Herní vývoj v ČR ze stránek Hra01

Miroslav Žák – 29/06/2017

Budoucí hvězdy herního vývoje se objeví spíše ve střední nebo východní Evropě než v Evropě západní nebo USA, zaznělo tento týden na evropské vývojářské konferenci GDC“ Zeď padá, hry přicházejí, 30. srpna 2002 , 2002 Matt Loney, CNET News.com1
22.října 2003

Průmysl vývoje PC a videoher v České republice prošel za posledních více jak 10 let vývojem od amatérských pokusů až k profesionálním firmám těšíc se zájmu jak investorů, tak statisíců fanoušků z celého světa. Česká republika se stala, minimálně v poměru ke svým 10 milionům obyvatel, jednou z nejúspěšnějších vývojářských zemí.

Jako první se mezi vývojářskou špičku zařadila společnost Illusion Softworks, které v roce 1999 vyšla u amerického vydavatele Take2 hra Hidden and Dangerous. Prodeje dosáhly v roce uvedení, více jak 400 tis. kusů a celkově již překonaly 1 mil. V září roku 2002 byla vydána další hra Mafia, která se držela několik týdnů v Evropě i v USA v PC TOP10 a za 12 měsíců se prodalo přes 800 tis. kusů. Kromě několika ocenění nebo nominací herních časopisů jako hra roku, byla Mafia nominována i na prestižní vývojářskou cenu IGDA za scénář (Excellence in Writing).
V říjnu 2002 vyšlo pokračování první hry Hidden Dangerous 2 a na začátek nového roku je plánováno uvedení Mafie na PS2 a Xbox.
Illusion Softworks má nyní 6 vývojových teamů čítajících celkem přes 180 osob. Pracují výhradně na původních AAA hrách. S Illusion Softworks úzce spolupracuje firma Pterodon. Jejich poslední titul Vietcong se od uvedení v březnu 2003, po úvodním 2. místě v Anglii v PC hitparádě, držel mezi TOP 20 více jak 4 měsíce. O úspěšnosti hry hovoří jak vyvíjený data disk, plánovaný na konec roku, tak počet hráčů multiplayeru, který i nyní zařazuje Vietcong těsně za 10 nejhranějších multiplayerových her na světě. Všechny hry Illusion Softworks i Pterodonu byly prozatím vydávány Take-Two Interactive Software.

Pravděpodobně nejprodávanější českou hrou je vojenská simulace Operace Flashpoint, pražské vývojářské firmy Bohemia Interactive Studio. Této hry se od vydání v roce 2001 prodalo více jak 1,2 mil. kusů. Na konec roku 2003 je plánována její verze na Xbox . V roce 2005 by mělo vyjít u Codemasters, stejně jako všechny předchozí tituly, pokračování Operace Flashpoint 2. Úspěch Bohemia Interactive podtrhávají i další fakta. Ve spolupráci s americkým partnerem se jim podařilo mimo herní průmysl licencovat svou technologii vojenské simulace. Mezi kupující patřila i armáda USA. V roce 2001 získala tato firma na ECTS cenu za nejlepší PC vývojáře roku a v roce 2002 na GDC trofej Nejlepší nový vývojář (Rookie Studio of the Year).

Důležitou roli v herním vývoji v ČR hraje v Praze sídlící vydavatel CENEGA PUBLISHING, založený nejvýznamnější českou herní distribuční společností Bohemia Interactive, stejně zaměřenou polskou IM Group a fondem privátních investic DBG Osteuropa-Holding. Své pobočky má i v dalších středoevropských zemích, jako je Polsko, Maďarsko a Slovensko, ale i v Anglii a plánuje rozšíření i do dalších zemí. CENEGA PUBLISHING se profiluje jako světový vydavatel se zaměřením na hry vyvíjené ve střední Evropě. CENEGA prozatím hraje především záchytnou roli pro týmy ze střední a východní Evropy, kterým se nepodařilo uspět u renomovaných západních vydavatelů. Přestože není možné srovnávat globální marketingovou sílu vydavatelů jako je Take2 s možnostmi CENEGY, neznamená to, že by jejich hry musely zapadnout. Slušné pozornosti se už před vydáním dostalo kupříkladu hře UFO: AfterMath českého vývojáře Altar Interactive, která byla po uvedení odměněna 9. místem v PC žebříčku v Anglii. Altar Interactive, patřící mezi nejstarší a již etablované české vývojáře, vydali svou předchozí hru Original War u tehdejších Virgin Interactive. V listopadu 2003 vychází vývojářům Plastic Reality u Cenegy další česká AAA hra Korea: Forgotten Conflict. Jejich první titul Loco Motion byla ještě budget pro Take2. Právě na budgetovém trhu si vybudoval svou pozici pražský vývojář SCS software, který například svůj 3D engin vyvíjel speciálně jako zakázku pro hru Duke Nukem: Manhattan Project pro již neexistující SunStorm.

Mezi studia s potenciálem úspěchu a čekajících teprve na uvedení své první hry, patří Mindware Studios, Lonely Cat Games nebo Black Element Software. K vývojářům, kteří již svou zkušenost se západním trhem mají, byť neúspěšnou, patří kupříkladu Cypron Studios nebo 7FX. Kromě těchto vývojářů, jasně se orientujících na západní trh, je zde několik týmů vyvíjejících nízkorozpočtové tituly především pro český trh. Nejúspěšnější českou hrou je adventura Polda, pražské firmy Zima software, které se v několikadílné sérii prodalo v České a Slovenské republice více než 70 000 kusů.

Přestože hlavním a nejlidnatějším městem České republiky je Praha, většina největších a nejúspěšnějších vývojových týmů sídlí v druhém nejlidnatějším, téměř 400tisícovém, městě Brně. Sídlo zde má Altar Interactive, Plastic Reality, Pterodon nebo Lonely Cat Games a také management a většina vývojářských týmů Illusions Softworks. Rozvoji herních firem zde pravděpodobně prospívá i blízkost Slovenska, se kterým Česká republika do roku 1992 tvořila jeden stát Československo. Čeština a slovenština jsou totiž jazyky velmi blízké a vzájemně srozumitelné. Je vcelku běžnou praxí, že v téměř každé z brněnských vývojářských firem pracují Slováci. Slovensko má ovšem také své vlastní úspěšné vývojářské firmy.Od roku 1996 zde působí již etablovaný Cauldron, chystající na konec roku pro TDK Mediactive hru se slavným fantasy hrdinou Conanem. Jejich předchozí tituly byly vydány evropskými vydavateli JoWooD, Sci a zaniklými Blue Byte. Vývojářské týmy zde má také Illusion Softworks. Čím dál viditelnější se stává i firma Mayhem Studios, jejichž poslední titul bude vydán americkými Strategy First.

Vývojářské odvětví v ČR je podporováno zájmem několika specializovaných herních časopisů, pořadem v televizi, ale čím dál více se mu dostává pozornosti i od ostatních mediích, podobně jako třeba českému filmu. Obecnému povědomí o hrách mezi lidmi pomáhají také rozsáhlé, nejen na herní media zaměřené, reklamní kampaně, kterými je v poslední době uváděna každá nová česká AAA hra.

1)Použito se svolením CNET Networks, Inc. Copyright 2003. Všechna práva vyhrazena.

Zdroj: http://www.hra01.cz

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.