
Třetí ročník akce Game Jam Zlín 2025 se nesl v duchu tématu Tohle nemůže fungovat

Třetí ročník Game Jam Zlín ukázal, že nemožné se může stát skutečností! Během jediného víkendu vzniklo pod střechou Technologického inovačního centra ve Zlíně pět nových her, přestože téma akce znělo: „Tohle nemůže fungovat“. V rámci této herní vývojářské soutěže, jíž se účastnila necelá dvacítka studentů z Fakulty multimediálních komunikací, Fakulty aplikované informatiky a středních škol ve Zlínském kraji, vzniklo na téma „Tohle nemůže fungovat“ pět nových počítačových her, které si může zahrát kdokoli.
Účastníci soutěže se během tří dnů akce věnovali intenzivní tvorbě her, ale také navázali nové kontakty, dokázali posílit spolupráci mezi fakultami a vytvořit prostředí plné inspirace a podpory. Na konci akce odborná porota zhodnotila jejich práce z hlediska technologického, po celkové umělecké stránce a zaměřila se i na hratelnost her, srozumitelnost návodů a celkový dojem ze hry. Nakonec vyhlásila vítěze v kategoriích: Art, Technology a Best Game. Hodnotné ceny, které ocenění obdrželi, věnovali pořadatelé akce a sponzoři.
„Vytvořit hratelnou počítačovou hru za 48 hodin? Tohle nemůže fungovat, říkala jsem si ve chvíli, kdy mě oslovil Pavel Novák, vedoucí ateliéru Game design na Fakultě multimediálních komunikací, s žádostí, zda by se UPPER mohl zapojit do organizace soutěže Game Jam Zlín. Nevěřila jsem, že za tak krátkou dobu to lze. Naši studenti mě ale už potřetí dokázali přesvědčit, že to prostě jde! Devatenáct účastníků, pět týmů, pět nových her, hodně smíchu při hraní, obdiv nápadů, se kterými studenti přišli, sto padesát vypitých Redbullů, málo spánku. To vše jsme zažili během víkendového herního maratonu,“ řekla MgA. Jitka Honsová z UPPER – Centra kreativních průmyslů a podnikání.
MgA. Pavel Novák, herní vývojář ze společnosti polyperfect a vedoucí ateliéru Game Design na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáš Bati ve Zlíně, dodal: „Ukazuje se, že každá účast na podobném typu akce se promítá do zkušenosti účastníků a dává smysl. Každý rok je kvalita herních výstupů vyšší. A na studentech je vidět, že propojování mezi fakultami formou těchto soutěží pro ně dává velký smysl. Vzniklo zde několik nových přátelství a spoluprací, která trvají od prvního ročníku až do dnes. Jsem rád, že o herní průmysl je ve Zlínském kraji zájem, a budu se těšit, že se s účastníky potkáme i na komunitní setkání game designerů Bonfire@Zlin, který se bude konat 28. dubna ve Studentském klubu U7 ve Zlíně.“
Odborná porota, která hodnotila výsledné projekty, byla složena nejen z pedagogů univerzity, ale také ze zástupců herního průmyslu, včetně společností polyperfect, The Flying Rat Studio a visiongame.cz. „Rozhodování bylo velmi těžké, protože každá hra skvěle a originálně zpracovala téma „Tohle nemůže fungovat“. Ať už šlo o zlikvidování UFA, o které se snažila parta krav pomocí házení sena, nebo vzducholoď, ve které se pořád něco kazí a život vám u toho znepříjemňuje protivný kapitán, či kancelářskou bitku pro dva, kde se protihráči pokouší zorganizovat svou verzi Game Jamu, ale házejí si vzájemně klacky pod nohy, či franšízový prodej těstovin vedený mimozemšťany.
Nakonec jsme se rozhodli, že cenu za nejlepší hru si odnese tým, který vytvořil plošinovku, ve které se babička snaží najít a poslat e-mailem svůj starý recept na oblíbené koláčky svého vnuka,“ zhodnotil letošní ročník Michael Petr, šéfredaktor portálu visiongame.cz. Všechny vytvořené hry jsou k dispozici ke stažení na největší československé databázi her visiongame.cz, kde si je může kdokoli prohlédnout a vyzkoušet.
Michael Petr
Otec dvou dětí přes den a hráč přes noc.