšeně vyptával na naši hru, představil nás producentovi, který bude mít vývoj UFO: Aftermath na starost a ujistil nás, že se všechny problémy vyřeší během následujícího týdne. Vývojář, který měl do vývoje investovat, také nešetřil optimismem ohledně brzkého podpisu smlouvy po dořešení několika nezbytností.

Ale za týden bylo jasné, že tahle smlouva prostě nebude podepsána, přestože nám jen opakovali, že věci chtějí svůj čas. Bohužel mnohem víc času, než jsme měli.

Během našeho vyjednávání pokračoval vývoj hry, která zatím prodělala znatelný pokrok. Optimalizovali jsme většinu kódu, naprogramovali spoustu nového a grafika se skokem přiblížila návrhům a našim představám. A stále jsme hledali vydavatele. Věděli jsme, že to musí být rychle, protože finanční zdroje docházely a nám hrozilo, že budeme muset práce na projektu zastavit, abychom zachránili naši společnost.

Vyjednávání bylo tvrdé, ale těsně před Vánocemi 2002 jsme podepsali smlouvu. Na tomto místě je třeba podotknout, že Cenega Publishing rozhodně není největším vydavatelem počítačových her na trhu, ale ty velké společnosti, se kterými jsme bohužel přišli do styku, by si mohli vzít příklad z jejich profesionálního přístupu. A jsem také přesvědčen o tom, že Cenega Publishing zajistí pro UFO: Aftermath pozornost, kterou si zaslouží.

Náš příběh ale ještě nekončí: čeká nás ještě vydání hry a zejména reakce vás, hráčů, které teprve uzavřou příběh jedné strategie. V každém případě to byl velmi důležitý krok na cestě za UFO: Aftermath ve vašem obchodě.

Martin Klíma

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.

Související články