Česká legenda: Original War
Česká hra Original War si i více než dvě dekády po svém vydání drží status kultovního díla v herní komunitě. Tato strategie, vytvořená brněnským studiem ALTAR Interactive v roce 2001, představovala odvážný krok do světa real-time strategií (RTS), a to s unikátním zasazením do doby před dvěma miliony let. Hra kombinuje prvky RTS s příběhovou hloubkou a RPG prvky, což z ní činí výjimečný zážitek, který si získal pozornost hráčů nejen v Česku, ale i po celém světě.
Hlavním designérem hry byl Vladimír Chvátil, který je dnes známý zejména jako světově uznávaný tvůrce deskových her, včetně legendárních Codenames. ALTAR Interactive vedl Martin Klíma, nyní výkonný producent studia Warhorse Studios, které se proslavilo hrou Kingdom Come: Deliverance. Tento článek vás provede historií Original War, popisem jejího příběhu, herních mechanik a zajímavostí, které vás možná překvapí. První díl se zaměří na příběh hry, zatímco v dalších částech se podíváme na úspěch, neúspěch plánovaného pokračování, a také na detaily ohledně toho, co původně mělo být součástí hry, ale nakonec bylo odstraněno.
Příběh hry Original War: Kde se setkává minulost a budoucnost
Original War se odehrává v době, kdy je svět stále rozdělen na mocenské bloky a soupeření o vzácné zdroje přechází do extrémních řešení. Zápletka začíná objevem neznámé látky, pojmenované „siberit“ (v americké kampani) či „aljaškanium“ (v ruské kampani), která disponuje neuvěřitelnou energetickou hodnotou. Tento materiál, nalezený na Sibiři, by mohl zásadně změnit energetickou rovnováhu světa.
Američané se rozhodnou využít tuto situaci ve svůj prospěch a vyšlou své vojáky do minulosti, aby si zajistili přístup ke siberitu před Ruskem. Pomocí stroje času, nazvaného EON, se Američané přesouvají do doby před dvěma miliony let a plánují těžbu vzácného materiálu, který chtějí transportovat na Aljašku. Nicméně v jedné z alternativních budoucností se o americkém plánu dozvídají Rusové, kteří se rovněž rozhodnou využít stroj času a vyslat do minulosti své vojáky, aby překazili americký pokus a zabezpečili si zdroj pro sebe.
Do této geopolitické šachové partie se navíc zapojují Arabové, jejichž cílem je zabránit tomu, aby siberit ohrozil arabská naleziště ropy. Arabská frakce využívá ve hře přírodních zdrojů a jedinečných bojových taktik, což přináší do příběhu další vrstvu komplikace a strategických možností.
Americká strana konfliktu
Pokud hráč zvolí americkou kampaň, příběh sleduje kapitána Johna MacMillana, svobodného a bezdětného námořníka, kterému je nabídnuta účast v přísně tajné expedici. V roce 2010 se totiž americké velení dozvídá o objevu záhadného materiálu na Sibiři, který je schopen poskytnout prakticky nevyčerpatelnou energii. Tento materiál se shoduje se vzácným palivem, které pohání EON – stroj času objevený Američany v roce 1919 na místě dopadu Tunguzského meteoritu.
MacMillan dostává příkaz, aby se spolu s dalšími dobrovolníky přesunul do minulosti a zajistil zásoby siberitu pro Spojené státy. Jelikož EON umožňuje transportovat jednotlivce a vybavení postupně, každý člen výpravy dorazí na Sibiř v odlišné době a na jiném místě, což zvyšuje náročnost mise. Cílem americké expedice je vytěžit siberit a přemístit ho na Aljašku, čímž by USA získaly obrovskou strategickou výhodu.
Ruská strana konfliktu
Na ruské straně sledujeme osudy důstojníka Jurije Ivanoviče Gorkého, známého jako „Burlak“. Rusové se snaží zabránit Američanům v získání kontroly nad siberitem a podniknou vlastní výpravu do minulosti. Ruští vědci totiž objevili na Sibiři stroj času, který Američané použili k přesunu do minulosti. V momentě, kdy se Rusové dozvědí o amerických aktivitách, rozhodnou se také cestovat do pravěku a ochránit své zájmy. Burlak a jeho soudruzi mají za úkol zastavit Američany a zajistit, aby siberit zůstal pod kontrolou ruského impéria.
Burlakovo poslání je prezentováno jako vlastenecký úkol, který symbolizuje jeho oddanost Sovětskému svazu. Jeho úkolem je nejen sabotovat americké aktivity, ale také chránit ruskou čest a zdroje, které by mohly být v budoucnu klíčové pro obnovu ruské moci.
Arabská strana konfliktu
Třetí frakce, Arabové, se pokouší v příběhu Original War ochránit své ekonomické zájmy. V čele stojí žoldnéřka Heike Sternová, která má za úkol zabránit tomu, aby siberit nahradil ropu jako hlavní energetický zdroj světa. Tato frakce je motivována snahou o zachování arabských zásob ropy, které by mohly být znehodnoceny, pokud by svět přešel na siberit jako nový zdroj energie.
Arabská frakce přináší do hry odlišný přístup: spoléhá na partyzánské taktiky a využívá přírodní zdroje k boji. Například hráči mají možnost trénovat opice jako vojáky nebo je využít jako kamikaze s dynamitem. Arabové tak představují netradiční herní styl, který přináší do hry nový strategický rozměr.
Co Original War odlišuje od ostatních her
- Komplexní příběh – Každá kampaň přináší jedinečný příběhový pohled a různá rozhodnutí mohou ovlivnit průběh a konec hry. Hráč může například rozhodovat o osudu postav a měnit vztahy mezi nimi, což dodává hře unikátní dynamiku a imerzivní hloubku.
- Realistický přístup k lidským zdrojům – Na rozdíl od jiných RTS her není možné v Original War vyrábět nové jednotky. Každá postava je jedinečná a má svůj vlastní příběh, vlastnosti a schopnosti. Pokud hráč ztratí postavu, nemůže ji jednoduše nahradit.
- Unikátní technologie – Vývojáři do hry zakomponovali technologie jako behemoth, morphling, miny nebo časoprostorové zařízení, což umožňuje hráčům využívat nejen moderní válečné prostředky, ale také strategii s prvky sci-fi.
- Multiplayer a RPG prvky – Original War obsahuje multiplayerové režimy, ve kterých mohou hráči soupeřit mezi sebou. Kromě toho každá postava získává zkušenostní body a postupem času se zdokonaluje ve svých schopnostech, což přináší prvek RPG do světa RTS.
- Volby s důsledky – Hra nabízí větvení příběhu a různé konce, které závisí na rozhodnutích hráče. To znamená, že každý průchod hrou může přinést odlišné zážitky a příběh.
- Historický a vědecký kontext – Zápletka hry kombinuje reálné historické události, jako je Tunguzská katastrofa, s prvky sci-fi a geopolitickými motivacemi, čímž vytváří velmi autentické a poutavé vyprávění.
Závěr
Original War je unikátní hra, která si svou hloubkou a promyšleným designem získala srdce mnoha hráčů.
Týden s hrou Original War témata článků:
Česká legenda: Original War
Original War: Mody, datadisky a kresby fanoušků
Nejlepší hlášky z Original War a charaktery postav
Original War: Fakta a zajímavosti
Original War: Pozadí vývoje příběhu
EON: Mimozemský stroj času ve hře Original War
Obrázky inspirované Original War vytvořené umělou inteligencí
Tvůrčí tým hry Original War: Přehled autorů a jejich role
Vzestupy a pády ALTAR Interactive: Přehled klíčových milníků
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.