Kompatibilita československých her na Linuxu

Adam Hojer – 05/03/2021

Operační systém Linux může být dobrou náhradou za OS Windows. Ačkoliv může lákat nové uživatele hned několika výhodami, najdou se tu i jeho negativa. Asi největším kamenem úrazu bývá kompatibilita programů, která není zrovna velká. Pojďme si teď společně představit, jak to je s kompatibilitou her pocházejících z našich luk a hájů.

Linux je svobodný operační systém, který se vyvíjí zcela odlišným způsobem než jiné systémy. Kromě odlišného jádra obsahuje i jiné aplikační rozhraní, a právě to způsobuje vzájemnou nekompatibilitu s hrami a aplikacemi psanými pro Windows. Kódy programů proto musí být pro běh na Linuxu speciálně přizpůsobeny a napojeny na linuxové rozhraní. I když to vývojáři her nedělají zrovna často, naštěstí existuje více způsobů, jak si v Linuxu zahrát i ostatní hry.

Nativní hry

Nejlepší situace nastává, když je daná hra dostupná nativním způsobem. Znamená to, že byla speciálně přizpůsobena právě pro běh na Linuxu a při hraní by teoreticky neměl nastat žádný problém. V minulosti mohlo pro vývojáře představovat portování na Linux mnohem větší potíže než dnes. Většina programátorů totiž využívala svůj vlastní herní engine, a tak by si musel každý přidat podporu po svém. To nebyl zrovna nejlehčí úkol a navíc se port na systém, který je využíván jen necelými 2 % populace, vývojářům nevyplatil. V poslední době se ale kvůli stále častějšímu využívání herních enginů jako Unity/Unreal Engine počet nativních her zvyšuje. Většina moderních enginů totiž nabízí jednoduchý způsob, jak danou hru vyexportovat jedním kliknutím i na ostatní platformy, a to jen za několik málo minut. I když tímto způsobem odpadá vývojářům velké množství práce a jejich hra se může dostat mezi větší počet hráčů, někteří tuto funkci stále opomíjí. Někteří neví, co to Linux je a jak by svoji hru mohli v Linuxu vydat, jiní se bojí potřebného ladění a řešení chyb na nové platformě a některým to užívaná technologie nedovoluje. Je to ovšem velká škoda nejen pro uživatele, ale i pro samotné vývojáře, protože se tak ochuzují o další tisíce potencionálních hráčů. Když už se vývojář rozhodne svůj linuxový port vydat, má několik způsobů jeho distribuce.

Pakliže je hra zdarma, může ji velmi snadno vydat do linuxového obchodu s aplikacemi. Většina distribucí Linuxu totiž obsahuje svoje vlastní softwarové centrum, odkud si mohou jeho uživatelé dostupné hry a aplikace snadno nainstalovat. V těchto obchodech však nebývá zrovna velké množství kvalitních titulů, a tak tu může mít nová propracovaná hra mnohem větší úspěch než při využití jiných distribučních platforem. Publikování her je navíc zdarma, a tudíž se jedná o skvělou šanci pro nezávislé vývojáře, kteří nedisponují zrovna velkou částí peněz na zaplacení distribučních poplatků a případného marketingu. V současné době se v obchodě z českých her nachází pouze Fish Fillets a oba dva díly Berušek.

Pokud chce vývojář svoji hru prodávat, do linuxového softwarového centra ji bohužel umístit nemůže. I přesto se tu nabízí možnost využití jedné z distribučních platforem jako například Steam, Humble Bundle, Itch.io, GOG, případně soubor hry nabízet na vlastních webových stránkách. Nativních her distribuovaných touto cestou už jsou desítky. Mezi ty nejznámější patří například oblíbené simulátory Euro Truck a American Simulator od SCS Software; Pilgrims společně se starší verzí Botaniculy a Machinaria, nebo třeba vzdělávací hra Atentát 1942 a budoucí Svoboda 1945. Hráči je po zakoupení hry poskytnut spouštěcí soubor, nebo je požádán o stažení nativního herního klienta (Steam), v němž se hry spouští stejným způsobem, jakým byl uživatel doposud zvyklý.

