Rozhovor na téma studenti herního vývoje – Ateliér Game Design FMK Zlín

Miroslav Žák – 21/02/2023

Připravili jsme pro vás druhý díl rozhovorů se studenty herních oborů. Tyto rozhovory budou postupně vytvořeny se všemi školami, které nabízejí herní studium. V tomto druhém díle jsem vyzpovídal dva studenty Ateliér Game Design FMK ve Zlíně. Konkrétně jimi jsou Lucie Gajdošová a Daniel Schneider.

Ateliér Game Design na UTB

Lucie Gajdošová

Lucie Gajdošová

Ateliér Game Design FMK
2. ročník

1) Na jaké škole studujete? Co Tě nejvíc baví na studiu vývoje počítačových her? Je něco, co Ti naopak nesedí?

Studuji na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně.  Nejvíc mě na vývoji her fascinuje jeho  rozmanitost a interakce s hráčem. Je to vlastně takový multi obor.  Naopak může být trochu pohlcující, že proces učení nejspíš nikdy nekončí, pokud chci udržet krok s technologií.

2) Vytvořil/a jsi již nějakou hru v rámci studia? 

Ano, v malém týmu v ročníku se nám podařilo vytvořit a vydat hru Jedeš pozdě na klauzury a zapomněl jsi na prezentaci simulátor. Jinak spíš vytvářím minihry, herní prostředí, grafiku, nebo assety. 

3) Chtěl/a bys jít na praxi do profesionálního herního studia? Pokud ano tak do jakého a proč? 

Ano chtěla bych na praxi, ale do konci semestru to nemám v plánu. Mimo školu dělám grafiku a k tomu pracuji na ilustracích do dětské knihy. 

 4) Pomáhá tvá škola získat praxi v profesionálním herním studiu? 

Naši učitelé se nám snaží posílat různé nabídky a pravidelně u nás pořádají přednášky s externími odborníky, tvůrci a herními studii.

5) Jaký je Tvůj cíl v herní průmyslu? 

Řekla bych, že můj dlouhodobý cíl je dostatečně se v tvorbě posunout na to, abych mohla jednou být u úspěšného vydání hry se skvělou atmosférou, která bude hráče bavit a užijí si ji.

6) Jak vnímáš studium na škole? Je něco co, co v rámci výuky postrádáš? 

Se studiem v ateliéru jsem hodně spokojená. Pracujeme na různých projektech, je to časově náročné, ale stále mi zbývá alespoň nějaký čas na mimoškolní tvorbu. Ateliér mi přijde super, zkoušíme si jak komerční projekty, tak máme možnost tvořit volnější projekty v našem stylu. Ale byla bych ráda, kdyby fakulta nabízela víc zajímavých volitelných předmětů, které by jistě využili i studenti z jiných ateliérů.

7) Baví Tě více programování a technická stránka vývoje, nebo spíše výtvarná a kreativní část? 

Rozhodně výtvarná část. Vždycky jsem měla blízko ke kresbě a ilustraci, ale baví mě i 3D modelování a snaha o optimalizaci. Naopak programování není má silná stránka. 

8) Co nejvíce ovlivnilo Tvé rozhodování při výběru oboru se zaměřením na herní vývoj? 

Mé rozhodování ovlivnilo především to, že jsem nechtěla pokračovat v grafickém designu a hledala jsem jiný obor. Byla to vlastně docela náhoda, že Pavel Novák s Michalem Ščuglíkem zrovna otevřeli nový ateliér. Na střední škole jsem se věnovala multimediální tvorbě, ale nikdy dřív by mě nenapadlo, že bych se mohla naučit dělat hry. Netrvalo to dlouho a hned jsem se pro tohle médium nadchla.

9) Chceš pracovat v zavedeném studiu, nebo se spíše pustit do vývoje vlastní hry? 

Rozhodně chci první nasbírat zkušenosti v již existujícím studiu. Ale mám kolem sebe fajn partu lidí, se kterou bych se do vývoje vlastní hry časem nebála pustit. 

