Rytíři Grálu – recenze

Miroslav Žák – 25/07/2017

Když vyslovím slova jako Kamelot, Kulatý stůl anebo meč Excalibur, skoro všichni z vás si vybaví Legendární příběh o králi Artušovi a jeho patnácti rytířích, ovšem už méně z vás jména jako Wortigern, král Uter, Merlin, Morgana nebo lady Igrein. Naopak určitě všichni znáte postavu rytíře Lancelota.

Už od malička si mě tato legenda získala svojí dobovou atmosférou. Musím říct, že ve skříňce se mi stále někde válí kazety s filmy jako První Rytíř, Merlin nebo Excalibur. Tato hra byla vytvořena v roce 1996 podle posledně jmenovaného titulu. Vřele doporučuji shlédnout tyto filmy, protože bez nich budete s největší pravděpodobností pokládat hru za další obyčejné české RPG a hodnocení by se jen tak snížilo minimálně o jeden bod.

Příběh jen nastíním. Král Artuš vládne své zemi pevně a už mu zbývá jen podrobit si jeden z ostrovů na velkém jezeře. Zde se utkává s Lancelotem, který po těžkém boji nakonec uzná Artuše králem a celá země je sjednocena. Lancelot se pro své bojové umění stává jendím z rytířů kulatého stolu. Ovšem nešťastně se zamiluje do královny Guinever. Lancelot se s ní tajně sejde v lese a Artuš plný žárlivosti zabodne bájný meč Excalibur mezi ně. V té době se zlá kouzelnice Morgana snaží získat trůn. Král se z jízdy vrací domů, ovšem bez meče.

Každý večer se od návratu krále všichni scházeli u společné modlitby. Lidé opustili Kamelot, země chátrala, moc Morgany rostla a strach v nás všech sílil. Uplynulo dlouhých devět měsíců.
Kněží znovu vedli dlouhou večerní modlitbu za spásu země a krále. Všichni ji odříkali, ale kněží pronesli podivný závěr: „A prosíme tě, Bože, chraň nás před zlou Morganou…“
Při vyslovení jména „Morgana“ vyšlehl ze zdi blesk a zasáhl Artuše. Kněží se okamžitě rozprchli a my jsme pomáhali králi.
Nastaly kruté časy. Král vážně onemocněl a jeho moc se vytrácela. Morgana se usadila v hlubokých lesích a začala pustošit zemi.
Jednoho dne nás Artuš zavolal: „Rytíři. Moje nemoc se nedá vyléčit. Rozjeďte se po zemi a pomáhejte potlačovat Morganino zlo. Merlin zmizel a není nám nápomocen…“ král se rozkašlal.
„Možná by byl lék na tvoji nemoc,“ zašeptal věštec: „Musíš se napít ze Svatého Grálu. Grál má moc uzdravovat veškeré nemoci. Pošli rytíře, aby ti jej přinesli.“
„A kde ho máme hledat, věštče,“ zeptal jsem se.
„To nevím, ale pospěšte, jinak Morgana zničí naši zemi. Buďte ale opatrní. Na cestách vás nečeká nic dobrého.“
„Dobrá,“ pronesl král: „jeďte a spěchejte.“

A tak se vydáte hledat Svatý Grál. Na začátku si můžete vybrat z několika postav, kdy každá má své klady a zápory. Po prozkoumání samotného hradu a podhradí se konečně vydáte na dlouhou pouť hustými lesy. Nejprve začnete řešit menší úkoly, ale po určité době se již plně koncentrujete na hledání svatého grálu.

Co se týče rytíře, ten je ze začátku vybaven velmi bídně, ovšem s postupem času získáváte peníze, za které je pak možné koupit si výzbroj lepší. Informace o rytíři jsou rozděleny do dvou obrazovek. V té první máte inventář, kam je možné ukládat velké množství různých předmětů. Od jídla, které je nezbytné pro vaše přežití, přes bylinky, lektvary, knihy, náhrdelníky, prsteny, klíče až po zbraně různého typu (meče, palcáty, cepy, kopí nebo kouzelné hole). Ve druhé obrazovce se vám zobrazují vlastnosti vašeho hrdiny, které si po dosažení určité úrovně můžete zvyšovat (znáte např. z Diabla). Boje jsou řešeny v reálném čase a v průběhu hry narazíte např. na různé žáby, skřety, hady, štíry, kudlanky nebo jakási létající stvoření podobná lidskému oku (inspirace z Dooma). Mimo čtyř měst a mnoha kilometrů lesa navštívíte také různá podzemí, kde je na vás připraveno nespočet hádanek a logických (někdy i nelogických) úkolů.

Grafické zpracování je v klasickém rozlišení 320×240, ovšem celkově vypadá velmi dobře. Zvuky jsou průměrné, zato hudba se velice povedla. V době prodeje této hry existovaly dvě verze – na disketách a na CD. Druhá jmenovaná byla kompletně namluvena. Bohužel u nás je ke stažení pouze verze disketová.

Konečné hodnocení je sporadické. Ze začátku vás hra chytne a díky hodně stereotypním řešením hádanek v podzemních chodbách vás pustí už po určité době. Ovšem ti z vás, kteří u ní vydrží až do konce se mohou cítit jako opravdoví rytíři kulatého stolu.

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.