DOS, Amiga, Atari, ScummVM

Hraní her určených pro staré a dnes již nevyužívané systémy rozhodně nebude v Linuxu problém. Velké množství všemožných emulátorů mají totiž dostupnou nativní linuxovou verzi a při používání a hraní uživatel snad ani nepozná, že se nachází v prostředí Linuxu. Samozřejmostí je dostupnost nativní verze DOSBOXu. Dále tu každý najde minimálně jeden typ emulátoru pro každou verzi OS Atari a nechybí ani emulátor FS-UAE pro emulaci Amiga OS. Potěší i přítomnost SCUMMVM, díky kterému můžete znovu prožít příběh s malým dráčkem Bertíkem-dračí historii.

Hry psané pro Windows

Jak je vidět výše, několik nativních her pro Linux dostupných je, ale rozhodně se nejedná o takové množství, aby uspokojilo průměrného a pokročilejšího hráče. To si uvědomovala i linuxová komunita, která brzy přišla s řešením. Už v roce 1993 začala vyvíjet otevřený program jménem WINE. Aplikační vrstvu, která si kladla za cíl umožnit spouštět i aplikace, které jsou napsané pro OS Windows, na Linuxu. Vývoj WINE probíhá dodnes a je neskromně nazýván jako „základní program každého linuxáka“. Je třeba si uvědomit, že WINE není emulátor, nýbrž pouze aplikační vrstva, která za běhu překládá příkazy pro Windows na takové, aby je mohl vykonat Linux, či nějaká jeho část. V praxi to funguje tak, že po kliknutí na exe soubor začne WINE zjišťovat, které systémové soubory a moduly hra vyžaduje, načež je načte do paměti, potřebné funkce propojí s těmi linuxovými a celou hru spustí. Ačkoliv to může celé vypadat jako velmi složitý a náročný proces, je až obdivuhodné, jak malý dopad to má na výkon a rychlost her. V nejnovější verzi WINE je totiž rozdíl v FPS minimální a vytížení systémových prostředků je vyšší maximálně o pár procent. Asi překvapující informací také je, že k hraní her přes WINE nepotřebujete ani licenci k OS Windows, ani licenci na WINE-jedná se dokonce o software s otevřeným zdrojovým kódem. WINE ovšem nebývá součásti samotného Linuxu, ale ve většině distribucí je potřeba ho doinstalovat, a to buď z linuxového obchodu, nebo z oficiální stránky. Ačkoliv vše prozatím vypadá skvěle, s kompatibilitou už to bohužel tak růžové není. Některé funkce totiž na Linuxu nelze vykonat, nebo je to velmi problematické, a to zabraňuje pohodlnému spuštění všech her. Problémem ještě může být využívání integrované grafické karty, která nemusí některé využívané technologie podporovat, a tím se počet úspěšně spouštěných her ještě více ztenčuje. Já osobně dělím kompatibilitu her do pěti kategorií.

Některé hry mohou trpět grafickými degradacemi.
Některé hry mohou trpět grafickými degradacemi.

Je tu hora československých her, které lze pohodlně spustit ihned po kliknutí, tedy podobně jako ve Windows. Z mého průzkumu vyplývá, že přibližně každé 4 hry z deseti jdou spustit tímto jednoduchým způsobem. Jako příklad uvedu ty nejznámější z nich: Horké léto 2, první čtyři díly ze série Polda, Mafia, Posel smrti, celá trilogie UFO, Gooka 2, vybrané CD-Romky, Nibiru: Posel bohů, Žhavé léto 3 a půl, všechny hry od Amanita Design, Tale of a Hero a stovky dalších.

U některých her ani nepoznáte, že je spouštíte v Linuxu
U některých her ani nepoznáte, že je spouštíte v Linuxu

