FIKMAT report

Miroslav Žák – 02/11/2022

Projekt FIKMAT byl představen v rámci Videoherního bloku šestého ročníku Festivalu ilustrace a komiksu (FIK) ve Veřejném sál Hraničář v Ústí nad Labem. Samotný videoherní blok se k FIKu připojil v roce 2019 a skládá se z přednášek, diskusí a výstav, skrze něž se snaží rozšiřovat volnější uvažování nad videoherní koncepcí a posouvat obzory v sociálně kulturním a historickém kontextu. Nápad na mezinárodní game jam vznikl během předchozího ročníku, v reakci na tíživý lockdown a dočasný přesun festivalu do online prostředí. Proto jsme se také rozhodli pro tuto netradiční podobu game jamu, který spojuje jak online prostředí herních jamů, tak reálný svět arkádových mašin. Zároveň nás motivoval optimizmus, že příští ročník již bude přístupný veřejnosti.

Arkádová mašina

Mimo to, že největší výzvou pro nás bylo připravit vše tak, aby mohl obsah vznikat na dálku, chtěli jsme také vymyslet unikátní FIKMAT konstrukci, která v kontextu galerijního prostřední posune vizualitu arkádové mašinu blíže k výstavnímu objektu. Během uvažování nad tím, jak by mohl být FIKMAT zajímavější po estetické i funkční stránce než klasická arkádová mašina, jsme vymysleli několik základních a doplňkových atributů, které se měli stát výzvou i pro zkušené tvůrce. Prvním a základním kritériem pro náš game jam bylo téma „Oheň“, které korespondovalo s tématikou samotného festivalu. Druhým základním kritériem byl multiplayer dvou hráčů (co-op, vs, …). Na tomto základě jsme pak stavěli i rozvržení ovládání o dvou joysticcích a počet tlačítek jsme zredukovali na dvě pro každého hráče. Jako speciální rozhraní k tématu ohně jsme se rozhodli využít světelné efekty v podobně dvou adresovatelných RGB diod. Ty měli mít možnost účastníci game jamu libovolně ovládat přes připravené API. Pod panel s joysticky jsme umístili dva taktéž ovladatelné vibrační motory pro haptickou odezvu a jako tajná specialita celého FIKMATU byl zabudovaný kouřostroj uvnitř šasi. Kouřostroj tak v určitých intervalech vypouštěl dým skrze ručně vyfrézované vzory v bočnicích celé mašiny. Pro monitor posloužilo staré 4:3 LCD ze Slot automatu a srdcem FIKMATu se stal úsporný mikropočítač LattePanda Delta s implementovaným arduinem, které nám umožňuje ovládat specifické periferie.

Hry a tvůrci

Z počátku jsme byli ohledně účasti poněkud skeptičtí, jelikož samotné zadání a dokumentace vydala na dvě stránky a multiplayer jako takový je poměrně náročný úkol. Nakonec nás překvapilo sedm přihlášených projektů, z nichž jsme kvůli optimalizaci či nedokončení vpustili do finále jen pět.

FIRE AGE: Fairy Snail (Ondřej Šimeček, Martin Petrásek, Alena Šimečková, Veronika Skalická, Zuzana Slavíková)

Fire age je kooperační hra z prostředí pravěku, ve které se v roli dobového osazenstva snažíte udržet oheň nošením dříví a bráníte ho před přírodními živly. V několika levelech si tak můžete vychutnat příjemně obtížný gameplay, ale i pečeného divočáka.

Buřtobraní: Martin Hromádka a Petra Emmerová
Nekompromisní souboj o nejlepší plamínky nad pagodou, kde férovost je sprosté slovo a černý buřt je lepší než žádný. Zkrátka, když chcete mít dobře propečeno, nebojíte se použít všechny možné prostředky i za cenu ohořelých prstů.

WARMUP: Jan & Jiří Netušil

Kooperační souboj zběsile poskakujících plamínků proti zlým kapkám vody a kovbojským nohám, které se vás snaží zadupat. Hra je přes zuřivou melu plná vzájemné péče o dobré hoření a ztráta života není definitivní, pokud žije alespoň jeden z vás.

Rozjezd: Ateliéru Duchů FaVU VUT (David Holubec a Daniel Jenikovský)

Plameny z výfuků autobusu zapalují asfalt. Zběsile kroutíte volantem a jste rádi, když se udržíte koly na vozovce, řítíte se po boku svého nepřítele temným a nehostinným světem Brno – Ústí.

PEERUN: ateliér DDT UMPRUM (Klára Vlachová, Klára Dvorská, Eline Semenova, Jakub Kozelka)

Souboj mezi pyromanem a psem. Pyroman zakládá ohně v muničním skladě a pes zachránce se snaží tyto ohniska co nejdříve uhasit pomocí vlastní psí zbraně (podobnost s Death Strandig je čistě náhodná). Stihne pyroman zapálit sklad, nebo jej dopadne místní psí ochránce? Každý z nich má své tajné metody k vítězství.

Závěr a pokračování:

Je příhodné, že ročním tématem galerijního a přednáškového programu Hraničáře bylo téma Gamifikace. FIKMAT se tak stal na celý rok skvělým doplňkem programu a zároveň i výstavní galerií pro další dvě experimentální hry od No Fun kolektiv a Zdeňka Svejkovského. Všechny hry prošly v průběhu celého roku rukama stovky lidí všech věkových kategorií. FIKMAT tak opět oživil dávnou magii společného hraní u jedné obrazovky, hledání spoluhráčů či fandění již hrajícím, což spontánně vytvářelo charakteristické arkádové hloučky.

Tímto reportem bych vás chtěl zároveň pozvat na druhý ročník FIKMAT game jamu a především pak k jedinečné příležitosti představit své herní projekty formou vernisáže přímo na festivalu v rámci Videoherního bloku. Hry budou následně přístupné po celý rok veřejnosti ve Veřejném sále Hraničář.

 

Ještě jednou bych rád poděkoval všem, kteří se na tomto experimentu podíleli.

Autoři
Vývoj FIKMATU:
Martin Dedek, Jiří Hölzel
Pomocnice při výrobě / návrh frézovaného vizuálu:
Tereza Špádová, Veronika Havlatová, Klára Vlachová
Festival Ilustrace a Komiksu, Veřejný sál Hraničář v Ústí nad Labem

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.

Související články