Článek

Machinarium slaví 10 let

Amanita design a její výtvory patří mezi klenoty české nezávislé tvorby. Svým alternativním výtvarným stylem baví hráče po celém světě již 16 let. Jedním z největších úspěchů studia je click&point příběh malého robůtka Josefa, který bude mít zanedlouho narozeniny.

Osudy malého robůtka

Dějová linka adventury sleduje trable roztomilého robotického outsidera, který se během hry vyšplhá z ponurého smetiště za městem do zlaté síně superhrdinů. Zlotřilé bratrstvo Black Cap totiž vězní jeho přítelkyni, Bertu, což je stav věcí, který nelze nechat jen tak bez odezvy. Kromě toho se také pokouší vyhodit do vzduchu nejvyšší věž metropole, a to také není úplně košér.

Gameplay je postaven na důmyslných puzzle a hlavolamech, díky kterým se robůtek posouvá v ději vpřed. Kromě rozjímání nad funkcí několika rozličných předmětů, stráví hráč spoustu času aktivováním a otevíráním věcí. Tyto základní aktivity jsou doprovázeny logickými minihrami, které ale vůbec nejsou snadné! Když už si vážně nebudete vědět rady, můžete poprosit o pomoc průvodce – za snadnou úlohu s klíčem vám nápovědu ukáže. Úkol je však tak otravný, že si raději dvakrát rozmyslíte, zda hádanku přece jenom nezvládnete vyřešit sami. Zajímavým odklonem od klasických adventurních klikaček je fakt, že hráč může manipulovat jenom s předměty, na které jeho robůtek dosáhne.
Během celé hry nevydá žádný avatar ani hlásku. Dokonce ani písmenko. Děj (kromě menu a tutoriálu) totiž probíhá zcela beze slov. Místo nich používají obyvatelé dystopického města komiksové bubliny s obrázky.

Zasloužená ocenění1

Nad vývojem titulu strávili Dvořák a spol celkem 3 roky. Všechny náklady na hru financovali z vlastních kapes a je třeba říci, že se jejich investice vyplatily. Hra sklidila spoustu pozitivních ohlasů a od fanoušků si vysloužila hodnocení 85 %. Svou konkurenci převálcovala hlavně v uměleckých disciplínách. Vyhrála Aesthetics award na Indie Code, Excellence in Visual Art award na Independent game fest a nominace na další prestižní artistická ocenění. Zazářil i hudební podmaz, díky kterému dostal Best soundtrack award od PC Gamer.

K poctám, kterým se hře dostalo, třeba připočítat i prodejní rekordy. Export do Anglie, Ruska, Německa, Francie, Itálie, Polska a Slovenska přinesl titulu víc než 4 miliony prodaných kopií za pouhých 7 let. A to bylo ještě v době, kdy se Česká republika řadila ve statistice příjmů z herní produkce pod poetické slovní spojení: „zbytek Evropy“. „Je to internetový produkt. Jinými slovy, v Čechách se o něm neví tolik v porovnání s tím, jak neuvěřitelně velká komunita lidí je okolo něj nabalena v globálu.“ říká o Machinariu skladatel Tomáš Dvořák.

Machinarium je hra, která holdy nejen získává, ale i vzdává. Její hlavní postava, robůtek Josef, dostal jméno po svém jmenovateli, malíři a spisovateli Josefu Čapkovi. Spousta lidí přisuzuje původ slova jeho bratrovi, autorovi hry R.U.R., Karlu Čapkovi. On sám však uvedl, že s výstižnou jazykovou hračkou nepřišel. Náhodné není ani jméno Berta, která šla s Josefem v roce 1921 k oltáři.

Originální hra od Amanita není jediné místo, kde můžete malého robůtka potkat.  Své cameo zažil na zeleném palouku v Botanicula a hostoval i v náročné plošinovce Super Meet Boy. Jako písmenko „J“ se objevil také v obraze Video Game Character Alphabet od Fabiana Gonzaleze, který přetváří ikonické herní postavy do písmenek abecedy. Sdílí tak digitální plátek papíru s legendami typu: alien ze Space invaders, Pacman, Sonic X nebo Tetris.

