Rozhovor na téma studenti herního vývoje – Herní design FAMU Praha

Miroslav Žák – 14/02/2023

Připravili jsme pro vás první díl rozhovorů se studenty herních oborů. Tyto rozhovory budou postupně vytvořeny se všemi školami, které nabízejí herní studium. V tomto prvním díle jsem vyzpovídal dva studenty FAMU – Herní design v Praze. Konkrétně jimi jsou Vendula Burešová a Kryštof Ježek.

Jak vypadá studium herního designu na vysoké škole?

Vendula Burešová

Vendula Burešová

Na jaké škole studuješ? Co tě nejvíc baví na studiu vývoje počítačových her? Je něco, co ti naopak nesedí?

Jsem studentkou herního designu na FAMU. Nejvíc mě asi baví poměrně široký záběr studia – herní teorie, scenáristika, programování, grafika… Rozhodně nemám čas se nudit.

Vytvořila jsi již nějakou hru v rámci studia?

V rámci studia jsem zatím dokončila jen dva velmi malé herní projekty – jednoduchou textovou hru a krátkou adventuru vytvořenou pro GDS Game Jam 2021. Podílím se ale na dvou dalších herních projektech, které by měly být do léta hotové.

Chtěla bys jít na praxi do profesionálního herního studia? Pokud ano, tak do jakého a proč?

Na praxi bych nejen chtěla, ale mám to v rámci studia i povinné. Ráda bych se podílela na narativním designu nějakého většího projektu, třeba práce pro GoldKnights nebo Warhorse by byla určitě skvělá zkušenost.

Pomáhá tvá škola získat praxi v profesionálním herním studiu? Pokud ano, do jakého studia bys chtěla jít?

Vždycky je lepší firmu oslovit samostatně, ale pokud by to bylo potřeba, FAMU spolupracuje s Asociací herních vývojářů, s jejímiž členy nám také může pomoct navázat kontakt.

Jaký je tvůj cíl v herní průmyslu?

Jako asi každý, kdo se o vývoj zajímá, bych ráda pracovala na vlastních projektech, nejlépe v menším týmu. Ráda bych se soustředila především na příběhové hry, které nejsou primárně postavené na boji a násilí.

Jak vnímáš studium na škole? Je něco co, co v rámci výuky postrádáš?

Postrádám asi především víc času 🙂 Je toho dost, co je potřeba stihnout a vlastně všechny předměty, které jsem zatím absolvovala, mě bavily a přišly mi zajímavé, takže se snažím nic nevynechávat. Nezbývá pak tedy moc času na aktivity mimo školu.

Baví tě více programování a technická stránka vývoje, nebo spíše výtvarná a kreativní část?

Určitě mě víc baví ta kreativní část vývoje, ale programování se člověk úplně nevyhne asi nikdy.

Co nejvíce ovlivnilo tvé rozhodování při výběru oboru se zaměřením na herní vývoj?

Já vlastně původně o pokračování ve studiu ani moc nepřemýšlela. Pak jsem se ale dozvěděla o studiu na FAMU a to mě okamžitě zaujalo. Nejsem programátor, ale ani herní teoretik. Spíš mě baví řešit samotný zážitek hráče – jak se má při hře cítit, co si z ní má odnést, jak s ní interaguje. FAMU mi přišla jako ideální místo zabývat se právě tím.

Chceš pracovat v zavedeném studiu, nebo se spíše pustit do vývoje vlastní hry?

Samozřejmě, že pracovat na vlastní hře by mě bavilo nejvíc. Myslím si ale, že prospěšnější je alespoň ze začátku spolupracovat se zkušenějšími kolegy v již zavedeném studiu.

Jaké jsou tvé oblíbené osobnosti herního průmyslu?

Vysloveně oblíbenou osobnost asi nemám. Moc ale obdivuji práci Daniela Mullinse nebo třeba Iana Dallase z týmu Giant Sparrow.

Kryštof Ježek

Kryštof Ježek

Na jaké škole studujš? Co tě nejvíc baví na studiu vývoje počítačových her? Je něco, co ti naopak nesedí?

