Herní vzdělávání jako součást programu na Game Access Connect 2022
Je to poprvé, kdy herní vzdělávání tvořilo celodenní program na tuzemské konferenci. Jde o velmi pozitivní informaci z více důvodů. V první řadě jde vidět, že herní vzdělávání v Česku dospívá a roste. Druhý fakt je ten, že se lidé, zabývající se pedagogikou, spojují s vývojářskou komunitou a vytváří tak podhoubí pro nové studenty a studentky. Kromě jiného se také snaží pomoci prorazit aktuálním studentům co nejvíce prorazit v této obsáhlé profesi.
První ranní panelová diskuze byla o vzdělávání v herním vývoji v Jihomoravském kraji. Zde se představila řada pedagogů, kteří hovořili o zkušenostech a poznatcích, které nabrali za svou pedagogickou kariéru. Filip Dufka, Zdeněk Záhora, Jiří Chmelík, Vojtěch Dočkal a Vojtěch Vaněk mluvili o překážkách, které jim systém a rychle měnící se technologie přináší. Podle svých slov všichni zúčastnění vnímají rozvoj herního vzdělání u nás na dobré cestě a je potřeba, aby se školy a pedagogové spojovali a vytvořili systém komunikace a sdílení dat a informací. Například v Brně tak činí Herní Klastr, který chce pomoci školám přinést kurzy nebo potřebné know-how ze samotného vývoje.
Poté následovali workshopy na témata: GameDesign naživo – improvizovaná tvorba mikroher za pomocí tří různých nástrojů v přímém přenosu nebo tvorba 3D modelu pro počítačovou hru (Lukáš Medek). Třetí workshop byl na téma prototypování – zachyť svůj nápad snadno a rychle (Kuba Špiřík). Podařilo se nám natočit jeden z nich a to GameDesign naživo, který vedl Zdeněk Záhora. Zde je odkaz na video.
Poslední panelová diskuze patřila nově představené soutěži Lektvar. Vojtěch Vaněk nám představil festival Lektvar, který si bere za cíl seskupovat a vybírat nejlepší studentské hry. Chce studenty motivovat k lepším výkonům a věnovat dostatečný prostor právě studentským herním projektům. Mělo by se jednat o jakousi Studentskou hru roku. Do tohoto projektu se zapojili jak vývojáři, tak pedagogové a herní novináři. V následné panelové diskuzi pak hovořili Zdeněk Rychtera, Natálie Sodomková, Roman Hladík, Jan Modrák a já Miroslav Žák. Debatovalo se o tom, jak se hry budou hodnotit a jaký mechanismus zajistí, aby se všechny studentské hry dostali do výběru. Témat se nakouslo opravdu mnoho. Pokud vás tato diskuze zajímá, tak máme pro vás dobrou zprávu. Celou jsme ji pro vás natočili.
Jsem rád, že jsem mohl být součástí celodenního EDU programu v rámci akce Game Access Connect 2022. Celá myšlenka a zároveň odvaha, se kterou do ní vstupují tamní organizátoři jako je Jakub Bedecs, Vojtěch Vaněk, Filip Dufka, Roman Hladík, Zdeněk Záhora a mnoho dalších, je obdivuhodná. Herní vzdělání zažívá velký rozkvět a je úžasné u toho být. Brzy i my na visiongame.cz přispějeme svým dílem. Na novém designu našeho webu bude mít vzdělání vlastní rubriku, kde bude moci každý najít školu, obor, kurz nebo se jen podívat na studentské herní hříčky a prototypy. Chceme podporovat jak herní vývojáře, hráče tak i studenty!
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.