Rozhovor

5 otázek pro studenta Kryštof Ježek z FAMU herní desing v Praze

Dnes budeme pokládat pět otázek studentům Herního designu na FAMU v Praze. Tam letos skončil první ročník a studenti prezentovali své projekty. Herní design na FAMU je magisterský studijní obor zaměřený na intenzivní rozvoj v oblasti návrhu autorských počítačových her. Studenti a studentky prvního ročníku pracují v dílně Michala Berlingera (Amanita Design, Circus Atos) se zadáním „herní prototyp“. Výsledkem jsou kratší hry testující nápady a koncepty, které studenti pod Michalovým vedením v průběhu letního semestru 2022 iterativně vylepšovali (naše video reportáž). Na první rozhovor odpovídá Kryštof Ježek, který vytvořil hru Yes Serena.

Můžeš nám popsat svou klauzurní hru?

Yes Serena představuje krátký zážitek, ve kterém může hráč strávit den s umělou domácí inteligencí (v žádném případě inspirovanou dostupnými komerčními produkty). Jedná se o 3D hru z pohledu první osoby, ve které člověk běhá po bytě a plní úkoly.

Co tě na vývoji nejvíce bavilo a co naopak ne?

Nejvíce mě bavilo, když se mi podařilo rozchodit nějaký nový systém (mluvení, titulky, ukazatele na obrazovce, krájení…). Bohužel je s tím úzce spojena část vývoje, která mě bavila nejmíň a tou bylo opravování bugů (za které mohl dost často herní engine). Konečně jsem zažil situaci, kdy oprava jednoho bugu odkryje pět dalších. Spoustu z nich jsem musel ošetřit ošklivě, některé řeším doteď.

Co považuješ za nejzásadnější, co ti doposud škola dala v oblasti vývoji her?

Upřímně asi spolužáky. Máme skvělý kolektiv a osobně mi přijde inspirující a motivující vidět, co vše spolužáci do svých her vlévají, a co pro ně jejich výtvory znamenají.

Jaký je Michal Berlinger jako učitel?

Michal je zkušený vývojář, a i když jsem moc často nepotřeboval pomoc technickou, velmi mi pomohl s vymýšlením a vylepšováním různých mechanik a příběhu. Občas jsem si říkal, že by bylo super, kdyby nám do vývoje mluvil ještě trochu víc, na druhou stranu rozhodně se nebál nám říct, že podle něj nějaká část klauzury prostě nefunguje nebo nedává smysl, což sice není něco co by člověk poslouchal rád, ale myslím, že to vývoji pokaždé pomohlo.

S jakým slavným vývojářem by ses chtěl potkat?

Těžká otázka, osobně spíše vzhlížím k herním studiům jako k celku, a ne k jednotlivým představitelům. Rád bych ale potkal Toby Foxe, vývojáře her Undertale a Deltarune.

Reportáž:

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře(0)

Nemáte účet?

Jako registrovaný a přihlášený uživatel můžete tuto hru nejen ohodnotit, ale také k ní napsat komentář, diskutovat o ní, nebo ji zařadit do některého ze seznamů.

Přihlásit/Registrovat