FPI: Šimon Čarny I OmegaBot, Fallen Force …

Michael Petr – 05/01/2024

Šimon Čarny je zástupce nastupující mladé generace slovenských herních vývojářů. První hru, jménem OmegaBot, se mu podařilo vydat na 4 platformy včetně fyzických kopií. Nyní dokončuje druhou hru, ve spolupráci s Markem Hlavatým z Artillery a už plánuje i další …

 

 

Podcast Soundcloud:

Podcast Spotify:

Podcast Apple:

Podcast Google

Kompletní přepis:

Šimon: Zdravím, jsem Šimon Čarny a jsem studentem Vysoké školy múzických umění, v oboru herní design. Už nějaký ten pátek se věnuju děláním her. Nějaké hry už mám vydané i na Steamu. Jednu vydanou plně, jednu demo, na které právě pracuju.

Dělám to asi od 16 let, takže asi tak 4 roky. Začal jsem během Covidu, kdy jsem na střední jenom seděl za počítačem, v posteli a jedl snídani. Jeden večer jsem něco dělal do školy a připojil jsem se Zoom a odpípl jsem si hodinu. Moc jsem se toho nenaučil, z té doby. Myslím, že to většina lidí. Řekl jsem si, že bych ten čas využil víc produktivně i z toho důvodu, že bylo víc času, míň chození po venku, tak jsem začal dělat nějaké hry. Podíval jsem se na nějaké tutoriály na programování, motivační videa jak udělat nějakou hru a začal jsem s jistými zkušenostmi, které jsem měl z Pixel artem, hrami, které jsem si dělali s kamarády za 3-4 dny, 3-4 týdny možná. Naučil jsem se líp programovat v tom enginu, naučil jsem se být ještě lepší v pixel artu a začal jsem dělat jednu platformovku.

Tato platformovka skončila docela dobře. Začátky byly takové, že nápadem bylo vytvořit hru, maximálně za 1 rok. Představit to jako školní projekt, dát to na nějaké soutěže a dát to i na Steam. Čas doby se natáhl zhruba na 2 roky, takže dvakrát tolik než jsem chtěl, což je v pořádku. Není to až tak hrozné, někdy se to zasekne na dýl. I tak jsem byl na konci z toho docela frustrovaný, že to trvá tak dlouho. Ta hra skončila i tak velmi dobře. 

Je to vlastně taková plošinovka, kde se hráč snaží dostat přes levely, je tam střílení, akčnost. Je to hra, která nemá nijak extra zajímavou pointu, je to taková dobře udělaná plošinovka, střílečka. Povedlo se mi s tímto projektem dostat publisherský deal jistého studia Red Art Games, se kterým jsme pracovali na vydání portu na konzoli Switch, Playstation a Xbox. PS4, PS5 a Nintendo Switch. Prodává se i fyzický v CD, což je asi ta nejlepší věc, která se mi za ty dva roky stala.

Reálně jsem nikdy neočekával, že se mi ozve nějaký publisher a já jsem nechtěl nikomu volat. Byl jsem hodně překvapený, když jsem dostal mail od publishera, že by chtěl něco se mnou udělat. Tak jsem souhlasil a vyšlo to velmi dobře. Jsem s tím spokojený.

Když ta hra vyšla, tak jsem nějakou dobu přemýšlel, co bych chtěl dělat dál. To je právě ten druhý projekt na kterém dělám. Začal jsem asi tak před rokem, kdy jsem se po střední škole vydal do Dánska na Vysokou školu, která mě moc nenaplňovala. Chtěl jsem tam dělat herní design, který se ale nedal studovat. Dostal jsem se na počítačové vědy, čisté programování. Když jsem tam přišel, tak jsem se vrátil do Košic na tuto akci Game Days. Potkal jsem tu jednoho, už kolegu a spolu jsme se dohodli, že spolu uděláme nějakou hru podobnému stylu jako je Vampire Survivors, takové Bullet Heaven střílečky, kde se nekonečně prolínají animace a ty se je snažíš rozbít.

Dostali jsme teda takový nápad, že bychom chtěli udělat hru, která bude jako Vampire Survivors, bullet heaven roguelike aréna hra, kde však hráč nedokáže zabíjet nepřátele, dokáže je akorát shazovat z arény. Představte si nějaký kruh, ve kterém je hráč, ve kterém jsem enemáci a jediný způsob, kterým je dokáže zabít je, že je shodí z arény. To samé platí i pro hráče, pokud se ho dotkne enemák, dokáže ho shodit z arény. Nejsou tam žádné životy, jsou tam akorát damage a odhazování. Pod takovým konceptem jsme se snažili vytvořit něco jednoduchého, něco co bychom mohli mít hotové za celkem rychlou dobu, v rámci nějaké zábavy, udělat nějaké pěkné roguelike prvky, co mají synergii, nějaké pěkné buildy. Různorodost buildů, různé postavy, různé zbraně…všechno tohle dát do jednoho balíčku a vydat to tak za půl roku až rok.

