Planet Nomads – recenze vesmírného boje o přežití

Kristýna Hrabalová – 29/05/2019

Ze spánku vás vytrhne povědomý synteticky znějící hlas. Přežili jste noc. Další den, další práce, další šance, že jste se uložili ke spánku už naposledy. Se zasyčením se vám otevřou dveře záchranného modulu. Na helmě se odráží první paprsky teprve vycházejícího slunce nad zarostlými pláněmi táhnoucími se tam, kam až oko dohlédne. Protáhnete ztuhlé svalstvo, zhluboka se nadechnete, popadnete multitool se skenerem a vydáváte se na pouť do tajemných končin.

Planet Nomads je sci-fi sandboxová survival hra vyvinuta ostravským studiem Craneballs. Hra začala jako brainstorming projekt v roce 2014. Na popularitě nabyla díky Kickstarteru s jejich idejemi o univerzu plném rozmanitých planet čekajících na probádání. Díky podpoře 4107 backerů na Kickstarteru studio obdrželo do svých kapes okolo 96 tisíc liber. Hra byla zpřístupněna pro early access, kde si mohlo „pár vyvolených“ hru zahrát.

Hra byla jedním z  opravdu lákavých, ještě nezrealizovaných projektů v období boomu vesmírných crafting & exploration her. Her jako No Man’s Sky, která do svého vydání rovněž držela napjatého nejednoho fanouška sci-fi s podobnou tématikou. No Man’s Sky na trhu uzrála a její dozvuky stále zaslechneme při porovnávání s touto českou novinkou.

Vzhůru do nekonečna…

V nedaleké budoucnosti se hráčův výzkumný tým vydává vystopovat signály, které mohou dovést posádku k objevení planet oplývajících životem a těžebními zdroji. Ach ne! Neznámé anomálie poškodily vesmírnou loď. Je třeba se dostat do bezpečí. Začíná boj o přežití.

A je to tu.Hráč je vsazen do obleku vědátora, který musí prchat před nebezpečím, sotva se probral ze stázové komory. V tento moment přichází na mysl hra Mass effect 2 a já začala přemýšlet, jestli mi vývojáři přihodí nějaký lehčí zvrat. Tedy, před tím, než jsem si vybavila a následně se přesvědčila, že narativní stránka Planet Nomads není jedním z hlavních aspektů hry.

Úvodní část hry slouží vyloženě k aklimatizaci a soužití s ovládáním. Esteticky příjemné uživatelské rozhraní spolu s hlasem umělé inteligence, který lze deaktivovat v případě potřeby, nás provedou několika úvodními lekcemi souvisejících s příběhem. Zkoušíme si pár základních mechanik, které potřebujeme k přežití. Od chůze, skoku, běhu, interakce s předměty, jet pack letu, spojování obvodů, míchání komponentů, až ke stavbě vehiklů.

Po tomto krátkém úvodu skončíme na neznámé planetě. Není známo, co na ní žije, co nás čeká a k dispozici se nabízí jen omezené zásoby spolu s tím, co jsme se za pochodu doposud naučili.

Tři Pé

Přežij, postav, prozkoumej. To jsou tři základní stavební jednotky Planet Nomads, jež doplňují sebe navzájem. Tím je Planet Nomads více ucelenou hrou, než by jeden čekal. Seznámím vás s jednou vlastní zkušeností, která mne utvrdila v tomto názoru.

Jakožto nadšený hráč-průzkumník jsem se při první příležitosti vydala na sever. Výprava mého vnitřního realistu rozveselila a mého dobrodruha nováčkovské úrovně zabila. Se stupňujícím se nebezpečím přibyly i teploty pod nulou. Přičteme si k tomu nedostatek zdrojů a výsledek je následující: Byla jsem donucena využít spací pytel venku, to vyústilo v omrzliny, snížení imunity, únavě, hladu, žízni, čím dál více intenzivnějšímu klesání životních ukazatelů… Můžu začít znovu.

Hlavně zůstat naživu

Na nové planetě je prvotním úkolem přežít. Náš vědátor potřebuje spánek, teplo, jídlo i vodu, jako každý člověk. Proto je třeba dávat pozor na dané indikátory, jinak se vám může stát, že si protagonista přičichne k růžím zespoda. Nicméně, tam, kde si nevšímáme indikátoru jednoho, varuje nás druhý v podobě umělé inteligence zabudované v obleku. Další háček je i v tom, že čím více budeme zanedbávat náš zdravý životní styl, tím hlubší si pro sebe kopeme jámu. Hra nám napaří zhoršenou viditelnost, zpomalený pohyb, nebo rychlé klesání životních potřeb. Nebo milou kombinaci všech tří.

Nástrahy pro nás nejsou jen ve formě neuspokojení základních životních potřeb. Posty dalších potencionálních hrozeb jsou obsazeny i světem kolem nás, a to v podobě radioaktivních rostlin, jedovatých plazů, nebo alfa samců xenotaurů bránících své stádo. Nebezpečí číhá opravdu všude.

