Vývojářský deník – UFO: Aftermath 05

Miroslav Žák – 18/06/2017

V září proběhl první veřejně přístupný chat s fanoušky hry UFO: Aftermath. Kompletní přepis naší přes dvě hodiny dlouhé diskuze najdete díky Petovi, jednomu z nejaktivnějších z nich, na jím spravované stránce http://www.ufoaftermath.co.uk/. Zde bych se rád podrobněji vrátil k některým otázkám, jejichž zodpovězení bylo během chatu málo času.

Ještě před tím bych rád poděkoval fanouškům, skrývajícím se pod přezdívkami Olav a Kahnn, kteří nejen přišli s nápadem chat uspořádat, ale zejména jej celý zorganizovali a perfektně moderovali. Také chci poděkovat všem, kdo chat navštívili, ať už položili mnoho otázek nebo jen sledovali probíhající diskuzi. Musím se přiznat, že mě překvapilo, s jakou pečlivostí si návštěvníci připravili otázky a s jakým pozitivním ohlasem přijímali každou naši odpověď. Myslím, že každého designéra těší, když vidí, jak lidé z celého světa, přestože se jich chatu nezúčastnilo mnoho, bedlivě sledují každou informaci o UFO: Aftermath.

S odstupem času jsem si uvědomil jednu zajímavou věc. UFO: Aftermath, byť zdaleka nedokončená hra, již existuje v myslích lidí, kteří o ní projevují neutuchající zájem, a z budoucích hráčů se tak vlastně, z pohledu samotné hry, stávají herní designéři a naopak. Ale zanechme filozofujících myšlenek a podívejme se na některé zajímavé otázky.

Na jeden dotaz v různých podobách narážíme již od samého počátku vývoje: „Jak moc vás zavazuje odkaz úspěšných titulů ze světa X-COM?“ Abych předešel dohadům, rovnou prohlašuji, že UFO: Aftermath nemá nic společného s hrami X-COM v názvu. Přesto doufáme, že hráči budou tyto hry srovnávat, aniž bychom se za Aftermath museli stydět.

I když UFO: Aftermath nebude nejočekávanější hrou roku 2003, díky podpoře fanoušků dříve vydaných strategií zcela jistě patří mezi několik netrpělivě očekávaných titulů. Pro nás to znamená velkou zodpovědnost, která převáží jakoukoliv zodpovědnost vůči hrám s podobným námětem. Nechceme, aby bylo UFO: Aftermath pouze srovnáváno, ale chceme, aby hráči říkali „Aftermath je dobrá hra.“ Nic víc, ale nic méně.

Další časté otázky, které nás neminuly ani v tomto chatu, se týkaly svobody, kterou hráčům poskytneme: „Jak lineární je postup ve hře? Budeme moct hrát po neomezenou dobu, nebo musíme nad vetřelci zvítězit do předem daného data?

Jednoduchá a pravdivá odpověď je: „Záleží na hráči, za jak dlouho se rozhodne s emzáky skoncovat.“ Svoboda hráče je ale vykoupena, alespoň z hlediska designéra, ztrátou kontroly nad vývojem herního příběhu. Zatímco v naší předchozí hře Original War jsme pracovali s přesně definovanými misemi, silným příběhem, propracovanými charaktery, osobními sympatiemi, láskou, nenávistí i zradou, v UFO: Aftermath nebudeme schopni nabídnout tak jemně zauzlený příběh. Jasný cíl a neočekávané zvraty nesmějí chybět, ale už se nemůžeme detailně věnovat vztahům mezi aktéry příběhu, aniž bychom tím neomezovali hráče v jeho rozhodnutí.

V tomto kontextu nemohu nezmínit Jagged Alliance 2. Jedna z nejlepších věcí na této hře byla kombinace téměř absolutní svobody a interakce mezi herními postavami. Ale designéři JA2 měli oproti nám několik výhod – pracovali s přesně vymezeným počtem postav, děj se štěpil na několika málo předem určených místech a také měli asi dvakrát více času na vývoj.

V UFO: Aftermath neklademe důraz na předdefinované události nebo naprogramované chování postav. Hra těží spíše z naléhavosti situace – velíte hrstce mužů, na kterých do značné míry závisí osud lidstva. Vašich nepřátel je mnoho a jsou silnější. Záleží na vás, jak si s tím poradíte a kudy se budou vyvíjet osudy jednotlivých postav. Věříme, že výzvy, které vám postavíme do cesty, budou neméně zajímavé jako definovaný seznam úkolů, mimo jiné právě tím, že nebude přesně definovaný.

Doufám, že jsem vás nenudil přílišným teoretizováním a že se těšíte na další díl stejně jako já.

Martin Klíma

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.