Na tomto projektu děláme už asi rok. Já jako programátor designér a kolega Marek jako grafik. Na této hře už bych chtěl vlastně finishovat všechny ty prvky, které už máme a vydat to na Steamu už jako hru. Hra má zatím demo, které se dá zahrát. Hra se jmenuje Fallen Force. Za chvilku by měla být realisticky vydaná. Před pár dny jsem dostal deal od dalšího publishera, který by chtěl tuto hru publishnout a byl bych velmi rád. Co chybí té hře, je marketing. Pokud by se to povedlo, tak bych na té hře dokázal pracovat ještě déle. Myslím, že ten potenciál tam je. Je to dost zajímavý koncept, hra je dost originální a věřím, že se podaří s tím pracovat déle.

Na Fallen Force plánuju, to hlavně vydat. Jestli to bude na Steamu, mobilech, je mi to jedno. Oficiálně to bude Steamu, tam je to plánované. Pokud by něco přišlo nebo publisher měl nějaké nápady a dokázal by to dát, tak já s tím nemám problém. Jenomže sám to nechci dělat. Upřímně dělat porty na konzole je docela bolest. Ještě jsem to nezkoušel sám dělat. Pokud by tam byla, ale nějaká pěkná iniciativa. Zatím tam nejsou lidi za tím, kteří by si to chtěli zahrát. Pokud by jsem měl nějakou velkou komunitu lidí, která by mi dával feedback, chtěla by tu hru i někde vidět, tak bych to i udělal. Ale zatím to dělám sám, jenom pro sebe. Není tam tolik lidí, při té hře, kteří by si řekli, že by to chtěli hrát na mobilech, Playstationu, na Switchi. Nemám zatím takových lidí. Pokud by to přišlo po vydání, nikdo neví. Není to pravděpodobné, ale pokud ano, určitě bych dokázal udělat něco pro tu hru. Nějaké portování na platformy jako jsou konzole nebo mobily.

No a co ještě dělám, je ještě jedna hra. Je to takový můj výmysl. Kompilace vlastních, různých žánrů, teda né žánrů, ale různých her do jedné. 

Jednoho dne jsem scrolloval Reddit a strašně jsem se nudil a viděla jsem jeden pěkný příspěvek. Strojvůdce jde vlakem, ve tmě, v čisté tmě. Ikdyž to byl strašný horor, tak jsem si říkal, že tuto atmosféru bych chtěl vytvořit ve hře. Chtěl bych udělat hororovou hru, kde hráč ovlává vlak a snaží se přejet nějaké nepřátele a snaží se vyhýbat nějakým překážkám. S tímto konceptem jsem přišel gamejam a začali jsme na tom něco dělat. Po Fallen Force bych chtěl pracovat na hororové hře z vláčky. Bude to kombinace nějaké atmosférické hororové hry a takového mikromanagementu jako je ve Five and edit felice. Jednoduchý koncept, dobře udělaný. S velkou možností úprav, s velkou možností příšer, které by mohly ovládat ten vlak a znepříjemňovat hráči život v tom menežování vlaku.

Na game jamu jsem si vytvořil nějaká pravidla hry a nějaký koncept. Celé to funguje tak, že hráč se snaží přejít….má 3 vagóny. V prvním vagónu ovládá vlak. Rychlost osvětlení..Druhý vagon je pasažérský. Jsou tam sedadla a z toho vagónu útočí enemáci. Ve třetím vagonu je tzv. doplňující stanice, musí tam doplňovat benzín. No a co musí hráč udělat je, že bez všech příšer, pokud tam nejsou příšery, tak jedna věc, kterou musí sledovat je rychlost vlaku a doplňovat benzín.Takže musí chodit z prvního vagonu do třetího a když mu dojde benzín, tak prohrál. To, co mu brání v tom, aby to bylo tak jednoduché, přecházet z jednoho vagonu do třetího, jsou ty enemáci. Někdy, čas od času uvidí před vlakem nějakého nepřítele. Když do něj narazí s vlakem, což se stane, není tam nějaká velká šance, že se mu vyhne, tak se toho enemáka musí zbavit, protože on se mu snaží dostat do toho vlaku.

