5 otázek pro studenta Martin Hromádka z FAMU herní desing v Praze

Miroslav Žák – 12/07/2022

Dnes budeme pokládat pět otázek studentům Herního designu na FAMU v Praze. Tam letos skončil první ročník a studenti prezentovali své projekty. Herní design na FAMU je magisterský studijní obor zaměřený na intenzivní rozvoj v oblasti návrhu autorských počítačových her. Studenti a studentky prvního ročníku pracují v dílně Michala Berlingera (Amanita Design, Circus Atos) se zadáním „herní prototyp“. Výsledkem jsou kratší hry testující nápady a koncepty, které studenti pod Michalovým vedením v průběhu letního semestru 2022 iterativně vylepšovali (naše video reportáž). Na druhý rozhovor odpovídá Martin Hromádka, který vytvořil hru Obědárium.

Můžeš nám popsat svou klauzurní hru?

Jedná se o jednoduchou puzzle hru, ve které se hráč snaží příliš nenaštvat jednotlivé postavy v průběhu rodinného oběda. Hráč toho docílí přesouváním postav na židlích kolem stolu a vybíráním toho, co říkají, pomocí přepínacích bublin s dialogy.

Co tě na vývoji nejvíce bavilo a co naopak ne?

Já jsem průběžně docela zásadně měnil mechaniku a cíl hry, což se možná může zdát otravné, ale mě právě bavilo zkoušet různé varianty, a když se mi to nezdálo nebo to nebylo moc zábavné, tak jsem to změnil. Naopak nekonečné opravování bugů nebo to, že jsem se občas zasekával, např. při psaní dialogů, mě spíš frustrovalo

Co považuješ za nejzásadnější, co ti doposud škola dala v oblasti vývoji her?

Nejvíc si asi cením zpětné vazby jak od učitelů, tak od spolužáků a diskuze, které probíhaly. Myslím, že teď výrazně lépe dokážu naplánovat a organizovat průběh vývoje, mám taky větší jistotu, co v rámci designu funguje lépe a co méně.

Jaký je Michal Berlinger jako učitel?

Michal má disciplinovaný, upřímný a praktický přístup. To znamená, že nás nenechal zbytečně zahálet, pravidelně nás zásoboval svými poznatky, které občas nebylo moc příjemné slyšet, ale díky tomu se nám myslím úspěšně dařilo iterovat naše hry, a taky ochotně přispěchal na pomoc, když se nám v Unity zrovna něco rozbilo. V průběhu testování naší hry Buřtobraní pro jeden arkádový automat nám s nadšením vyrobil ovladač s joystickem a tlačítky, abychom to měli na čem zkoušet.

S jakým slavným vývojářem by ses chtěl potkat?

Rád bych se potkal s Brendou Romero. Líbí se mi, jak nad hrami přemýšlí a zahrál bych si nějakou její deskovku, které se veřejně neprodávají.

Reportáž:

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.

Související články