Ceny VisionGame Game Access 2022
Game Access 2022 je za námi. Letos poprvé jsme v rámci konference udíleli nominace na ceny VisionGame. Udělili jsme jich celkem devět, ve třech kategoriích.
Jedna cena však neměla nominace a tak si můžeme hned na úvodu říci, že cenu VisionGame za největší překvapení Game Access Conference ’22 vyhráli studenti brněnského herního oboru game art. Cenu za celý tým převzali Martina Prokšová, která pracovala na grafice pro obě oceněné hry a Filip Dufka, který je vedoucím pedagogem tohoto oboru. Hry vznikly v rámci Studentského klubu herní tvorby
Oceněné hry najdete zde:
Nominace „Best Art“
Ateliér Duchů za celkové zpracovaní svého výstavního stanu s herními kabinety, na kterých běželi hry Les, Hadr, nebo Repeat, klasické PC se hrou The Gray Man, ale také dvě deskovky Rosettes and Rockets a Hlad. Mimo to v jejich stánku také hostovali FIT VUT se svou hrou „In The Root Town“
Artillery za adventuru Catie in Meowmeowland. Příběh malé Catie, která se ocitne v říši koček, dá hratelností vzpomenout na sérii Samorost, nebo Chuchel a je příjemnou hrou nejen pro milovníky koček.
Nanopike za hru Galaxy Highways. Akční shooter vypadá v chodu naprosto úžasně a už se těšíme na toto vesmírné dobrodružství.
Nominace „Editorial Selection“
V této kategorii chceme vyzdvihnout některé ze sólo vývojářů, kteří prezentovali své hry na letošním Game Access. Nominovaní jsou:
Boris Kudlač za hru Near the Fear. Svižná „závodní“ hra, v níž vás pronásledují temné přízraky, je hratelně velmi chytlavá a graficky povedená.
Jaroslav Meloun (Rendlike) za hru FixFox. Napůl člověk napůl liška, zejména však opravářka nejen přístrojů, ale i duší ostatních postav ve hře. To je Vix, hlavní hrdinka krásné hry Jaroslava Melouna. Ten bohužel na konferenci nebyl, ale stánek mu vedla a nominaci za něj převzala Jana Kilianová, která pro hru nakreslila KeyArt.
Peter Jurkovský (Black Deer Games) za hru Juro Jánošík. Chytlavá hra, táhnoucí ke svému stánku stále nové a nové návštěvníky a nakonec vyhrála i ocenění návštěvníků konference Game Access pro nejlepší hru.
Nominace „Best Game“
V této kategorii jsme nominovali hry s nejpůsobivější prezentací. Bylo z čeho vybírat. Přece jen zde bylo ukázáno více než 60 her a mnohé by si zasloužily ocenit. Nakonec jsme vybrali tato tři studia.
Bohemia Interactive za Arma Reforger. Reforger jako první hra na novém Enfusion enginu vypadá graficky parádně. Ze samotné hry pak silně dýchá inspirace původní Operací Flashpoint / Arma: Cold War Crisis. Uvidíme, jak se bude dál rozvíjet, ale její prezentace na konferenci byla parádní.
FiolaSoft Studio za Matcho. Svižná akční hra se skvělou stylizovanou grafikou měla stánek plný v podstatě nonstop. Z toho, co tým v čele s Filipem Kraucherem zatím ukázal, se je na co těšit.
Kubi Games za 1428: Shadows over Silesia. Petr Kubíček je jako sólo tvůrce trochu v nevýhodě oproti ostatním, ale o to více je to, že se probojoval mezi tři nominované, úspěch sám o sobě. Hra byla mimo jiné nominovaná ve všech kategoriích přímo na konferenci, takže i návštěvníci sdíleli při hraní ukázky náš optimismus.
„Vítězové“
Vybrat nominované nebylo vzhledem k množství výborných her, které se na konferenci objevily, vůbec lehké. O to těžší pak bylo zvolit v každé kategorii jednoho vítěze, ale po dlouhé diskuzi jsme nakonec vybrali následující hry.
„Best Art“ – Catie in Meowmeowland
Vizuálně působivých her bylo na konferenci plno. Nakonec nás však nejvíc oslovila tak trochu infantilní Catie in Meowmeowland. Cesta malé Catie světem koček je přiznaně inspirovaná Alenkou v říši divů. A podobně jako například ve hře Chuchel od Amanita Design se zde vyplatí „klikat na vše“. Ne vždy se posunete vpřed, ale téměř vždy se odhalí nějaká vtipná animace.
„Editorial Selection“ – FixFox
Krásná hra Jaroslava Melouna, kterou byste opravdu měli vyzkoušet, protože jakmile se vám rozběhne na monitoru, tak vypadá mnohem lépe něž na kterémkoliv screenshootu. Ne náhodou hra vyhrála přímo na konferenci cenu za vizuální zpracování, ve kterém ji zvolili návštěvníci. Hra má v sobě trochu Dead Stranding, trochu Futuramy, trochu 2001 Vesmírná Odysea a hlavně hodně „srdíčka“.
„Best Game“ – Matcho
FiolaSoft připravili parádní stánek, kde prezentovali chytlavou hru s krásným vizuálem a rychle pochopitelným ovládáním, od které se těžko odcházelo. Také se u nich tvořili neustálé fronty, někdy i delší než ty u stánků, kde se nalévalo pivo zdarma. Dobrá práce!
Všem nominovaným i výhercům gratulujeme a děkujeme organizátorům konference Game Access. Bylo super se zase po takové době vidět na živo. Snad se za pár měsíců potkáme na GDS.
Michael Petr
Otec dvou dětí přes den a hráč přes noc.