10) Jaké jsou Tvé oblíbené osobnosti herního průmyslu?

Baví mě sledovat hlavně indie scénu. Z českých tvůrců je to hlavně Amanita. Dále třeba DON’T NOD. Nedávno jsem objevila skvělou tvorbu od polského vývojáře Mateusz Skutnik.

Daniel Schneider

Daniel Schneider

Ateliér Game Design FMK
1. ročník

1) Na jaké škole studujete? Co Tě nejvíc baví na studiu vývoje počítačových her? Je něco, co Ti naopak nesedí?

Studuji na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně obor Game Design. Nejvíce mě na studiu baví zkoušet si různé stránky vývoje od tvorby grafiky, vymýšlení designu hry, přes uživatelské rozhraní až po tvorbu zvuků, či programování. 

2) Vytvořil/a jsi již nějakou hru v rámci studia?

V rámci studia jsem zatím pracoval na dvou hrách. Tou první byla jednoduchá mobilní hra Frog Jump inspirovaná slavnou hrou Doodle Jump. Druhá hra vznikala pro ČSOB. Šlo o vzdělávací hru zaměřenou na žáky druhého stupně s tematikou pojišťovnictví. Hra ukazuje, k čemu je dobré být pojištěný, například v momentě, kdy přijde nějaká přírodní katastrofa.

3) Chtěl/a bys jít na praxi do profesionálního herního studia? Pokud ano tak do jakého a proč? 

 Určitě bych praxi v profesionálním herním studiu velmi uvítal. Velmi obdivuji hru Kingdom Come: Deliverance, takže vyzkoušet si být součástí týmu Warhorse Studios by bylo úžasné. Byl bych ale rád za jakoukoliv možnost být součástí herního vývojářského týmu. 

4) Pomáhá tvá škola získat praxi v profesionálním herním studiu? 

Ve škole se pravidelně konají přednášky odborníků z českých herních studií. Máme možnost se s těmito lidmi setkat a získat vhled do toho, jak dané studio funguje a co řeší za problémy. Určitě bych rád pracoval pro Bohemia Interative, Warhorse Studios, Amanita Design nebo Giant Games.

5) Jaký je Tvůj cíl v herní průmyslu? 

Konkrétní cíl nemám, ale obecně bych se chtěl podílet na vývoji zajímavých počítačových her a prozkoumávat možnosti tohoto média.

6) Jak vnímáš studium na škole? Je něco co, co v rámci výuky postrádáš? 

Studium mi poskytuje možnost věnovat se čistě hrám. Máme volnost v tom, co si zvolíme, že chceme vytvořit a jakým způsobem. Zároveň ale máme deadliny a pravidelné konzultace, které nás ženou kupředu. V rámci výuky nic konkrétního nepostrádám.

7) Baví Tě více programování a technická stránka vývoje, nebo spíše výtvarná a kreativní část? 

Více mě baví výtvarná a kreativní část, ale když můžu dát svému nápadu podobu funkčního prototypu, je to vždy lepší. Můžu tak hru otestovat a zjistit, kde má své nedostatky a upravit její design.

8) Co nejvíce ovlivnilo Tvé rozhodování při výběru oboru se zaměřením na herní vývoj? 

 Hry mě vždy bavily. Od mala jsem si zkoušel tvořit malé projekty v Game Makeru. Před game designem jsem studoval digitální design, což je obor, který má hrám v mnohém poměrně blízko. Když byla možnost jít studovat přímo hry, tak jsem jí využil.

9) Chceš pracovat v zavedeném studiu, nebo se spíše pustit do vývoje vlastní hry?

Nejdříve bych si chtěl vyzkoušet, jaké to je být součástí většího týmu, a uvidím později, zda mě bude lákat zkusit si vytvořit něco svého.

10) Jaké jsou Tvé oblíbené osobnosti herního průmyslu?

Velmi obdivuji Kim Swift, která stojí za designem herní série Portal. Dále mám rád hry Jonathana Blowa nebo Willa Wrighta.

 

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.

Související články