Současné vzdělání ve vývoji her nestačí, studiím chybí pracovní síla. Pomoct mohou herní kurzy

Miroslav Žák – 01/04/2021

Herní průmysl v České republice dlouhodobě roste a nechává daleko za sebou filmovou i televizní produkci. Zároveň se ale potýká s nedostatkem pracovní síly – počet absolventů oborů vývoje her nestačí rychlému růstu, česká herní studia se tak musí spoléhat na samouky či posily ze zahraničí. Projekt GameDevHub proto spouští první školu herního vývoje a nabízí praktické kurzy pod taktovkou zkušených pedagogů a tvůrců her.

GameDevHub

V tuto chvíli jsou v nabídce tři intenzivní online kurzy, které zájemce provedou tvorbou 3D grafiky, herním designem či prací v herním enginu Unity. Mentorství se ujmou zkušení herní vývojáři, jako jsou Lukáš Medek (CBE Software) či Jiří Zlatohlávek (Wargaming). Kurzů se může zúčastnit kdokoliv, a to včetně úplných nováčků, kteří s programováním doposud neměli žádné zkušenosti. První kurz herního designu je již v běhu a v přípravě jsou další.

„Chtěli jsme přinést studentům znalosti přímo z oboru. V České republice sice existuje vysokoškolské vzdělání ve vývoji počítačových her, stále ale není tak rozvinuté jako v jiných zemích. Ne všichni se dostanou na univerzitu či si vybojují místo v semináři, proto jsme se rozhodli založit vlastní společnost a poskytovat kurzy vývoje her komerční cestou. Za nás jde o jednu z možností, jak zkvalitnit české herní podhoubí a dát možnost všem zájemcům o herní tvorbu,“ vysvětluje situaci zakladatel projektu Martin Boháč.

Ačkoliv se českým hrám celosvětově daří, firmám chybí lidská síla. „Počet absolventů aktuálně nestačí trvalému růstu herního průmyslu. Řada studií se proto obrací na mezinárodní pracovní trh. Celkový podíl zaměstnanců ze zahraničí činil předloni okolo 29 procent,“ dodal Pavel Barák, předseda Asociace českých herních vývojářů (GDA) a člen představenstva Hospodářské komory ČR.

Na problém upozornily i loňské statistiky GDA. Herní průmysl v České republice zaměstnával v roce 2019 více než 1 750 pracovních míst, největší podíl tvořili programátoři (21 procent) a grafici (19 procent). Každoročně se otevře až 300 nových pracovních příležitostí. Přes 60 procent tuzemských herních společností však uvedlo, že jim chybí zaměstnanci.

„Což je důvod, proč také vznikla tato iniciativa. Cílem není konkurovat vysokým školám, ale posloužit jako jejich doplněk, podílet se na objevování nových talentů a nabídnout zájemcům kvalitní vzdělání v rychle rostoucím sektoru. Tím herní průmysl bezesporu je,“ dodává ředitel společnosti a jeden z lektorů kurzu herního designu Martin Vaňo.

Samotné kurzy, koncipované na tři měsíce studia, kladou maximální důraz na praktické využití poznatků a interakci s lektory. Studenti se naučí pracovat s vývojářskými nástroji a formovat vlastní projekty, které se mohou na konci kurzů stát zárodky hratelných prvotin. Jelikož nejde o předem natočené lekce jako v případě jiných vzdělávacích online platforem, které málokdo dokončí, nestane se, že by se student „zasekl“ na látce a přestal se v kurzu posouvat dál. Lektor mu bude vždy po ruce.

Další podrobnosti o škole herního vývoje GameDevHub i chystaných kurzech najdete na stránkách projektu, stejně jako na Facebooku, Twitteru, Instagramu a LinkedInu.

Zapojení lektoři a jejich kurzy:

● Lukáš Medek – 3D herní grafika
● Jiří Zlatohlávek, Martin Vaňo – Herní design
● Petr Vaněček – Unity3d
● Jakub Špiřík, Jana Kilianová – 2D grafika (v přípravě)
● Jaroslav Menčík – Herní právo (v přípravě)

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.

Související články