Paranoia! – Úvod do hry

Miroslav Žák – 24/06/2017

Kromě toho, že PARANOIA! byla první hrou, kterou firma Phoenix Arts vyrobila i vydala, drží také několik dalších prvenství. Hlavně to byla vůbec první česká strategie na PC. Další v té době u nás průkopnickou záležitostí byla možnost propojení více počítačů pomocí sériového kabelu nebo po síti. Za zmínku stojí i plné využití zvukové karty. Hra dosáhla také světové jedničky SVGA rozlišení v real-time strategii. Jako u dodnes jediné hry tohoto typu nebylo v programu nic pevně předdefinováno. To znamená, že krajina, základny, jejich umístění, jednotky do začátku i vlastní útočné a následně i obranné akce, které závisí na počítači, byly pokaždé jiné. Další vlastností, která je zatím ojedinělá, jsou i téměř nulová omezení množství staveb a jednotek v poli. Hratelnost hry zvyšuje také volitelná obtížnost od nejlehčí až po „nehratelnou“, která slouží pouze pro chvilková zpestření. Toto vše, včetně zvuků a hudby se „vmáčklo“ pouze do necelých 580 kb základní paměti!
Hra měla i své slabší stránky, z nichž největším problémem byla grafika. Nicméně to již patří minulosti.

Popis hry

PARANOIA! je tzv. real-time strategie, což značí hru, kde se vše odehrává v reálném čase. Je tedy o hodně akčnější, než klasické válečné strategie a simulace na tahy. Vůbec prvním typem takovéto hry byla hra DUNE 2. Brzy se objevila další – WARCRAFT. Potom následovala dlouhá pauza na jejímž konci stála právě hra PARANOIA!. Pak už začaly přibývat real-time strategie další a další.
Vaším úkolem zde je s pomocí několika málo jednotek a základní továrny vybudovat celou „armádu“ podporovanou vašimi základnami. Dále pak těmito svými jednotkami dobýt a zničit nepřátelské. Soupeřem může být jak počítač, tak v případě síťové hry i „živý“ protihráč, případně oba najednou. Celá hra je rozdělena do více úrovní, přičemž v každé další máte k dispozici novější a výkonnější techniku. Těchto úrovní je při průměrném zisku bodů kolem osmi.

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.