Rozhovor se zakladatelem týmu Hra01 Pavlem Mezihorákem

Miroslav Žák – 29/06/2017

Pavel Mezihorák

Kdy jsi poprvé viděl počítač?

Tak ve druhé nebo třetí třídě na exkurzi v gumárenské firmě Barum, Rudý říjen, Otrokovice. Už je to trochu v mlze, ale mám pocit, že mi připomínaly pračku. Vytiskli nám tam obrázek Manky s Rumcajsem poskládaném z písmenek nebo číslic, už fakt nevím. To si každý odnesl domů. Šprti si vzali taky děrný štítek.

A kdy jsi hrál první hru?

Někdy na druhém stupni na základce. Máti kamaráda ze třídy měla přítele Itala a ten mu, kromě jiných super věcí, dovezl ve svém mercedesu taky nějakou konzoli. Tuším, že byla červená. Nebo to byla ta ruská televize? Po chvíli hraní formulí jsem chtěl jít raději ven, hrát fotbal. Hra, které jsem opravdu propadl, byl Prince of Persia. Máti, učitelka, půjčila na prázdniny ze školy PC, asi nějaká 286, nebo ještě něco staršího. Ta verze Prince, kterou jsem hrál, nešla z nějakého důvodu ukládat. Když mě asi po 6 hodinách hraní a mžitkách před očima (tenkrát ty dvoubarevné monitory nebyly nic moc) v asi 11. levelu propíchli, tak jsem fakt myslel, že je po mně. Obávám se, že žádnou další hru jsem už tak neprožíval.

A teď hraješ co?

Od chvíle, kdy jsem začal s přípravou firmy, jsem paradoxně téměř přestal hrát. Hry z časových důvodů přenechávám bratrovi. Jinak se ale už těším, až se situace trochu zklidní a já si zahraji hry, které jsem prozatím jenom nakousl, jako třeba Mafie nebo Max Payne. Taky bych rád zkusil nějakou bysnys strategii, třeba Capitalism nebo Start Up. Poslední hry, které jsem opravdu hrával, byly Need for Speed nebo Delta Force.

Co vás vedlo k založení firmy?

S tím přišel bratr. Klasicky měl pocit, že to dokáže dělat lépe než někdo jiný. Oslovil mě s tím, že bych se staral o komunikaci s vydavatelem, řízení firmy a tak… Nejdřív jsem vcelku rychle odmítl. Měl jsem pocit, že to je jeho akce a já bych tam byl jen nástrojem pro realizaci jeho myšlenky, v téhle jinak jednoduché akci, jak mi líčil. Během diskuze mně také se zápalem v očích tvrdil, že gamesy jsou nyní něco, co film ve 30. letech. Čirou náhodou jsem po tomto rozhovoru jel na, jak by řekl pařan, hardcorový filmový festival. To srovnání mi ale vrtalo v hlavě a když jsem na vlastní oči po týdnu sezení v kině viděl, že filmy se na rozdíl od her za minimálně posledních 30 let téměř nepohnuly z místa, rozhodl jsem se, že si trochu více proklepnu, o čem ten vývoj her je. Po několika týdnech studia, jak herní průmysl vlastně funguje, jsem došel k závěru, že to až tak jednoduché, jak bratr líčil, asi nebude. Nakonec bratrovo ukecávání a výzva, kterou jsem v tom uviděl, zvítězili.

Co jsi dělal před tím a proč jsi toho nechal?

Shodou podivných náhod jsem se živil jako bílý límeček, byť většinou v červeném tričku, v IT byznysu, konkrétně distribuci softwaru. Myslím, že to byla vcelku dobrá škola, poznal jsem jak fungují zahraniční firmy, mezinárodní obchod, obchodování vůbec. Na můj vkus to byla přece jenom trochu sterilní, neadrenalinová nuda. Gamesy jsou větší rockenroll…

S jakými ambicemi do toho jdete?

Když se podíváš na náš profil, tak si řekneš, že jsou asi nemalé. Ambice jsou ale základ. Když člověk nemá ambice, tak asi těžko udělá něco, co by mohlo přesáhnout průměr. Ambice máme možná ještě větší, než tam píšeme, ale nejdříve musíme udělat úspěšnou AAA hru. S tím by se nám měl otevřít potenciál, kterého bychom prostě rádi využili.

Proč myslíte, že uspějete, když je všude tolik herních týmů, které se stejně jako vy snaží prorazit?

Těch faktorů je několik, tak jen ty obecné a nejpodstatnější. Nic nenecháváme náhodě. Naše přípravné práce trvají už téměř rok. Na jednu stranu je to dlouhá doba, ale na druhé straně nám to umožnilo si pohrát s věcmi, na které vývojáři v koloběhu vývoje her asi nenajdou čas. To se týká jak designu, budování týmu, tak i firmy obecně. Naše téma. V kombinaci s designem hry nás odliší od zbytku současných her. Přitom ani téma ani design nebude limitující pro šíři potencionálních hráčů, které tím můžeme oslovit. Když má vydavatel dělat marketing na sci-fi nebo vojenskou akční hru, kterých je na trhu hromada, tak pro něho není lehké se vymezit proti zbytku. S naší hrou by to mělo být mnohem, mnohem jednodušší. Taky věřím v tým, který bude na hře pracovat a je klíčovým pro potencionální úspěch. Rozhodně nezanedbatelný je ještě faktor nákladů na vývoj v ČR. Vývoj her stojí stále více peněz a dobře se prodává jen úzká skupina her; to znamená, že u spousty na západě vyvíjených her se ani nezaplatí náklady na vývoj a marketing hry. My, i když lidi v týmu slušně zaplatíme, tak pořád budeme stát asi třetinu toho, co vývoj v USA. Tudíž, i kdyby se náhodou naše hra prodávala jen průměrně, tak na tom vydavatel stále vydělá.

Proč Hra01?

Hra – to je jasné… 01 – naše první firma, budeme dělat digitální hry, tedy hry z nul a jedniček.

Zdroj: http://www.hra01.cz

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.