Jak vytvořit hru: Vizuální skriptování, programování a tipy na nástroje
Vytvoření vlastní hry nikdy nebylo jednodušší. Časy, kdy hry mohli tvořit pouze programátoři, jsou dávno pryč. Dnešní nástroje vám umožní vytvořit hru i bez jediného řádku kódu. Jaké jsou možnosti a nástroje, které vám pomohou stát se herním vývojářem? Pojďme se na ně podívat.
Vizuální skriptování: Skládačka pro každého
Pokud nemáte zkušenosti s programováním, vizuální skriptování může být skvělým výchozím bodem. Tento přístup umožňuje vytvářet hru pomocí vizuálního rozhraní, kde si „stavíte“ herní mechaniky jako skládanku. Mezi nejznámější nástroje pro vizuální skriptování patří:
- Game Maker
- Construct 3
- Stencyl
Tato řešení jsou ideální pro začátečníky i zkušené vývojáře, kteří chtějí rychle vytvořit prototyp hry. Výhodou vizuálního skriptování je rychlost – vytvořit jednoduchou postavu, která se může pohybovat a skákat, je mnohem snadnější než programování v enginu jako Unity.
Nevýhody:
Jakmile budete chtít vytvořit komplexnější hru, vizuální skriptování může být zdlouhavé a složité na úpravy. Přestože nemusíte psát kód, budete se muset naučit základní programovací logiku.
Programování: Výzva, která stojí za to
Programování je náročnější, ale umožňuje větší flexibilitu. Pokud plánujete vytvářet komplexnější hry nebo chcete efektivně provádět změny v herní logice, programování je správnou cestou. Největší výzvou pro začátečníky je pochopení programovací logiky a samotného jazyka.
Proč začít s vizuálním skriptováním?
Začněte jednoduchými hrami pomocí vizuálního skriptování. Jakmile vytvoříte svou první hru, získáte lepší pochopení herní logiky. Pak se můžete pustit do programování a soustředit se na konkrétní úkoly.
Nástroje, které usnadní tvorbu her
Dnes je k dispozici řada herních enginů a nástrojů, které vám pomohou s tvorbou her:
Herní enginy:
- Godot Engine: Herní engine s podporou vizuálního skriptování (godotengine.org)
- Unity: Jeden z nejpopulárnějších enginů, podporuje vizuální skriptování (unity.com)
- Game Maker: Snadno použitelný nástroj pro 2D hry (yoyogames.com)
- Construct 3: Pouze vizuální skriptování (scirra.com)
- Stencyl: Jednoduché vizuální skriptování (stencyl.com)
Zdarma dostupné zdroje:
- OpenGameArt: Bezplatná grafika, zvuky, hudba a další zdroje (opengameart.org)
- Audacity: Bezplatný editor zvuku (audacityteam.org)
- LMMS: Software na tvorbu hudby (lmms.io)
- Bosca Ceoil: Jednoduchý nástroj na tvorbu 8bitové hudby (boscaceoil.net)
Závěr: Hru může vytvořit každý
Tvorba her není jen o psaní kódu. Vaším cílem je vytvořit hru, která bude zajímavá a zábavná. Hráče nezajímá, zda byla hra vytvořena kódem nebo vizuálně – důležitý je konečný výsledek.
Začněte jednoduše, experimentujte s vizuálním skriptováním a postupně se naučte programování. Na konci vaší cesty vás čeká funkční hra, na kterou budete pyšní. Hodně štěstí při tvorbě a nezapomeňte: hranice jsou tam, kde si je sami nastavíte.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.