5 otázek pro studenta Josef Šmíd z FAMU herní desing v Praze
Dnes budeme pokládat pět otázek studentům Herního designu na FAMU v Praze. Tam letos skončil první ročník a studenti prezentovali své projekty. Herní design na FAMU je magisterský studijní obor zaměřený na intenzivní rozvoj v oblasti návrhu autorských počítačových her. Studenti a studentky prvního ročníku pracují v dílně Michala Berlingera (Amanita Design, Circus Atos) se zadáním „herní prototyp“. Výsledkem jsou kratší hry testující nápady a koncepty, které studenti pod Michalovým vedením v průběhu letního semestru 2022 iterativně vylepšovali (naše video reportáž). Na čtvrtý rozhovor odpovídá Josef Šmíd, který vytvořil hru Prisma.
Můžeš nám popsat svou klauzurní hru?
Ve hře pojmenované Prisma jsem pracoval s principem skládání barev světla ve světě ponořeném do tmy. Vytvořil jsem fiktivní povolání „vysvětlovače“, záchranáře lidí pohlcených tmou. Inspirací mi byly hlavně úvahy o hledání pravdy ve světě a o názorech, které se míjejí, byť jsou součástí něčeho, jako „objektivní realita“. Jedná se o 3D izometrickou puzzle adventuru a z velké části se odehrává na střechách industriálního města.
Co tě na vývoji nejvíce bavilo a co naopak ne?
Jako u většiny svých her mě bavilo hlavně vymýšlet si vlastní svět – jeho fungování, zobrazení, atmosféru. Tedy to, co ze hry bude na hráče dýchat a působit smyslově. Myslím, že je to trochu moje komfortní zóna, protože si tím kompenzuji nejistotu při vymýšlení zábavných mechanik nebo puzzlů. Nemám zvyk jít uživateli naproti a musím se neustále nutit k nějakému podávání pomocné ruky, jelikož věřím, že hráč by měl mít svobodu nechápat. To pro mě bylo spolu s některými technickými obtížemi asi nejnamáhavější částí vývoje.
Co považuješ za nejzásadnější, co ti doposud škola dala v oblasti vývoji her?
Asi se očekává něco praktického, ale mně dala radost. Že můžu být součástí toho vývojářského společenství a že dělám něco, o co lidi stojí, co je zajímá a vážně to chtějí. Většinou lidi na školu s radostí už přijdou a ona ji jim vezme, tady je to naopak. Na školu jsem přišel s vírou a obavami, ale zatím mám radost a nikdo mi ji nebere.
Jaký je Michal Berlinger jako učitel?
Trpělivý, přímočarý, praktický, úsporný, obětavý, moudrý, srozumitelný, předvídavý, ideální. Kdybych s ním tenhle popis konzultoval, asi by mi řekl, ať to zjednoduším na 4-5 přídavných jmen, že se s tím nikdo nebude číst.
S jakým slavným vývojářem by ses chtěl potkat?
Ze seznamu už jsem si mohl odškrtnout „našeho“ Jakuba Dvorského, takže by to byl buď Fumito Ueda, Lucas Pope, Jonathan Blow nebo Arnt Jensen. A mezi těmi by se mi vybíralo opravdu těžko.
Reportáž:
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.