5 otázek pro studio CBE Software – Someday You’ll Return
Dvoučlenné studio CBE Software nejsou žádní nováčkové na poli vývoje počítačových her. Historie začíná kolem roku 2006, kdy se Jan Kavan a Lukáš Medek spojili a začali tak éru svého vývojářského studia. Zatím posledním hrou je Someday You’ll Return, která vyšla v roce 2020. A protože to bude rok, chceme zjistit, jak se zpětně dívají na vývoj a vydání své hry.
Jaká je vaše bilance s odstupem času. Zaplatil se vývoj Someday You’ll Return? Vydělalo se na další titul?
Someday You‘ll Return se zatím nezaplatil, což ale neznamená, že by to byla jediná metrika, kterou sledujeme. Jedná se o naši první hru, která získala velké množství ocenění a nominací na různých mezinárodních konferencích, což nám otevřelo spoustu dveří, které byly pro tak malé studio zavřené. I proto existuje reálná šance, že se hra konečně se zpožděním zaplatí. Jsme pyšní, že jsme v neuvěřitelně malém týmu vytvořili hru, o které se dnes mluví i mimo úzký okruh fandů CBE.
Když zpětně hodnotíte vývoj a vydání hry, co byste dnes udělali jinak?
Projekt byl pro takto malý tým (95% hry jsme vytvořili primárně ve dvou, poslední rok a půl ve třech lidech) zejména v konečné fázi psychicky i fyzicky velmi náročný – několik měsíců před vydáním jsme pracovali 14-18 hodin denně – takže nám v některých místech chyběl čerstvý pohled například na segmenty hry, které narušovaly její tempo a nepřidávaly nic samotnému zážitku z hraní. Velké množství těchto míst se nám podařilo upravit v rámci patchů po vydání, ale ze začátku hra působila v některých částech příliš „roztahaně“.
Dnes bychom se pokusili zajistit intenzivnější průběžné testování v rámci vývoje, protože bychom odchytali množství problémů a chyb dříve, a nenavalily by se na nás všechny najednou pár týdnů před vydáním. Na druhé straně je ale velký problém sehnat kvalitní testery pro tak rozsáhlou hru, zejména když nám v závěrečném roce vývoje téměř došly finance.
Pokud si dobře pamatuji, bylo v plánu také vydání hry na konzole Playstation 4 a Xbox One. Dočkají se majitelé těchto konzolí své verze?
Zatím nemůžeme říct nic konkrétního, ale pokud vše půjde podle plánu, naděje na verzi pro další platformy reálně existuje.
Jakou jste měli odezvu od hráčů? Co vás nejvíce těšilo, že se ve hře povedlo (atmosféra, příběh, prostě co si hráči nejvíce pochvalovali)?
Odezvu od hráčů máme převážně pozitivní, dostáváme spoustu kladných reakcí nejen skrze Steamové recenze, ale také přes email a sociální sítě. Hráči nejvíce oceňují dospělý příběh a to, že se s ním mnoho z nich dokáže ztotožnit i skrz své reálné prožitky. Ve spoustě hráčů příběh rezonoval i dlouho po dohrání hry, což je věc, na kterou jsme velmi pyšní. Dále máme velice kladné ohlasy na zachycení ducha české krajiny a místního folklóru, který celou hrou prostupuje. Současně nás baví sledovat, kolik hodin času hráči tráví ve hře, což je indikátor toho, že hra dokáže svou cílovou skupinu oslovit. Skupinu „virtuálních fotografů“ zase vizuální styl hry inspiruje k vytváření vlastních fotografií a několikrát se nás fanoušci hry ptali na noty k moravským lidovým písním ze hry.
Těší nás i to, že hráči velice oceňují práci, kterou jsme do hry vložili po vydání a naše extenzivní vylepšení nevnímají jako selhání, ale jako snahu hru dotáhnout do pro nás nejlepšího možného stavu.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.