Pohled na proběhlý Game Jam na FIT ČVUT
Game Jam na FIT ČVUT v Praze má již několikaletou tradici. Dnes se podíváme na ten letošní. Přítomno bylo 30 studentů v 7 týmech. Na celou akci dohlíželi učitelé Radek Richtr, Adam Vesecký a další kolegové. Podívejme se na finální prototypy.
Vyzpovídali jsme pedagoga Radka Richtera, který nám prozradil více o proběhlém Game Jamu.
Video sestřih:
Kolikátý je to letos ročník Game Jamu a jaké je téma?
K objasnění první zdánlivě triviální otázky je nutno zdůraznit, že jde o Game Jam pořádaný na Fakultě informatiky. V roce 2020 proto proběhl tzv. nultý GameJam. A po covidové pauze pak první, druhý a nyní, o Velikonocích roku 2023 i GameJam třetí.
Gamejamy na FIT nemají klasické téma. Místo toho poskytneme týmům čtyři ingredience, které pak musí ve svých hrách použít. Je už na nich jak – jestli obsahově, mechanicky, v příběhu, nebo jinak. Ideálně tak, aby spolu ladily a aby bylo jejich použití zajímavé a kreativní. Letos šlo o:
- Atypické použití kostky
- Legie
- Nečekané souvislosti
- Smysl
Jestli použijí kvantové provázání, zda se inspirují Smyslem života Monty Pythonů, Legií československou, řeckou, tou z Marka 5:9, nebo z Červeného trpaslíka – to už je na nich.
Jak hodnotíš letošní zájem studentů na Game Jam a je něco, co je v letošním ročníku poprvé jinak?
Necílíme na obří počet účastníků – letos se přihlásilo třicet účastníků, což byl ideální počet, stropem pro nás bylo čtyřicet účastníků, které jsme měli před půl rokem. Co nás oproti minulým ročníkům překvapilo a co pro nás bylo novou výzvou, byli zahraniční studenti, kteří se na naši akci také přihlásili.
Kolik bylo vytvořených studentských týmů a jaký byl harmonogram?
Studentských týmu bylo sedm, od týmů dvojčlenných až po pětičlenné. Na akci nám nejde jen a jedině o vytvořenou hru, ale i o to, aby se účastníci poznali – však jsou mnohdy ze zcela odlišných fakult a škol, od MFF až po Hollarku, od FITu až po Saint Petersburg State University of Telecommunications. A tomu je přizpůsoben i program – najdete v něm tak GameQuiz plný otázek jak z game designu, tak české herní subkultury, lanparty na odreagování, nebo „ordinované návštěvy“ – kdy se týmy navštěvují mezi sebou a pomáhají si navzájem podle toho, co je silná, či slabá stránka toho kterého týmu. Nový náhled a jiné zkušenosti mnohdy pomohou odrazit se dál, vychytat spoustu chyb a samozřejmě – je to další příležitost se poznat.
Je něco, co bys rád do dalších ročníků vylepšil? Zúčastní se herní vývojáři z Prahy?
Asi vždy se najdou věci, které jdou vylepšit. FIT má trochu svízelnou situaci v tom, že nesídlí v budově, která je výhradně jeho, tedy je trochu obtížné skloubit naše představy o celonočním provozu s představami a hlášením o zamykání budovy (a jejím následným zamčením). Na druhou stranu – alespoň žádný student neuteče!
Takovým tradičním návštěvníkem našich akcí je studio Warhorse Studios. Mám ale rád, když studenti krom těch velkých studií vidí a mohou si promluvit i s těmi malými. Je to podle mě zajímavý kontrast a pro změnu jiný, pro mnohé studenty třeba i bližší pohled. Z těch „menších“ u nás naposledy byli BoomerGames – a že to byla zábava!
Co je na realizaci Game Jamu největší výzva?
Lidi. Jak ti, co se účastní a kteří pak musí v časovém presu nějak spolupracovat – přičemž by to neměli být absolutní nováčci, ale přitom nadšení zájemci o obor – a které je potřeba najít, uvítat, inspirovat a radit jim, a především jim porozumět a najít společnou řeč. Výzvou jsou ale i ti, co gameJam ve svém volném čase připravují a organizují. I ty je potřeba najít, složit z nich tým a nějakým záhadným způsobem nadchnout pro myšlenku dlouho nespat a o volném víkendu hlídat někoho jiného, jak tvoří hry.
Seznam her vytvořených na Game Jam FIT ČVUT:
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.