Fish Fillets 2 – Recenze

Miroslav Žák – 18/06/2017

Historie neuškodí…

Věřím, že málokdo ze čtenářů slyší o rybičkách poprvé. Jakby taky, když byl první díl (1998) po úspěšné prodejnosti uvolněn jako freeware (prosinec 2002). Dočkal se obrovského počtu downloadů a vyšel na mnoha CD přílohách herních i neherních časopisů. A co víc – ujala se ho hráčská obec a vytvořila předělávku: Fish Fillets – Next Generation (2004) pod licencí GNU/GPL. Ta je kompatibilní i s jinými operačními systémy než Windows, pravidelně se aktualizuje a momentálně mimo jiné obsahuje navíc osm překladů do různých světových jazyků …

Co více mohou vývojáři z Altar Games (původně Altar Interactive) chtít? – Dát nám dárek… Fish Fillets 2 🙂

Tak se, trpaslíci, domluvte…

Linux v ledu 🙂

Mořští tvorové

Základ herního systému zůstal prakticky zachován. Došlo na zjednodušení, jež nově umožňuje posouvat předměty přímo po těle rybiček. Vaším úkolem je opět dostat dva rybí agenty (Tinu Guppyovou a Maxe Floundera) za pomoci ostatních předmětů z obrazovky. Tentokrát ovšem nebudou jen dva. Celkem si zahrajete za osm podmořských živočichů. Budou to krabí bratři – nadšený Virgil a drsný raper Šéf krab, kteří mohou vylézt i na souš, dále malé nemluvně mořského koníka specializované na chaluhy, želva Agentka Ž, jež během dlouholeté služby nabyla nesmrtelnosti, no a pochopitelně taky šnek Arnošt :-), kteří se při dotyku s předmětem stávají jeho součástí. Mimochodem, věděli jste, že šneci mívají jen dvě jména? První je Arnošt… a druhé je… ehm, Arnošt? 🙂

Výuková místnost želvy

Zapakováni v PC
Humor a dabing

Rybičky zůstávají tou nejukecanější logickou hrou. Dialogy a oživující příběh opět stojí na příjemném dětsky milém humoru se zdařilým českým dabingem. Zklamal mě ale krab Virgil, který byl v anglickém dabingu nepřekonatelný. Také je škoda, že se přes početné narážky na první díl již nedočkáme pirátského songu v podání samotných programátorů 😉

Červíci všechno slyšeli …
Raper Šéf krab to má pevně ve svých klepetech

Obtížnost, herní doba a bonusy

Při hraní review verze jsem se nechal obtížností zmýlit. Musím tedy opravit své tvrzení a říct, že obtížnost v žádném případě neklesla. Přibyly inovační herní prvky jako smrtící lasery, ledové kry s „opačnou gravitací“, volně plovoucí chaluhy a radioaktivní předměty, které v kombinaci se specifickými vlastnostmi jednotlivých mořských živočichů nabývají nových rozměrů.

Krátké 3d video: osvobození mořského koníka

Ingame animace: virtuální realita

Počet levelů se z původních sedmdesáti přehoupl přes stovku. První osmdesátku překlenete během jednoho týdne. Tedy jinak řečeno, máme tu oproti prvním rybičkám více levelů přístupných obyčejným smrtelníkům. Levely se na mapě větví přijatelnějším způsobem. Mimochodem každé nové rozvětvení hry je uvedeno ingame animací. Co se týče zmínky (v review pohledu), o povedených 3d videích, tak ty jsou krom úvodního videa velice krátká a bohužel jich moc není. Další změna je velice užitečná a umožňuje vrátit se o libovolný počet kroků zpět až na začátek uložené pozice či levelu.

Mapa

Tak toto dá opravdu zabrat… Za pomyslnou osmdesátkou prvních levelů už přituhuje a jeden level vyžaduje alespoň hodinu přemýšlení. Z posledních levelů jsem dohrál pouze jeden a jeho obtížnost nebyla „nemožná“ jako v prvním díle.

Pro fajnšmekry autoři v některých místnostech šalamounsky rozházely bonusové hvězdičky. Jejich sbírání sice nesouvisí s hlavním příběhem hry, ale otvírají se vám za něj bonusové materiály v menu hry, které jsou výbornou motivací. Jedná se především o příjemně provedené skládání puzzlů s motivy hry. Přijde řeč i na zpřístupnění těch pár krátkých 3d videí ze hry, bonusové místnosti a užitečné funkce (počítadlo kroků, přeskakování místností…). Posbírání všech hvězdiček s vyřešením posledních levelů bude opět tvrdým oříškem s obtížností přibližující se k té zmiňované z prvního dílu. S hrou opět probíhá soutěž o nejrychlejší řešení.

Logičtí fajnšmekři se budou k druhému dílu vracet ještě za nějaký ten rok, tak jak tomu bylo u prvního dílu rybiček, aby vyřešili nevyřešitelné, nebo aby zmenšili počet kroků řešení a mohli se následně pochlubit svými výsledky na internetu.

Fish Fillets 2 považuji za nejlepší českou logickou hru, kterou mohu všem příležitostným hráčům logických her jedině doporučit.

Tam někde venku je řešení!

Autor: DoMas