Jako návštěva galerie

Hry od Amanita běžně působí na ty místa u srdce, kam ostatní počítačové hry prostě nedosáhnou. Svým originálním způsobem vyprávění si studio vytvořilo vlastní herní kategorii, ve které nemá takřka žádnou konkurenci. Při hraní jejich titulů máte spíše pocit kontaktu s uměním než s binárním kódem převedeným do videohry. Ostatně, výše zmíněné ceny jsou více než výmluvné.

Většina členů vývojářského týmu absolvovala umělecké školy, takže je jejich rukopis poznamenán dechberoucí 3D grafikou, precizní ruční kresbou a situačním humorem.

Uši si také přijdou na své

K ozvučení svého uměleckého díla si Amanita vybrala multimediálního umělce, producenta a skladatele Tomáše Dvořáka, který se osvědčil už při spolupráci na předchozím Samorostu. Ten měl při komponování hudby volnou ruku a žádná časová omezení, což mělo za následek 14 samostatných skladeb. „Je to možná trochu legrace, ale asi to bude moje komerčně nejúspěšnější deska.1 svěřuje se autor o svých úspěších.

Krom příznivé křivky prodeje přinesly Dvořákovi herní skladby i celosvětovou popularitu. Ze všech koutů světa vycházely recenze, které o nich psaly většinou v superlativech. Nejcennější však byla muzikantská setkání se zajímavými hudebníky. S některými z nich posléze navázal dlouhodobou spolupráci a někteří měli v posledních měsících čest zkomponovat výroční remix jeho skladeb.

Narozeninový remix

Oslavná deska Machinarium remixed vyjde již tento měsíc ve speciální limitované edici o 700 kusech na 180gramovém vinylu, na kterém bude k poslechu 7 skladeb od 7 různých autorů. Na serverech bude deska dostupná 16. října, tedy přesně v den, kdy Amanita před deseti lety Machinarium vydala.

O své rekompozice skladeb se s námi podělí zvučná jména z oboru herních soundtracků. Skladatel C418 má na svědomí hudbu z Minecraftu, experimentální post-rocková skupina 65daysofstatic podpořila vesmírnou atmosféru v No Man´s Sky. Lokální zvuk bude reprezentován skladbou od českého dua DVA, kteří mají na kontě doprovody k dalším hrám od Amanita. S měsíčním předstihem vyšla jako ochutnávka předělávka skladby The Glasshouse with Butterfly, kterou zpracovalo elektronické dance-electro music bratrské duo Orbital.

Za deset let se stal z malého rezavého robůtka takřka kult. Ještě před nedávnem se zuboženě plazil na skládce a dnes je z něj globální superstar, na kterou hudebníci z celého světa pějí ódy. Kdybyste mu chtěli popřát všechno nejlepší, neváhejte dorazit na křest jeho alba 27. 11. do pražského Paláce Akropolis.

Katarína Bojnanská
Ako väčšinu ľudí, k počítačovým hrám ma priviedla klasika. Moje detské srdiečko oslovil hlavne simulátor vojenskej kolonizácie nehostinnej púštnej planéty, prelezenej gigantickými červami, DUNE II. V súčasnosti ma na hrách fascinuje ich multi-odborovosť a komplexnosť. Baví ma nahliadať na veci z rôznych uhľov pohľadu (vedeckých aj umeleckých), a počítačové hry sú na to ako stvorené. Sama sa vo voľnom čase venujem digitálnej kresbe a 3D grafike. „Na plný úväzok“ študujem psychológiu a digitálne médiá, a popritom píšem články pre niekoľko internetových stránok.

Komentáře(0)

Nejsou k dispozici žádné komentáře.

Napsat komentář, recenzi

Jako registrovaný a přihlášený uživatel můžete tuto hru nejen ohodnotit, ale také k ní napsat komentář, diskutovat o ní, nebo ji zařadit do některého ze seznamů.