Výstava Kompas představí studentskou herní tvorbu
V pátek 20. 5. začíná v brněnském kreativním hubu KUMST interaktivní výstava Kompas. Ta během víkendu nabídne tematicky zaměřené workshopy a přednášky a po celou dobu akce budou k dispozici prototypy karetních, deskových i digitálních her. Na této přehlídce současné studentské herní tvorby se potkají i brněnské střední a vysoké školy a představí svá herní portfolia. V kurátorském výběru se představí 15 studentských digitálních her, které budou prezentované formou video sestřihů s přímým odkazem na profily tvůrců. Každý návštěvník si bude moci doma zahrát hry, které ho zaujmou, skrze databázi projektů na stránce https://kompas.itch.io/.
Hra a interaktivita se staly základem pro celkové uspořádání výstavního prostoru. Středobodem architektonické koncepce výstavy je totiž unikátní hra taktéž s názvem Kompas. Jedná se v podstatě o kolektivní deskovou hru pro tolik hráčů, kolik přijde návštěvníků, a kde má každý hráč na každém z osmi stanovišť přesně jeden tah. „Chtěla bych, aby studenti viděli, že ty hry nemusí být uzavřený v krabici, že ta hra může mít přesah do prostoru a že je to otevřené médium, kde nemusíme dělat napodobeniny a kde si můžeme dovolit si dělat svoje vlastní věci,“ říká k výstavě Natálie Sodomková, která je jednou z tvůrkyň. Výstava i hra Kompas tak tematizují spolupráci, zodpovědnost za vlastní činy, pokoru a důvěru ostatním, přičemž interaktivita působí jako jednotící prvek i rozcestník.
Dle organizátorů je událost zacílená primárně na středoškoláky, kteří zvažují profesní kariéru v herním segmentu, nebo mají hry jako hobby. Jde o to se potkat, propojit se, ale i pochopit, co se v tomto směru děje na vysokých školách a jaké možnosti samotné herní médium nabízí. Inspiraci však poskytne i napojení na perspektivy z jiných médií. Z hlediska umělecké malby k tématu promluví i student ateliéru malby FaVU VUT Adam Žufníček, který představí své obrazy. Žufníček se videoher dotýká pouze v mytologické a fantasy linii své tvorby při budování vlastních fikčních světů. Díky přesahům do jiných uměleckých forem má výstava kromě vzdělávacího účinku i popularizační efekt pro návštěvníky, které zajímá umění jiné než to videoherní. „Jde o to sloučit dva na první pohled neslučitelné světy. A to svět umění a svět her,“ doplňuje Sodomková.
Neprozkoumaná mapa brněnského herního vývoje tak vyzývá k průzkumu děti i dospělé, hráče, tvůrce i studenty. A protože je každý tah každého návštěvníka trvalý, hrací plocha kolektivně odehrané deskovky Kompas se na konci události stane záznamem celé akce.
Pořadatelem výstavy je Herní klastr, neziskový spolek herních vývojářů a dalších aktérů herního průmyslu v Brně. Designu a celkové koncepce výstavy se ujali studenti a studentky z Ateliéru Duchů působícího na základech ateliéru Herních médií (FaVU VUT).
Fotografie příprav výstavy
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.