České virtuální zářezy ve virtuální realitě

Pavel Skoták – 06/08/2019

Pokud se mluví o virtuální realitě v kontextu české herní scény, automaticky vyvstane na mysli především Beat Saber. Nejprodávanější hra pro VR možná trošku překvapivě pochází z České republiky, ale pro svoji efektivnost a efektnost si své místo na výsluní rozhodně zaslouží. Ovšem stejně jako se v kontextu jiných českých her tolik nemluví například o silné scéně mobilních her, zapomíná se často na spoustu zajímavých projektů spojených s virtuální realitou, které u nás také vznikají.

Je to škoda, byť lze jen těžko nepřát úspěch a mediální pozornost i neherních médií právě veleúspěšnému Beat Saberu. V jeho stínu se ovšem krčí několik zajímavých projektů, které jen dokreslují rozmanitost herní scény i odlišné představy samotných autorů o tom, jak a k čemu by se mohla virtuální realita dnes i v budoucnu věnovat. Začněme proto jedním zcela neherním zážitkem, ale za to naprosto skvělým simulátorem, který využívání jak VR, tak prvků gamifikace a snaží se přiblížit svému uživateli praxi pomocí simulace. Když může být úspěšná hra se simulátorem chleba nebo kozy, měli by mít autoři z Virtual Lab dostat přinejmenším stejnou míru pozornost. Jejich projekt se totiž snaží zacílit na široké využití VR při výuce nejrůznějších měkkých dovedností. Simulátor třídního prostředí by rozhodně neměl zapadnout v povědomí, protože dříve nebo později by se měla stát virtuální realita neoddělitelným prvkem každého kvalitního vzdělávacího ústavu.

Velmi podobně se pak dá nahlížet také na mnohem známější projekt, kterým je Monzo VR. Projekt z dílny MadFinger Games si dává za cíl nabídnout hráčům něco, co sami autoři označují za “zenový workshop”. Pokud jste ze starší generace hráčů, určitě jste za svoji bohatou hráčskou kariéru narazili na nejeden herní projekt, jehož jediným cílem bylo dát hráči volnou roku a nechat ho tvořit v sandboxovém prostředí. Ať už šlo o hry spojené s kreslením nebo budováním městeček, šlo o něco, u čeho se mohl člověk pasivně učit a získat tak přehled o nových věcech. Podobně je na tom i Monzo VR, v němž si hráč může ve virtuálním workshopu postavit bezpočet různorodých věcí. Podívat se pod kapotu silných aut nebo si sestavit zbraň a kousky z da Vinciho sbírky vynálezů.

Právě zde je nejlépe vidět síla virtuální reality, která se nemusí omezovat pouze na prvoplánové “jump scare” hry, ale naopak nabídnout hráčům plnohodnotný průzkum nových světů a dovedností, o které by jinak asi jen těžko zavadili.

Více či méně roztomilá zvířena

Do kategorie odpočinkových her pro VR pak určitě spadá ještě VR Zoo & Farm od VYGOMOBILE. Tato hra už není z nejmladších ani v kontextu virtuální reality, ale v kontextu zbytku portfolia této firmy působí rozhodně nejlepším dojmem. Na nic si nehraje hra ani sami autoři a s přehnaným herním zážitkem by neměl počítat ani sám hráč, který se může po zakoupení hry na Google Play vydat do přírody mezi zvířátka. Nálepka “amazing virtual tour” asi nebude na místě, ale procházení rozhodně může být příjemné stejně jako ambientní ozvučení.

Naopak z kategorie oněch strašidelných akčních her je pak třeba zmínit studio DIVR. Toto pražské studio, jehož cílem je nabízet a vyvíjet zážitkové hry pro virtuální realitu. Ty se netýkají ani tak domácího užití, protože se při něm člověk neobejde bez dostatečného volného a předem připraveného prostoru, ale zároveň nabízejí netradiční zážitek a volnočasovou aktivitu. Studio má na svědomí například akční survival Blue Effect, hororovou výpravu pro milovníky pavouků Arachnoid VR, ale především populární výlet do staré Prahy známý jako Golem VR. Právě za tuto hru si podle mého zaslouží studio pozornost a pochvalu, protože se nebojí využívat našeho vlastního kulturního kontextu a nabízet tak hráčům opravdu původní hry, které jen nekopírují hororové návštěvy vesmírných stanic.

V neposlední řadě bychom pak měli zmínit připravovanou hru od studia Dreadlocks s názvem Ghost Theory. Ta zavede hráče na akademickou půdu, kde ale nepůjde o vzdělávání jako v případě na začátku zmíněné Virtual Lab, ale o vyšetřování paranormálních jevů. Můžeme se tak těšit na další lekačku plnou hutné atmosféry a viktoriánského prostředí jako vystřiženého z podobně koncipované zahraniční hry Layers of Fear.

Co bude dál?

Když vedle sebe postavíme hry jako Monzo, Beat Saber nebo Ghost Theory, je jasné, že stejně jako samotné odvětví VR her jsou rozkročení na několika různých březích i sami autoři. Kromě virtuálních prohlídek antických měst, návštěv školních učeben nebo arkádovitého souboje s rytmem, nabízí virtuální realita také možnost tvořit a bát se. Bude rozhodně zajímavé sledovat, kam se v příštích letech bude posouvat nejen světová scéna, ale především i náš místní trh s VR, a které z velkých studií se rozhodne jít ve stopách Hyperbolic Magnetism a MadFinger Games s nadějí, že vytvoří nový velký VR projekt. Třeba VR Arma? Kdo ví.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.

Související články