Vývojářský deník – UFO: Aftermath 04

Miroslav Žák – 18/06/2017

Trpká příchuť života herního vývojáře

Loni o Vánocích jsme se pod stromečkem dočkali nemilého překvapení. Zpoždění plateb od našeho francouzského vydavatele, společnosti Titus Interactive Entertainment, dosáhlo nečekaných rozměrů.

Přestože většina z vás hráčů již pravděpodobně nahlédla pod pokličku vývoje, dovolte mi nejprve stručně vysvětlit rozdíl mezi vydavatelem a vývojářem. ALTAR interactive je vývojář, tedy skupina lidí, kteří pracují na grafice, programovém kódu, vymýšlejí herní lokace, prohledávají virtuální i skutečné knihovny a dávají do kupy herní příběh. Vydavatel má na starosti vlastní prodej, marketing a distribuci výrobku, tedy neméně důležitý proces, bez kterého by se hra jen obtížně dostávala k vám, zábavychtivým hráčům

Vývoj her je pro každého vývojáře vysilující a nákladný koníček. Průměrná doba vývoje dnes představuje zhruba dva roky života několika lidí a jeden milión dolarů nákladů, u špičkových titulů i mnohem více. V ideálním světě by vývoj financoval z vlastních zdrojů vývojář a za vydavatelem by přišel až s finální hrou na CD v podpaží. Ale milión dolarů je dost peněz i pro středně velká studia, natož pro malé vývojáře. Proto se většina studií vydává druhým a již zavedeným způsobem finanční pomoci vydavatele, který projekt podporuje už v rané fázi vývoje a zajistí si tak práva na jeho distribuci a samozřejmě z toho plynoucí zisky, které pak investuje do dalších herních projektů.

Základem každé takové spolupráce je plán vývoje, který se skládá z přesně popsaných částí, jež v naší hantýrce nazýváme anglickým termínem „milestones“. Jejich význam je podobný jako u spisovatele význam kapitol. Knižní vydavatel tak může sledovat, jak postupuje práce na novém románu a podle toho vyplácet zálohu na autorský honorář. Z toho vyplývá, že jakékoliv zpoždění na straně vývojáře znamená také zpoždění plateb. K tomu je třeba ještě připočítat mírné zpoždění na straně vydavatele, na které jsme si během několika let vývoje počítačových her museli zvyknout i u projektů, kde všechno běželo jako na drátku.

Ale vraťme se k našemu příběhu. Situace se zlomila, když Titus prodal úspěšného vývojáře Shiny Entertainmnent za 40 miliónů dolarů, ze kterých jsme ale neviděli ani cent. Proto jsem se rozhodli vyhledat na herním veletrhu E3 nového vydavatele pro UFO: Aftermath, ale to už je jiný příběh, jehož doufejme šťastný konec si přečtete v jenom z příštích pokračování.

Raději se ve stručnosti podívejme, jak postupuje náš projekt. Nedávno jsme dokončili beta verzi strategické části hry, ve které hráč bude v podstatě přebírat funkci vedoucího skupiny zvané Council of Earth, snažící se zastavit pokračující mimozemskou invazi. Ve strategické části budete v rámci celoplanetárního boje plánovat útoky elitní vojenské jednotky Phoenix a zadávat výrobu zbraní nebo průzkum nalezených artefaktů na speciálních základnách.

V právě dokončené beta verzi nad Zemí létá UFO, které je podle pokynů pronásledováno vašimi letouny, můžete nastavovat typy základen, samozřejmě vyrábět a zkoumat. Ovšemže tato verze má ještě své mouchy a taktické bitvy, ve kterých hráč stráví až dvě třetiny skutečného času, se odehrávají pouze odklepnutím tlačítka ANO/NE, ale za pár týdnů ladění bude náš cíl podstatně blíž.

O dalším pokroku a novém vydavateli se snad rozepíšu už příště.

Martin Klíma

ALTAR interactive

 

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.