Český herní průmysl poprvé finančně stagnuje
V rámci konference Game Developers Session Prague byla představena nová data o stavu a velikosti herního odvětví, včetně tržeb, zaměstnanců a demografických údajů. Rok 2023 se zapsal do historie českého herního průmyslu jako rok stagnace a výzev. Poprvé od svého dynamického růstu v minulých letech odvětví nezaznamenalo zvýšení obratu, který se meziročně snížil o 1 % na hodnotu 5,537 miliardy Kč.
Ještě výraznější byl pokles zisků, které se snížily o 8 % na 1,94 miliardy Kč. Tyto výsledky přicházejí po několika letech stabilního růstu. Navzdory těmto ekonomickým výzvám však herní sektor zůstává jedním z klíčových odvětví českého kreativního sektoru s pozitivními vyhlídkami na další rozvoj.
Za stagnací obratu a poklesem ziskovosti stojí jak globální faktory, tak specifické okolnosti v Česku. Globální investice do herního průmyslu v roce 2023 klesly o více než ¾ oproti předchozímu roku. Z lokálních faktorů je to pak dlouhodobá nižší míra vzniku nových startupových studií. Zároveň finanční výsledky reflektují i změnu toku tržeb v dříve největší české herní společnosti Beat Games (Meta), kde od roku 2022 zůstávají tržby z platformy Meta Quest v mateřské společnosti. Pokud bychom tento vliv vyloučili, obrat českých herních společností v roce 2022 rostl o 8% a následně v 2023 stagnoval s meziročním poklesem o 1 %.
Přes ekonomické výzvy herní průmysl pokračoval v rozšiřování své infrastruktury. Na začátku roku 2024 bylo v Česku evidováno 166 herních studií, přičemž v roce 2023 vzniklo sedm nových studií. Toto číslo odpovídá průměru posledních let, avšak nedosahuje rekordu z roku 2021, kdy vzniklo 14 nových subjektů. Celkový počet zaměstnanců v odvětví vzrostl o 5 % na 2 765 osob, což ukazuje, že průmysl stále přitahuje nové talenty, i když tempo růstu zaměstnanosti zpomalilo oproti předchozím letům.
V oblasti tvorby her zůstala aktivita českých vývojářů stabilní. V roce 2023 bylo vydáno celkem 39 herních titulů, z toho 29 plných her, 10 v režimu Early Access a 10 DLC (digitální dodatečná rozšíření her). Tento objem odpovídá výsledkům z předchozích let a ukazuje, že česká herní studia stále produkují tituly s globálním dosahem. Mezi klíčové hry roku 2023 patřily tituly Crime Boss: Rockay City, Last Train Home, Arma Reforger nebo nezávislá hra HROT.
„Stagnace herního odvětví je důsledkem složitého období, kdy se český herní průmysl musel vypořádat s globálními změnami i vnitřními výzvami. V zahraničí jsme mohli pozorovat masivní plošná propouštění v rámci tohoto sektoru, v Česku však k ničemu podobného nedošlo, naopak si odvětví zachovalo stabilní základy a atraktivitu, což potvrzuje růst zaměstnanosti a pokračující aktivita vývojářů,“ uvedl Pavel Barák, předseda Asociace českých herních vývojářů.
Pro rok 2024 je odhadován obrat českého herního průmyslu ve výši 6,5 miliardy Kč, což by znamenalo návrat k dvoucifernému růstu o 17 %. Tento výhled naznačuje, že český herní sektor je připraven na další expanzi a udržení své pozice na světovém trhu. Vývoj her v ČR i přes momentální zpomalení nadále potvrzuje svou roli klíčového odvětví v rámci kulturně kreativních průmyslů.
Další podrobnosti o současném stavu českého herního průmyslu najdete v infografice.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.