Rozhovor na téma studenti herního vývoje – Střední škola umění a designu v Brně

Miroslav Žák – 13/04/2023

Připravili jsme pro vás čtvrtý díl rozhovorů se studenty herních oborů. Tyto rozhovory budou postupně vytvořeny se všemi školami nabízejícími herní studium. V tomto díle jsem vyzpovídal dva studenty Střední školy umění a designu v Brně (SSUD Brno). Konkrétně jimi jsou Jan Hugo Ronovský a Klára Davidová.

Jan Hugo Ronovský

Jan Hugo Ronovský
Na jaké škole studuješ? Co tě nejvíc baví na studiu vývoje počítačových her? Je něco, co ti naopak nesedí?

Studuji na SŠUD v Brně, obor Gameart. Baví mě, že se zde můžu kreativně vyjadřovat a učit se novým věcem nejen o hrách a jejich vývoji, ale i o sobě jako člověku a o kreativním procesu obecně. Naučil jsem se, že tvorba her je dlouhý a náročný proces a vyžaduje hodně času a úsilí. Takže někdy jsem trochu ve stresu ze všeho, co je potřeba udělat, vymyslet a tak dále.

Vytvořil jsi již nějakou hru v rámci studia?

Vytvořil jsem celkově tři hry. Jednu deskovou a dvě 2D digitální (https://fajnozni.itch.io). V příštím pololetí se přesouváme do 3D prostoru.

Chtěl bys jít na praxi do profesionálního herního studia? Pokud ano, do jakého a proč?

Jednu praxi mám už za sebou a byla to příjemná zkušenost. Další bych si určitě rád vyzkoušel. I když teď nevím přesně kam. Bylo by zajímavé zkusit nějaké studio v zahraničí.

Pomáhá tvá škola získat praxi v profesionálním herním studiu? Pokud ano, do jakého studia bys chtěl jít?

Moje škola mi určitě tuhle možnost nabízí a je součástí např. Centra herního vzdělávání a úzce i spolupracuje s různými herními studii v Brně i dál. Aktuálně nevím, do jakého studia bych se podíval.

Jaký je tvůj cíl v herní průmyslu?

Rád bych se věnoval nejen tvorbě videoher, ale zkoušel i pracovat s interaktivním médiem jako takovým. Možná nějaké výstavy, veřejné instalace nebo možná něco docela jiného. Kdo ví, čas a kreativita ukáže.

Jak vnímáš studium na škole? Je něco, co v rámci výuky postrádáš?

Líbí se mi otevřenost učitelů, kolektiv lidí i celkově prostředí umělecké školy. Cítím, že sem patřím.

Baví tě více programování a technická stránka vývoje, nebo spíše výtvarná a kreativní část?

Jsem překvapený, že u minulé hry mě bavilo i programování a myslím, že tomu rozumím lépe a jsem i schopen do toho trochu sahat. Je to super, protože ještě před rokem a půl jsem o tom nevěděl vůbec nic. Výtvarno je nedílná součást hry a určitě mě baví být v kreativním procesu a postupně na to přicházet.

Co nejvíce ovlivnilo tvé rozhodování při výběru oboru se zaměřením na herní vývoj?

Já jsem původně už dlouho před přijímačkama chtěl jít na Šuřku. Hlavně na obor Motion Design, protože mě bavilo video a práce s počítačem. Zrovna ten rok, co jsem se hlásil, se otevřel obor Gameart a přišlo mi to jako dobrá příležitost. Hry jsem hrál, a i když jsem do té doby úplně nepřemýšlel o jejich tvorbě, šel jsem do toho. Dostal jsem se a jsem velice vděčný. Dá se říct, že jsem byl ve správný čas na správném místě.

Chceš pracovat v zavedeném studiu, nebo se spíše pustit do vývoje vlastní hry?

Rád bych si vyzkoušel pracovat v nějakém studiu a zažít si ten proces, a hlavně nabýt zkušeností. Tvorbě vlastních projektů bych se určitě chtěl v budoucnu věnovat.

Jaké jsou tvé oblíbené osobnosti herního průmyslu?

Žádné asi konkrétní nemám. Ale lidi v Ashbornu jsou fajnozní.

Klára Davidová

Klára Davidová
Na jaké škole studuješ? Co tě nejvíc baví na studiu vývoje počítačových her? Je něco, co ti naopak nesedí?

Studuji na Střední škole umění a designu na oboru Game Art, nejvíc mě baví možnost zkusit si každou část herního vývoje. Jsou věci, co mě tolik nebaví, ale není nic, co by mi vyloženě nesedělo.

Vytvořila jsi již nějakou hru v rámci studia?

Ano, s dvěma dalšími spolužáky deskovku Candy Trip a sama potom point and click adventuru Lacerta (kkumaaa.itch.io/lacerta) a experimentální rhytm hru Metal Death (kkumaaa.itch.io/metal-death).

Metal Death

Chtěla bys jít na praxi do profesionálního herního studia? Pokud ano, do jakého a proč?

Momentálně chodím na stáž do Ashborne Games, ale ráda bych se v budoucnu podívala i do jiných (nejspíš asi brněnských) studií.

Pomáhá tvá škola získat praxi v profesionálním herním studiu? Pokud ano, do jakého studia bys chtěla jít?

Každý půlrok jsou na prezentace našich klauzurních prací pozváni lidé z průmyslu, mimo to chodíme na různé meetupy a konference, ale jestli půjdeme na praxi je na nás, povinnou ji myslím máme jen 2 týdny ve třetím ročníku.

Jaký je tvůj cíl v herní průmyslu?

Ráda bych se jednou herním vývojem živila, ale co se školy týče, tak bych si chtěla zkusit tvořit hry na různé zvláštní ovladače.

Jak vnímáš studium na škole? Je něco, co v rámci výuky postrádáš?

Na škole jsem spokojená, asi tak jediné, co postrádám, je více hodin ve dni.

Baví tě více programování a technická stránka vývoje, nebo spíše výtvarná a kreativní část?

Na školu jsem šla s tím, že chci dělat concept art, ale začal mě bavit i game design a později i programování, ke kterému nyní, co se mé budoucí práce týče, tíhnu asi nejvíc, ale jednoduše mě baví tvořit zajímavé hry, ať už pracuji na jakékoli části.

Co nejvíce ovlivnilo tvé rozhodování při výběru oboru se zaměřením na herní vývoj?

Hry jsem chtěla dělat odmalička, ale moc jsem k tomu neměla příležitost. Bydlím kousek od Brna, takže když přede mnou stálo rozhodnutí se, na kterou školu půjdu, vybrala jsem si Game Art.

Chceš pracovat v zavedeném studiu, nebo se spíše pustit do vývoje vlastní hry?

Vlastní hry bych dělala radši jako koníček vedle práce v zavedeném studiu.

Jaké jsou tvé oblíbené osobnosti herního průmyslu?

Asi nikoho oblíbeného nemám, podle mě si od každé takové osobnosti můžeme něco vzít a něco se naučit, takže jsou pro mě zhruba stejně zajímavé.

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.

Související články