Co obnáší tvorba hry
Tento článek jsem se rozhodl napsat pro kohokoliv, kdo uvažuje nad tvorbou her. Je to úžasná kreativní činnost, která mne moc baví, je ale o dost složitější a náročnější, než se na první pohled může zdát. Znám mnoho lidí, co to podcenilo a svůj projekt nikdy nedotáhli do konce.
První zdání klame
Pod slovem hra si někdo představí impozantní AAA titul jako třeba Doom Eternal a někdo nějakou malou hru ze staré školy jako třeba Vláček. Osobně jsem sólo indie vývojář a věnuji se tvorbě malých 2D her, ale i taková malá hra může dát zabrat. Na první pohled to nezní zas tak těžké. Co všechno hra potřebuje? Zvuk, ideálně i hudbu, grafiku a obsah.
Jako ukázku použiji úroveň ze své puzzle hry Hack Grid. Vlevo vidíme okénko s nápovědou, uprostřed je hlavní herní plocha, na které jsou figurky. Pak máme hromadu tlačítek a v pravém spodním rohu jukebox. Celá hra se ovládá myší a lze použít i klávesové zkratky.
Teď se na ten samý obrázek podívejme znovu ale víc se zaměřme na technickou stránku.
Zelenou jsou označeny obrázky. Modrou jsou označeny tlačítka. Bílou jsou označena textové pole. Červenou jsou označeny figurky, ty jsou ve skutečnosti složeny z mnoha častí (animované obrázky, kolize, atd.). Šedou jsou označeny částice, které jsou generovaný enginem.
Hra není jenom o hraní
Na přechozím obrázku jsme si ukázali, kolik práce vás čeká jenom pro sestavení jedné úrovně. Bohužel pro nás vývojáře, hry nemají jenom herní obsah. Mají i menu, kde hráči mění nastavení, načítají hru, atd. Pokud chcete, aby vaše hra působila profesionálně a hlavně pokud ji chcete prodat za peníze, tak na menu strávíte víc času, něž byste si mysleli a hlavně než byste chtěli.
Příprava vs. tvorba obsahu
Hack Grid jsem dokončil za 4 týdny. Za 3 týdny jsme kompletně vytvořil celou hru a pak jsem 1 týden strávil na lokalizaci. Hra má 60 úrovní, jejich tvorba, testování (měl jsem play testery, kteří mi hodně pomohli) a úprava, mi zabrala asi tak cca 48 hodin. Zbytek času jsem strávil na tvoření grafiky, hledání fontu pro text a zvukové stránce hry.
Jak si to ulehčit a proč to nedělám
V dnešní době existuje mnoho webových stránek, kde můžeme sehnat potřebné zdroje pro vaši hru. Najdete na nich všechno, grafiku, zvuk, hudbu, 3D modely, apod. Je i mnoho zdrojů, které jsou zcela zdarma.
Já a mnoho dalších lidí tyto zdroje ale vůbec nevyužíváme a děláme si všechno sami. Proč? Hack Grid má konzistentní grafický styl, jelikož jsem všechnu grafiku dělal sám ve stejném duchu. Když hra běží, tak aplikuji CRT Shader, který vzhled hry upraví tak, aby to vypadalo, že hru hrajete na starém CRT monitoru, což dost přidává na retro vzhledu hry.
Kdybych použil grafiku, kterou vytvořil někdo jiný, tak by vzhled hry nebyl tak konzistentní. Čím víc grafiky pro vaši hru potřebujete, tím větší tento problém bude. Je velice pravděpodobné, že grafika bude již použita v jiné hře a někteří hráči si toho všimnou a to ubere na originalitě vaší hry ještě více. Hack Grid jsem chtěl vydat jako komerční titul a dostat ho na Steam, což se ve finále povedlo! Rozhodl jsem se tedy, že pro něj sám složím hudbu. Čím méně peněz do komerční hry investujete, tím jednoduší je se dostat do zisku.
Sólo nebo tým?
Všechno jsem si sám nakreslil, všechny zvukové efekty jsem vytvořil taky sám a hudbu jsem taky všechnu složil. Jediné, co ve hře není má práce, je textový font a CRT Shader.
Možná si teď říkáte, že všechno dělat sami nechcete a nedivím se. Je fajn, že mám nad vším kontrolu a nemusím spoléhat na někoho jiného a řešit jestli to udělá tak, jak má a kdy to bude hotové. Jsem zcela zodpovědný za to, jak práce na mé hře pokračuje a jak rychle to jde. Hra bude taková jakou ji chci udělat a nikdo mi do toho nemluví, kromě playtesterů teda. Na druhou stránku, nemám hudební nadání a jde to na soundtracku hry poznat. Zároveň, jelikož jsem jediný, kdo na hře pracuje, všechno je limitováno pouze mými schopnostmi.
Osobně, nemám s prací v týmu s lidmi dobré zkušenosti. Je těžké najít někoho, na koho se můžete spolehnout, i když toho člověka platíte. Práce v týmu je rozhodně rychlejší a každý dělá, co umí nejlépe. Ujistěte se ale, že těm lidem můžete důvěřovat a spolehnout se na ně. Takoví lidé ale existují, jsou indie vývojaří, kteří pracují v týmu a šlape jim to jako hodinky.
Pokud chcete dát dohromady bandu nadšenců a nebudete je za práci na hře platit, můžete se dostat do konfliktu při řešení vize hry. Když lidi dělají něco zdarma, často chtějí mít slovo v tom, co tvoří a někdy nechtějí přistoupit na kompromis. Vytvořit hru není zas tak snadné jak se může zdát. Sám často nechápu, jak to zvládám. Když ale vidíte, jak se vaše vize naplňuje a když hru dokončíte a vydáte, je to skvělý pocit, který za to stojí.
Jestli se i nadále do tvorby her chcete pustit, tak vás vítám mezi herními vývojáři a přeji mnoho zdaru!