Svět je náš

K průzkumu máte k dispozici náhodně generovaný svět jako na dlani. Pěkným detailem je umístění biomů napříč planetou spolu s adekvátními tepelnými pásy. Na severu tedy čekejte tundru a mrazivé zážitky, kdežto na jihu poušť a nemilosrdné vedro. Biomy se pohybují na spektru od těch mírumilovných po učiněná minová pole. Nic není tak lehké jak se zdá a Planet Nomads vám to dá značně najevo. Raději bez zdrojů nevycházet ven a bez postavení alespoň menšího přístřešku nomádskou kariéru těžko započnete.

Vývojáři svým hráčům v designování jejich vlastních základen a vozítek nechali relativně volnou ruku. Hra nabízí čerstvý zážitek skrze custom stavby od malých pohyblivých, nepohyblivých bloků, po ty největší.

Také existuje spousta různých způsobů jak si daný objekt sestavit. Dokonce se musíte starat i o rozvody energie, aby jisté části fungovaly jak mají. Forma vašeho budoucího díla je vyloženě na vás.

Samotná jízda ve vozítku je zajímavým způsobem, jak se seznámit s realistickou fyzikou, kterou se hra pyšní. Kosit s vozítkem stromy je jedna z kratochvílí, která nemine snad nikoho. Po sestavení prvního funkčního vozítka mě popadl až euforický pocit. Koneckonců, hráčova šance na přežití úměrně stoupá se zrychlením průzkumu.

Šaty dělají člověka, multitool a oblek nomáda

Chytrý oblek je poslední vrstva, co hráče dělí od nemilosrdného přímého kontaktu s planetou. Se zabudovaným jetpackem je možné si zmírnit pády. Hlídá hráčovi životní funkce a v případě změn jej ihned varuje. Nehledě na to, že vypadá stylově.

Podobně jako v The Elder scrolls V: Skyrim si můžete pohled kamery nastavit na první nebo třetí osobu. Hovořilo se i o vlastní úpravě postavy, ale v 1.0 funkci nenajdeme.

Od začátku hráče provází multitool, což je vskutku šikovná věcička a parťák pro výjezdy. Lehce se s ním manipuluje a má dvě funkce. Konstrukce a dekonstrukce. Umožňuje těžbu nerostů, dokáže vyvrtat do země kráter, pokácet strom, postavit budovu. Bez něj se vážně neobejdete. Multitool společně s oblekem mají pochopitelně několik možností vylepšení. U multitoolu hráč může věnovat pozornost zlepšení kapacity baterie a rychlost těžby, zatímco u obleku čekejte zvýšené životní funkce.

Poslední ze svaté trojice vaší nomádské výbavy je Skener. Najdeme ho po pár minutách ve hře. Podobně jako multitool má dvě akce spuštěné klikem buď levého, nebo pravého tlačítka myši – cílený sken a pulzový sken okolí. Obojí je zábava používat. Hlavně pokud rádi zaplňujete prázdný prostor v databázi rostlin, živočichů a artefaktů. Pulzovým skenem odhalíte předměty s možností interakce v určité vzdálenosti a cíleným si z něj už informace vytáhnete.

Buduj beze strachu

Rovněž stojí za zmínku kreativní mod pro hráče. Zde se vyřádí ti kreativnější z nás, kteří si nechají konstantní prchání před nebezpečím prozatím ujít. Veškeré stavební bloky jsou hráči k dispozici.

A pokud je milejší vidina toulání se po planetě bez žízně, hladu a únavy, je tu free roam mod. Ten vás těchto lidských základních potřeb zbavuje. Na hráčově smrti se podílí už jen vnější vlivy, tudíž je tento mód i skvělou příležitostí pro zkoušku nanečisto.

Hrát Planet Nomads můžete tak několika způsoby, avšak hra sama nás konstantně směřuje k pohybu. Za prvé, je to potvrzení, že nomád nezůstává na jednom místě dlouho a za druhé, podíváte se svižně po celé planetě. Tudíž mnoho lidí, včetně mé maličkosti, volí strategii cestování na lehko, kde si průběžně staví malé základny, položí orientační solární maják a pokračují. Konstrukce velkých základen je více časově náročná, nikoliv však nemožná.

Kdy pro nás vlastně hra končí? Cíl hry je v tomto případě pro každého jiný. Může to být postavení několika základen na každém biomu, sesbírání veškerých artefaktů nebo dokončení každé dějové linky.

Osamělé, ale pro vlky samotáře skvělé

Vzhledem k tomu, že příběhová linka není jedna z nejsilnějších a v nevelké míře přidává hodnotu hráčské zkušenosti, tak si troufám říci, že by nebylo na škodu na příběh dát větší důraz. I přes náhodné generování planety, stavební mód i zkoumané dálky je hra po chvíli repetitivním a osamělým zážitkem. Jako Robinson Crusoe, ale bez Pátka.

Pokud však rádi obejmete tuto samotu na neznámé planetě a baví vás konstrukce v trochu vyšší komplexitě spojená s velice autentickým přežíváním, věřím, že budete v Planet Nomads jako doma.

Hodnocení:

Planet Nomads je velmi dobrá hra z české produkce. Její tři základní pilíře – přežití, stavba a průzkum jsou solidními základy hry. Pro fanoušky žánru je hra záležitostí klidně i na sto hodin, avšak hráče mimo tuto skupinu může zanechat po pár hodinách chladnými.