5 otázek vývojáři Josef Širůčka – Existent Unicorn

Miroslav Žák – 16/06/2022

Dnes nám na otázky bude odpovídat Josef Širůčka, který založil herní studio Existent Unicorn. Jeho budoucí herní projekt je zajímavý v tom, že jeho vývoj budou hráči moci sledovat a také do něj v průběhu zasahovat. O tom nám už ale řekne více Josef.

Můžeš nám prosím představit tvůj nový projekt a říci, jak to celé bude fungovat?

Můj projekt nese název Existent Unicorn – volně do češtiny tedy existující jednorožec. V principu jde o regulérní herní studio, které vyvíjí video hry. A stejně jako jednorožci jsou výjimeční, stejně tak bude i můj „jednorožec“, a to tím, že hráči, vývojáři, jiná studia, designeři a další lidé z podobných profesí, budou moci sledovat kompletní vývoj hry od začátku až do konce. Chceme sdílet všechny postupy, používané nástroje, plánování, marketing a zkrátka vše, co souvisí s vývojem video hry. Výjimkou jsou zdrojové kódy a interní mechanismy hry, které kdybychom sdíleli, by mohli způsobit, že bude hra nezajímavá, nudná a až příliš průhledná.

Výhodou oproti tutoriálům, které jsou volně dostupné na internetu je to, že budeme sdílet, jak jsou jednotlivé součásti vývoje mezi sebou propojené, takže člověk lépe pochopí nejen kontext, komplikovanost a komplexnost vývoje ale i jeho časovou a finanční náročnost.

5 otázek vývojáři Josef Širůčka – Existent Unicorn

Je výsledkem hra nebo samotná cesta vývoje?

De facto obojí, a ještě něco k tomu. Chci ukázat světu, že když člověk má vůli, cíl a nějaký svůj sen, tak si ho dokáže splnit. Takže v tomto ohledu je ta cesta vývoje výsledkem. Samozřejmě na konci si ten sen splním – a ta hra vyjde, tím jsem si jistý.

K tomu chci ještě motivovat mladé lidi, aby se nebáli vykročit do neznáma. Jsou spousty mladých vývojářů, kteří poslouchají od seniorních škarohlídů: „do toho se nepouštěj, to neumíš“, nebo „to nedělej, protože je to moc práce“. Ale když do toho člověk jde s tím, že se naučí, co bude potřebovat a že ví, že to bude moc práce, nemůže ho nic zastavit a proč by to tedy neměl aspoň zkusit? Takže bych rád ukázal, že to prostě jde i s překážkami na které v průběhu sám narazím a já sám vím, že na ně narazím, ale ne nadarmo se říká: „Kdo chce hledá způsob…“.

Finální hra bude nakonec placená? A samotné sledování vývoje bude zdarma?

Zatím plánuji, že by hra měla být placená, přece jen jsem se rozhodnul investovat do mého projektu vlastní peníze a svůj čas, takže bych byl rád, kdyby existovalo určité zhodnocení této investice.

Samotné sledování vývoje bude zdarma, takže kdokoliv může komentovat, ptát se, sledovat, nebo se nechat inspirovat. Všichni sledující se budou moci zúčastnit twitch vysílání, kde budeme dělat rozhodovací ankety, které rozhodnou o změnách ve hře. Nicméně zásah do vývoje – formou change requestů – již bude zpoplatněný, a to přes náš patreon účet. Máme vytvořených několik úrovní patronů a již od druhého nejlevnějšího, který vyjde na pár korun, zpřístupní našemu patronovi speciální discord kanál, kde se reálně bude diskutovat o samotné hře.

K tomu ještě dodám, že finální cena hry ještě nebyla, není a nebude dlouho stanovena. Nicméně můžeme říct, že se cena finálního produktu bude odvíjet od celkového úspěchu projektu – existuje nepřímá úměra mezi úspěšností projektu a cenou hry 🙂

Co ale můžu slíbit – je fakt, že hru můžou dostat všichni patroni, za předpokladu, že jejich celková částka příspěvků na patreonu překročí stanovenou cenu hry.

Kde se vzala myšlenka vše sdílet a pomoci ostatním vývojářům?

K tomu mě inspirovalo několik faktorů. Tím prvním je beze sporu hra Satisfactory, kterou vyvíjí malé herní studio CoffeeStainStudios. Toto studio má týdenní vysílání na twitchi, kde komunikuje se svojí komunitou a ukazují mnohdy zákulisí herního vývoje, což mi přišlo velmi odvážné a zároveň poučné.

Druhým byla česká hra Factorio (mimochodem z obou her jsem dost čerpal inspiraci). Strávil jsem stovky hodin hraním této hry a když jsem viděl na YouTube videa, jak hra vypadala v raných fázích vývoje, velmi mě to pobavilo a zároveň osvítilo – protože mi došlo, že každá hra začíná s něčím, čemu se odborně říká „proof-of-concept“.

Dalším faktorem je prostě můj charakter a můj přístup k životu. Myslím si, že lidi by si měli pomáhat se rozvíjet. Kdybychom si všichni vzájemně pomáhali, svět by byl lepším místem. A i když existují lidé, kteří jsou zlí, chamtiví a zákeřní, chci prostě pro tady ten svět udělat něco pěkného. A jestli pomůžu, byť jednomu juniorovi k tomu, aby zkusil vytvořit něco svého, bude to rozhodně – aspoň pro mě úspěch.

Pak jsou ještě další faktory, které mě doprovází celý život a sice touha mít vlastní hru, miluji hry od malička a obecně celý IT prostor je pro mě velmi fajn místo – je to taková splněná budoucnost, ve které žiji. Miluji prostě technologie, rozvoj a sci-fi, takže když tohle všechno spojím dohromady, vyjde mi z toho Existent Unicorn.

Ještě poslední otázka. Na co se během vývoje nejvíce těšíš a čeho se naopak nejvíce obáváš?

Nejvíc se těším na výzvy, před kterými stojím. Jsem si jistý, že v průběhu projektu narazím na technologické překážky, které mě donutí se naučit novým postojům a novým věcem. Zároveň se těším na komunikaci s komunitou lidí – ať už na našem discordu, tak na twitchi. Začínám zjišťovat, že asi budu opravdu tím existujícím jednorožcem – neboli vývojářem extrovertem, který si užívá komunikaci s druhými. Rád vysvětluji věci a myslím si, že mám nadání vysvětlovat problémy po lopatě, tak aby je pochopil každý. Když k tomu přidám ještě to, že miluji smích a srandu – tak věřím, že to celé bude nejen poučné, motivující a informativní, ale i zábavné.

Nejvíc se bojím asi časového vytížení. Miluji svoji ženu a našeho malého prcka, k tomu chodím do práce, a k tomu musím najít čas programovat, vést komunitu, dělat marketing, a to všechno tak, aby se mi tyto aktivity nepřekrývaly, protože v tu chvíli by to dříve nebo později někde mohlo způsobit katastrofu – a to rozhodně nechci, ale jak jsem říkal, je to vše o velkých výzvách a jsem si docela jistý, že na konci bude velká odměna v podobě splněného snu 🙂

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Zdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.