Dále je tu několik her, které běží bezproblémově, avšak nejdříve vyžadují určitou konfiguraci. Nejčastěji se jedná o potřebu doinstalace některého modulu skrze šikovný prográmek WineTricks Jako příklad lze uvést Memento Mori a Pat & Mat, které si stěžují na chybějící kodek WMP, nebo například Atentát 1942 z krabicové verze, který naopak nepřekousne nepřítomnost Adobe AIR. Konfiguraci vyžaduje přibližně každá 1 hra z deseti. Výjimkou nejsou ani hry, které fungují jen částečně. Je až překvapující, že jejich počet je obsáhlý a ještě zajímavější jsou někdy i samotné problémy. Mně se podařilo prozatím vypátrat následující hry s různými problémy: Ve Žhavém létu nefunguje v některých střílečkách kurzor myši; Ve Vietcongu nefunguje zvuk; V Shade: Hněv andělů se nezobrazují některé 3D modely, některé jsou mírně degradované a v některých hrách ze série Ferda: CD-ROMEK se vykreslují jen obrysy 3D modelů. U některých her se také může projevit neschopnost hraní kvůli minimální rychlosti. Ačkoliv se jedná o ojedinělý jev, už jsem ho spatřil ve hrách Gumboy: Crazy Adventures nebo Velvetist: The City of Machineguns. Další problémy hlásí uživatelé i u oblíbeného Kingdom Come: Deliverance nebo Mafie 2.

A teď už se postupně dostáváme k hrám s negativními výsledky hraní. I když je číslo zcela nefunkčních her mnohem nižší než číslo běžících her, nejedná se o žádnou pozitivní zprávu. Mezi nefunkční hry patří jak hry staršího data vydání jako třeba Bloodline, Mrazík a Řež, tak hry docela moderní jako Miner Wars a Mimpi. S každou další aktualizací se ale samotný WINE vylepšuje, a tak není nereálné, že se po několika aktualizacích zas nějaké další hry podaří úspěšně rozchodit.

Nakonec se dostáváme ke hrám, které si na Linuxu už asi nikdy nespustíme. Jedná se o hry, které obsahují určitý druh proti-pirátské ochrany. WINE totiž neumí pracovat s ovladači, které tyto ochrany často potřebují doinstalovat. Dle některých informací se vývojáři WINE nechystají podobnou podporu přidat ani v budoucnu. Nefunkční tak bude jak nedávný Polda 6, tak i starší Žhavé léto 3 a půl, Chameleon, Reprobates, Půl kila mletýho, Alternativa, Daemonica, ArmA 1 & 2 a tak dále. Ve většině případech sice vyšlo normálně hratelné další vydání bez ochrany, či přímo verze vydaná na některou z digitálních platforem. To ale neplatí vždy, a tak můžeme prozatím na takové Reprobates v Linuxu zapomenout.

Linuxu se někam zatoulal 3D model hlavní postavy.
Linuxu se někam zatoulal 3D model hlavní postavy.

Steam

Speciální kapitolou je samotný král herních klientů Steam. Ten totiž v roce 2018 nečekaně přišel s velkou novinkou. Nejenže pro Linux poskytuje nativního herního klienta, ale právě v tomto roce představil svoji vlastní aplikační vrstvu zvanou Proton. Ta je založená na samotném WINE a ještě doplněna o několik nových technologií umožňujících lepší zážitek z hraní. V praxi si uživatel stáhne hru, následně ji v knihovně spustí a jestli se daná hra nachází mezi přibližně 70 % podporovaných her, může začít hned pařit. I zde ovšem existují výjimky – hry nefunkční a hry vyžadující konfiguraci. Proton má oproti WINE jednu zásadní výhodu. Na internetu je dostupná obsáhlá databáze ProtonDB, pomocí které si lze jednoduše najít, které hry fungovat budou a které nikoliv. Několik desítek her sice ještě nebylo zapsáno, ale stejně se jedná o velmi užitečnou databázi, kterou ocení téměř každý linuxový hráč.

Jak je vidět, Linux v dnešní době nabízí mnoho způsobů, jak na něm hrát československé hry. I přes některé nedostatky se stále jedná o ohromný pokrok oproti minulým letům a počet fungujících her se navíc s každou další aktualizací pomalu navyšuje. Pokud si vystačíte jen s některými hrami, nebo jste naopak počítačový kutil a různé experimentování s hrami a kompatibilitou by vás bavilo, určitě Linux vyzkoušejte a dejte mu šanci. Pokud vás kompatibilita československých her zajímá ještě více, můžete mrknout i na moji stránku, kde se jí věnuji a kde naleznete seznam funkčních a nefunkčních her: http://czsk-hry.chytrak.cz/hrynalinuxu.php. Pakliže už jste linuxovým hráčem a zajímáte se právě o československé hry, budu moc rád, když se se svými zážitky a tipy na té samé stránce podělíte i s ostatními.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.

Související články