Rozhovor s RAKE IN GRASS

Miroslav Žák – 24/06/2017

RAKE IN GRASS je asi jediné casual studio u nás, co se svými hrami může uživit. Pojďte si o tomto týmu něco přečíst a dozvědět se, jak se může vaše studio stát také známé na místní scéně. Na naše otázky odpovídá: Pavel ‚Tovy‘ Tovarys.

Můžete se představit a říci něco o týmu RAKE IN GRASS?

Rake In Grass je malý nezávislý tým působící ve (plusminus) stávajícím složení už asi 8 let. Všichni členové jsou veteráni a někteří z nás dělali hry v době, kdy dnešní teenageři byli… no spíše nebyli. Já pracuji v týmu jako producent a nyní i jako hlavní programátor.

Jaký rozdíl je mezi RAKE IN GRASS a 300AD?

Pod 300AD vydáváme menší hry, jejich cílová skupina jsou casual hráči, děti nebo ženy. Pod Rake In Grass vydáváme více hardcore (a často i kvalitnější) hry – například ty, kde krev teče proudem.

Věnoval jste se hrám na poli vývoje i před RAKE IN GRASS?

Já dělal hry ještě ve zlaté éře osmibitů, což je už velmi dávno 😉 A jak jsem psal i ostatní kluci z týmu už mají něco za sebou

Jak vlastně pracuje takový tým o třech lidech? Máte nějakou malou kancelářičku nebo pracujete z domu?

Pracujeme z domova. Ale funguje to hlavně kvůli tomu, že jsme opravdu disciplinovaní a práce nás baví. Samozřejmostí jsou dobré komunikační kanály (ICQ, Skype) a když řešíme něco důležitého, kancelář se stává z mého bytu.

Jak dlouho Vám trvalo, než jste RAKE IN GRASS postavili po finanční stránce na vlastní nohy? Je přece jenom těžké dostat se do povědomí hráčů při tak velké nabídce her na světě…

Já vlastně ani nevím. Hry jsme ze začátku dělali při škole a práci a následovně je prodávali. Bohužel jsme na ně neměli moc času, tak jsme jednoduše jednoho dne sekli s prací a bylo to.

Co říkáte na to, že do casual her se začínají navážet velké vývojářské týmy? Že by pochopily, že ne jen AAA hry dokážou uspět a vydělat?

Casual hry prožívají ohromný boom a některé se skvěle prodávají. A na rozdíl od profi AAA her je na ně potřeba jen zlomek nákladů, což znamená menší riziko a vůbec vše je mnohem snadnější.

Jak vidíte casual hry v Evropě co se týče poptávky? A konkrétně u nás v České republice?

Já si nejsem jist, zda jsem správný člověk na odpovídání na otázky týkajících se casual her, protože my opravdu casual hry neděláme profesionálně. Samozřejmě jsme jich několik vydali a ony nám vydělaly, ale my casual děláme jen ve volné chvíli, když si potřebujeme odpočinout od stereotypu větších projektů. Ale co mám zkušenost, tak EU pořád zaostává, co se casual her týká třeba za USA a o to horší je to v ČR. Ale myslím, že to je otázka času. Myslím, že u nás naprostá většina žen ani neví, že existují hry speciálně pro ně.

Jak dlouho trvá vývoj jedné hry Vašemu týmu?

Vývoj casual her jako je Crystal Cave, Phantasia a podobně, trvá tak jeden měsíc, zřídka dva. Větší hry děláme obvykle 4-6 měsíců.

Dělá tým RAKE IN GRASS i reklamní hry atd. nebo se jen věnujete vlastnímu vývoji?

Věnujeme se pouze vlastnímu vývoji.

Který Váš titul zaznamenal největší úspěch u hráčů ve světě?

Určitě je to Jets’n’Guns. Ten daleko překonává ostatní naše hry.

Máte představu odkud hráči, kteří Vaše hry hrají, pocházejí? Tedy která země je pro Vás nejvíce zajímavá?

Největší naše odbytiště je v USA, ale v poslední době se naše hry dobře prodávají v rusky a německy mluvících zemích a pod. Nedávno vyšla první naše hra v čínštině 🙂

Kde byste chtěl RAKE IN GRASS do pěti let vidět? Chcete se do budoucna pustit i do větších projektů nebo zvětšit tým?

V ideálním případě bychom za pět let samozřejmě chtěli jít do důchodu a jakožto rentiéři si úžívat někde na Tahiti. Jestli se to nepovede, tak bychom chtěli dělat stále kvalitnější hry, které mají své fandy. Zda budeme velký či malý tým, to už je jedno.

Zúčastnila se nějaká Vaše hra soutěže o nejlepší indie hru?

Ne, nikdy jsme žádnou z našich her do soutěží nepřihlásili. Soutěže jsou pro amatéry, profesionálové na ně nemají čas 🙂 Dělám si legraci, ale v zásadě je to u nás pravda. Alespoň s tím časem. Ale i přesto například Jets’n’Guns se dostalo několik zajímavých ocenění a poct.

Budete chtít v budoucnu přejít i na jiné platformy, nebo Vám PC zatím vyhovuje?

Nám PC – a nesmíme zapomenou na Mac – vyhovují. Ale problém je ohromný odliv hráčů z PC na konzole – alespoň těch více hardcore hráčů. To může být problém, ale doufáme, že dobrá hra se prodá vždy.

Poslední věc; chtěl bych Vás poprosit, kdybyste měl poradit začínajícímu indie týmu o třech lidech, jakým chybám by se měli vyvarovat a na co by si měli dávat na svém začátku pozor… Co byste zpětně udělal s RAKE IN GRASS jinak, a mohl tak pomoci ostatním?

Na počtu lidí nezáleží. My snad všechny hry dělali v pouze dvou lidech, některé i v jednom. Nejdůležitější je věřit svému projektu a podpořit svým maximálním úsilím jeho dokončení. Mladí developeři jsou plní nadšení, jenže bohužel 90% času tráví tlacháním o projektu s jinými developery na Internetu. Prostě tvorba her není o zábavě, je to hlavně o práci.

Děkujeme za rozhovor

RAKE IN GRASS
http://www.rakeingrass.com

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.