Studuji na FAMU, na katedře herního designu. Baví mě, že mám možnost vytvářet si interaktivní světy podle vlastních pravidel. Jsem velmi rád, že – alespoň u nás – je výuka skoro až zaměřena na nezávislou uměleckou tvorbu místo té komerční. Zatím jsem na nic, co by mi nesedělo nenarazil.

Vytvořil jsi již nějakou hru v rámci studia?

V rámci studia jsem vytvořil dvě hry, jedna je spíše takové demo vytvořené v Inku (https://webik150.itch.io/mraz), druhou jsem vytvořil se dvěma spolužáky během GDS Gamejamu (https://buldozer.itch.io/miso). V současnosti pracuji na dvou dalších v rámci klauzur a spolupráce s MFF UK.

Chtěl bys jít na praxi do profesionálního herního studia? Pokud ano, tak do jakého a proč?

V rámci studia to máme povinné a určitě chci. Rád bych se podíval do KeenSWH, případně GRIP Digital. Kdyby se mi to nějak podařilo zařídit (spíše nepodaří), tak do finského Nolla Games, nebo německého EGOSOFT.

Pomáhá tvá škola získat praxi v profesionálním herním studiu? Pokud ano, do jakého studia bys chtěl jít?

Škola nám od začátku slibuje seznam studií, která jsou ochotna přijmout stážisty, ovšem pořád jsme žádný nedostali.

Jaký je tvůj cíl v herním průmyslu?

Rád bych vytvořil hru, se kterou bych byl spokojený (kde nebudu mít pocit, že musím ještě něco opravit). Jasný cíl úplně nemám, kromě toho dodělat (nebo spíš udělat od znova) nejmenovanou sci-fi hru, kterou mám rozdělanou již od střední. Rád do svých her vkládám trochu absurdního humoru, v tom hodlám pokračovat.

Jak vnímáš studium na škole? Je něco, co v rámci výuky postrádáš?

Postrádám volný čas. Výuka mě (většinou) baví a zajímá, učitelé i spolužáci jsou příjemní, ale časová náročnost školy je opravdu enormní (na druhou stranu mívám tendenci stresovat se z deadlineů víc než je potřeba).

Baví tě více programování a technická stránka vývoje, nebo spíše výtvarná a kreativní část?

Baví mě obojí, ovšem nemám úplně pozitivní mínění o svých výtvarných schopnostech, takže často vytvářím grafický obsah procedurálně pomocí programování. Obecně mě vlastně programování baví asi víc, protože ho beru jako takovou hru, kde se všechno rozbije a já musím přijít na to proč.

Co nejvíce ovlivnilo tvé rozhodování při výběru oboru se zaměřením na herní vývoj?

To je otázka, která jde trochu do historie. Programování počítačových her se věnuji již od základky, kdy jsem dělal na ICT kroužku interaktivní animace ve Flashi. Protože mě to bavilo, rozhodl jsem se jít do programovací třídy Gymnázia Arabská (se kterým mělo pozitivní zkušenost několik známých), kde jsem každý rok naprogramoval nějakou hru v rámci ročníkového projektu (a kde jsem se sám začal učit s Unity).
Bakaláře jsem studoval na FITu, kde sice není vyloženě obor zaměřený na herní vývoj, ovšem v rámci oboru Počítačová grafika jsem stejně měl asi 4 předměty, kde jsem nějakou hru vytvořil.

Na FAMU jsem se pak ocitl skoro náhodou, protože obor Herní design na FAMU otevřeli zrovna když jsem dostudoval. Přišlo mi to jako jedinečná příležitost, tak jsem se jí chopil.

Chceš pracovat v zavedeném studiu, nebo se spíše pustit do vývoje vlastní hry?

Nad tímhle tématem neustále osciluji. Svou vlastní hru bych dělal rád, ale mám už dost zkušeností na to, abych věděl jaké je to peklo. V zavedeném studiu bych klidně pracoval, dokud bych souzněl s hrami, které vyrábí. Určitě bych se snažil dostat spíše do menších studií, než třeba do Ubisoftu, protože nemám rád korporát.

Jaké jsou Tvé oblíbené osobnosti herního průmyslu?
Toby Fox – tvůrce Undertale.
Nathan Adams – jeden z vývojářů Minecraftu, na rozdíl od zbytku velmi otevřený a komunikativní.

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.

Související články