Chuchvalec Chuchel

Katarína Bojnanská – 18/06/2019

Malinký Chuchel vede vcelku běžný život. Bydlí v jakési díře v lese a většinu dne si mírumilovně spinká ve své kartónové škatuli. Společnost mu dělá zelený slon, dva vrabci, vymóděná ropucha, zahradní trpaslík a drobný modrý sliz. Jejich každodenní povinností je dostat lenivého Chuchla z postele. Ne, že by měl jejich pohodlný spolubydlící něco důležitého na práci, ale jeho oblíbená třešeň se taky sama nesní. Jednoho dne však naruší Chuchlovu ranní idylku mrzutý obr, který mu jeho milovanou pochoutku ukradne. A tady může začít dobrodružství.

Toto malé hopsavé cosi poskakovalo po rozumu Jaromíra Plachého od chvíle, kdy studio Amanita Design vydalo v roce 2012 kultovní Botaniculu. „Uvědomil jsem si, že si lidé na hraní Botanicula užívají především její zábavné animace. Nestarají se o to, zda něco aktivně dělají. Tento princip se ve hře Chuchel rozvinul.“ Se záměrem vytvořit něco hravého, s vtipnou interaktivní animací, se mu v hlavě střetla asociace jeho černého psa Anči a jeho vlastní osoby. No a na svět přišel malý roztomilý Chuchel. Při vymýšlení jména taky nemusel chodit pro inspiraci daleko, ležela mu přímo pod nosem na papíru. Malý panáček dostal jméno podle svého vzhledu, spojením dvou českých slov chuchvalec a chumel.

Studio Amanita je známé svým osobitým estetickým cítěním, které ve světe her nemá obdoby. Výjimkou není ani příběh příšerky Chuchel, který po umělecké stránce opět nezklamal. Hodnotit tento titul z hlediska hratelnosti je však trochu hloupé. Nevyzpytatelný příběh v sobě sice skrývá několik logických hádanek, ale po chvíli se většina uspořádaného snažení beztak promění na ověřenou metodu pokus-omyl. Absolutní absence jakýchkoli zákysů a svobodných řešení problémů však Chuchlovi na kvalitě rozhodně neubírá. Právě naopak, posouvá pojem „počítačová hra“ zase o kus dál a dělá z něj jakousi milou interaktivní pohádku. Nekončící záplava vtipných animací zaručeně udrží člověka ve střehu a zjišťování toho, co který objekt dělá, je nakonec ještě větší zábava než klasická logická adventura.

Chuchel je hra, která svým zpracováním zaujme malé i velké. Svým jedinečným uměleckým provedením a vtipným situačním humorem upoutala i pozornost herního průmyslu. V roce 2018 vyhrála cenu Visual Art na festivalu nezávislých her (Independent Games Festival), ANIFILM 2018 jí věnoval titul „nejlepší hra pro děti“ a k jejímu ověnčení přispěla i nominace z kategorie nejlepšího vizuálního designu na Golden Joystick Awards 2018. Cenu neminula ani její hudební složku, která získala uznání newyorského hudebního vydavatelství Tin Pan Alley, New York Game Awards. O to se zasloužila manželská skupina DVA se svou elektronickou hudbou. Jan a Bára Kratochvílovi působí na alternativní hudební scéně od roku 2006 a na kontě mají zásluhu například i na herním titulu Botanicula. Jejich zajímavý nápad: zpívat texty ve vlastních vymyšlených jazycích, k surrealistickému vizuálu hry dokonale sedl.

Herní design však nakonec nebyl až tak bezproblémový, jak by se mohlo na první pohled zdát. Tři čtvrtě roku po vydání hry zahltilo studio internetové heslo: „Orange is new black“. Dosavadní černá tvářička hlavního hrdiny se tak změnila na oranžovou. Důvodem byly narážky kulturně zatížených diváků, kteří měli problém s očividnou podobností hlavního hrdiny s ironickým vykreslováním lidí tmavší pokožky v 19. staletí. Takzvaná „blackface“ byla forma divadelního líčení amerických bílých herců, kteří stereotypně a rasisticky ztvárňovali teatrální role černochů. Tato forma zábavy je už sice dávno za zenitem, ale v dnešní době korektnosti se pořád najde pár hnidopichů, kteří se přes Chuchlovu nezáměrnou podobnost s komickým vyobrazením černochů nepřenesou. Dvacátého prosince 2018 se tak společnost Amanita pokusila uklidnit internetové davy oficiální tiskovou správou a změnou Chuchlova vzhledu. Zároveň se tím chtěla důrazně distancovat od jakýchkoli rasistických narážek, vždyť Chuchel je jen malé klubíčko z prachu a vlasů.

I přesto je Chuchel pořád krásná a nenáročná hra s vysokým hodnocením. Není to klasický click&point titul, ale spíš legenda ve své vlastní kategorii. A krom toho k ní Amanita prodává rozkošné nálepky a plyšáky! Není nad čím váhat!

 

Zdroje:

https://amanita-design.net/games/chuchel.html

https://amanita-design.net/chuchel_change.html

https://www.gamesradar.com/golden-joystick-awards-2018-winners/

https://screenrant.com/2018-new-york-game-awards-nominees/

https://sk.wikipedia.org/wiki/DVA_(skupina)

Katarína Bojnanská

Študentka Teorie interaktivních médií (Bc.), Managementu v kultuře (Mgr.) a Elektronické kultury a semiotiky (Mgr.). Absolventka Psychologie (Bc.). Na svojej pestrej akademickej ceste sa k téme videohrier vždy rada vraciam. Zakaždým z trochu iného uhľu pohľadu.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.

Související články