ALTAR Interactive historie

Miroslav Žák – 12/06/2017

We Make The Rules

Všechno začalo v roce 1989. Martin Klíma studoval; byl ve třetím ročníku matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, kdy se rozhodl, že chce vydávat D&D legálně a ne pirátské překlady z TSR Dungeons & Dragons. Začal psát se svými přáteli vlastní pravidla, díky čemuž vzniklo Dračí doupě. Založil firmu ALTAR s.r.o. – nakladatelství. Když chcete aby vaše firma prosperovala, musíte rozšířit své pole působnosti. Tak začali vydávat knihy a pořádat různé akce. Netrvalo to dlouho a setkal se s klukama z Brna, hlavně s Vláďou Chvátilem a Radimem Křivánkem. Ti v té době studovali informatiku a měli tudíž k hrám velice blízko; především k těm počítačovým. Společně se všichni rozhodli založit firmu ALTAR Interactive, jejíž mottem stal slogan . Co vlastně ona slavná věta znamená? Je to heslo ještě zdob ALTAR nakladatelství – jde o slovní hříčku, „rules“ znamená pravidla, podle kterých se hraje. Toto spojení mělo znamenat, že ALTAR jednak vytváří pravidla ke hrám a zároveň (metaforicky;) určuje kdo je tady ten hlavní (čili ten, kdo dělá pravidla;)). Jednoduchá, ale úderná věta. Jejich hlavním cílem bylo vytvářet hry na mezinárodní úrovni.

Psal se rok 1997 a AI byla založena jako sesterská společnost ALTAR nakladatelství. Prvním titulem byla logická hra Fish Fillets, jenž spatřila světlo světa 7. dubna 1997. Hru doprovázela soutěž o to, kdo ji dohraje jako první. Hlavní cena byl (v té době;o) výkonný počítač. Během prvního roku dohrálo Rybí Filety pouze šest lidí. I Když se může zdát, že byla hra přehnaně těžká, stala se legendou (tuším, že slušný ohlas byl i ve Velké Británii). Ovšem o to je překvapivější, že na hře pracovali jen 4 lidé a to Vladimír Chvátil, Radim Křivánek, Tomáš Kučerovský a David Spáčil. První dva jmenovaní měli na starosti programovaní a design, grafiku a animace obstarali zbylí členové. Na vývoji se podílel i Martin Klíma, například při namlouvání postav. Hra Fish Fillets byla úspěšná logická hra, která má nestárnoucí grafiku a snad nekonečnou hrací dobu i možnost vylepšení hráčova score.

Pak přišla myšlenka udělat strategii ve stylu Warcraftu, ale opačným směrem. Netrvalo dlouho a měli spoustu nápadů a herních mechanismů, které zatím neměly ve světe obdoby. S originálním námětem na příběh hry přišel Petr Tobola. Distributorem Original War byl Virgin Interactive. Virgin sice jako jediný projevil zájem o tuto hru, dal si ovšem požadavek lepší grafiky a další. Při zpracovávání OW byli často nesrovnalosti a hlavně nepřicházeli peníze od Virgina, který už v té době krachoval a možná i proto neudělal OWčku takovou reklamní kampaň, jakou by zasloužila tato originální hra. A jak to už bývá, po vydání v ČR měla hra úspěch – ovšem aby se její cena vrátila, musela hra alespoň průměrně uspět i ve světovém měřítku. To se ale nestalo. Američané OW nepřijali zrovna nejlépe – srovnávali ji například s C&C, což je pouze klikačka a nemá nic společného s originalitou a prvky RPG, kterými vynikal Original War. Hra tedy nevydělala tolik, kolik měla (a mohla). ALTAR začal mít problémy. Virgin jim nabídl další práci a to pokračování slavné série X-COM s názvem UFO:Afthermath. Definitivní dohoda padla v červenci 2001, práce na slavné sérii mohla začít. Už se nejednalo o Dreamland Chronicles: Freedom Ridge, což byl stejný projekt, který AI převzali od společnosti Mythus Games. V AI však původní verzi zahodili a začali od začátku a po svém. Tak vznikalo UFO:Aftermath. Po dokončení betaverze hry nastaly další problémy. Nepřišly peníze od vydavatele, proto se firma ALTAR rozhodla najít si nového vydavatele pro UFO. Nakonec se vydavatelem stala firma Cenega Publishing. Hra vyšla v r. 2003. K vánočním svátkům vydal AI Fish Fillets jako freeware a ta se stala zase více rozšířená. ALTAR také vyhlásil soutěž o 30 cen (já jsem dokonce jednu vyhrál).

V létě 2003 spatřil světlo světa nový altarovský projekt – legendy dračího doupěte. Byla to mobilní textová hra, která byla určena pro eurotel. Tuto gamesu hrálo několik set lidí. Poté Cenega nabídla AI další projekt. Šlo o datadisk k Aftermathu s názvem UFO: Aftershock. ALTAR měl za úkol udělat hru přístupnější více hráčům. Například možnost vstupu do budov a další. Ovšem vše nebylo tak příjemné. Po vydání UFO:Aftermath ALTAR opustili velice talentovaní lidé, kteří se zasloužili o to, aby se ALTAR uchytil. Tomáš Kučerovský, David Spáčil a Jan Krátký, kteří odešli a založili si grafické studio Cabinet. Toto léto byla na ALTAR Interactive s.r.o. vyměřena soudní exekuce pro vymožení pohledávky 3,5 milionu korun za neplacení sociálního a zdravotního pojištění. Zhruba ve stejnou chvíli, kdy započali práce na UFO: Aftershock byl ohlášen další projekt, tentokrát šlo o nové akční RPG s názvem Vision, jenž mělo za úkol posunout hranice RPG zase o kus dál. Jeho duchovním otcem se stal game desinger Vláďa Chvátil, jenž má k RPG hrám velice blízko a jeho kvality jste mohli poznat už u hry Fish Fillets nebo Original War.

Po dokončení UFO: Aftershock ALTAR oznámil svůj krach. A tím padly všechny jeho projekty. Netrvalo dlouho a založila se nová vývojářská firma ALTAR Games, ve které byli sice vysoce postavení lidé z vedení ALTAR Interactive – například Martin Klíma nebo Robert Hoffmann. Ale tato firma už jim nepatří. Novým majitelem je Slavomír Pavlíček, který tak rozšířil své vývojářské impérium, jenž už čítá Bohemia Interactive Studio a Black Element Software. Podle některých informací se Pavlíčkovi nelíbil titul Original War, a proto nechce investovat do projektu Vision. Ovšem není to úplně zas tak bledé jak se zdá! Nový ALTAR Games ohlásil vývoj UFO: Afterlight a na nový projekt Vision hledá finanční prostředky. Mnoho lidí – například Vláďa Chvátil – nyní v novém ALTAR Games nejsou, ale to neznamená že nemůžou být…

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.

Související články