Je tam zatím taková idea, že enemáci budou chodit z druhého vagonu. Snaží se dostat dovnitř a ty se bráníš tak, že je zastrašíš, blikáním světla nebo čímkoliv, co by je dokázalo zaplašit. To kombinuje situaci řízení vlaku a chození doplňovat benzín. Pokud přijdou enemáci, musí udělat další věc, mimo hlídání rychlosti a řízení vlaku a doplňování benzínu, tak musíš plašit enemáky. Pokud to neuděláš, oni se dostanou do vlaku a prohrál si. Chtěl bych tam dát různé druhy enemáků. Někteří se do toho vlaku dostanou motorem a začnou ti vyžírat palivo. Musel by ses jim bránit tak, že na ně budeš blikat světlem nebo cokoliv. Je tam vlastně velké množství věcí, které bych tam chtěl přidat, abychom vytvořili ty stresy. Nějaké časové limity na které musíš reagovat, nějaké eventy, klikat na enemáky různým způsobem, bránit se jim, střílet na ně pistolí, všelijaké blbosti co mě napadnou. Je tam dost velké množství prostoru na vylepšování. Třeba zastavit vlak a vyjít aby si se vyhnul enemákům…je tam mnoho možností, které bychom chtěli najít. Zjistit co funguje nebo nefunguje a slepit to dohromady, aby to bylo dobré. Myslím, že v té hře je potenciál. Podle mě spojovat horory a vlaky je celkem zajímavý nápad, který ještě nikdo neudělal. Vím, že hororové hry mají lidi rádi a hry s vlaky jsou taky dost oblíbené. Tak proč to nespojit a vytvořit něco zajímavé, co tu ještě nebylo. Explorování světa pomocí toho vlaku. Budeš chodit po světě vlakem jako Iron Line, kde nevíš, co se skrývá za dalším rohem. Ty nevidíš, protože si ve tmě. Nikdy nevíš, co se může stát. To je na tom to zajímavé. Vytvořit takové situace. kdy hráč nebude vědět, co se může stát za rohem, co se může stát na kolejích. Chceme tam vytvořit ten moment překvapení na každém rohu. Vytvořit ty stresové situace.

Byl tam takový nápad, dát tam halucinace, že proti tobě jeden vlak a najednou zmizí. Takto si pohrát s hráčem. Nebo jsem měl nápad vytvořil level, kdy s tím vlakem vjedeš do jezera, což nedává smysl, ale bylo by to zajímavé. Kdyby se ti enemáci dostali do toho vlaku, vytvořili by nějakou díru ve stěně a skrz tu díru, by se do vlaku dostala voda a tím by se ten vlak stal pomalejší. Nedává to smysl, proč by měl být vlak pod vodou, ale zní to k*rva dobře. Aspoň mě to zní dobře. Takový zajímavý koncept. Nápady tam jsou, jenom je třeba je nějak otestovat a vidět jak to bude fungovat. Sexy jak ti najednou zmizí střecha z vlaku a budeš muset střílet po enemácích, musíš si najít nějaký slabý spot. Střílet je třeba do hlavy nebo do nohy, kde mají slabé místo. Nebo by přišla nějaká příšera, která by tě naháněla. Přišla by za tebou za vlak a musel by si jet velmi rychle, aby si jí ujel.Jel by si rychle a tím pádem by si byl větším nebezpečí, musel by si víc chodit, ale nemůžeš zpomalit, protože je tam další příšera. Stres, stres. Je tam hodně nápadů, které bychom chtěli zrealizovat. Některé bych si mohl zapsat a dát do nějakého dokumentu, to by taky nebyl špatný nápad. Možná nějaké puzzle elementy. Nechceme to zase ale dělat příliš komplikované. Dáváme si na to tak rok. Pravděpodobně tak 2 roky se na tom bude pracovat. Rád nad tím přemýšlím.

Teď teda pracuju na Fallen Force. Ještě pořád. Vymýšlím věci, nějaké karty. Zatím je tam idea, udělat do plné verze více arén, aby si mohl používat víc enemáků, různým způsobem. Musel by si je nasměrovat doleva nebo doprava, jako v původní aréně a udělat něco zajímavější s těmi postavami. Udělat více karet, které si můžeš koupit v obchodě, třeba že můžeš používat 3 zbraně najedou nebo něco takové. Zajímavé upgrady, které bychom mohli používat. Takže na tom pracujeme. Věřím, že z toho něco bude. Zatím máme jednoho fanouška, kterému se ta hra velmi líbí a je z ní velmi nadšený. Jsem za něho hrozně rád. Já teďka reálně tu hru dělám, kvůli němu. Je to člověk, který mi jednou za měsíc napíše, jaký měl super pocit, z té hry. Kvůli němu i kvůli sobě tu hru dělám. Takže najít ten větší potenciál a dát těm lidem to co chtějí a doufám, že se bude dál dařit. Věřím, že máme dost času na tyto věci.

Mám to i v rámci školy, tím že studuju VŠMU herní design, že si to můžu dát do portfolia, jako závěrečnou práci, abych to mohl zkombinovat se školou, dostat za to nějaké kredity- Byl bych za to velmi rád.

Michael: Já budu fandit.

Šimon: Děkuju pěkně.

Michael Petr

Otec dvou dětí přes den a hráč přes noc.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.