Nostalgické okénko – cheatování ve hrách

Katarína Bojnanská – 23/06/2019

Zatímco v realitě lidé běžně nevládnou možností zapnout si pro jistotu nesmrtelnost, či připsat si na účet o pár šťavnatých nul víc, v digitální realitě je systém cheatování poměrně zaužívanou praxí. Vždyť historie „dovoleného podvádění“ se táhne až k počátkům hraní samotného. Jak to už se vším dobrým na tomto světe bývá, ani cheatování už není to, co bývalo. Nostalgická slzička za umírající érou nepoznaných možností tak teče v proudu smutku z úpadku ikonických rubrik a programů herního světa.

I v našem malém česko-slovenském prostoru existovalo před drtivým rozšířením internetu několik kvalitních možností, jak se k herním podvodům dostat. Nejrozšířenější z nich byl beze sporu softwarový program Scorpion´s WinCheater. Takřka bezplatně otevíral herním nadšencům dveře do světa počítačové, i konzolové zábavy a různých dalších zajímavostí. Jeho první verze se zrodila z kódu programátora Jana Svatoše, který měl pro jeho napsání celkem roztomilý důvod. „Vlastně jsem se jen chtěl naučit programovat, sbíral jsem cheaty, měl jsem rád hry a viděl jsem kanadský program, který toto vše logicky kombinoval. Inspiroval mě a okamžitě jsem chtěl dokázat něco podobného, v češtině, pro další hráče.1  V jeho prvním herním programu se dalo najít celkem sto cheatů na PC hry, ale krom toho neměl takřka žádné další funkce.

Od toho pamětného dubnového dne ušla softwarová aplikace dlouhou cestu. Verze 1.50 – 5.00 dohnaly funkční deficit svých předků. Verze 4.00 poprvé expandovala mimo uzavřenou komunitu, a tak aplikace vykročila správným směrem k pop-kulturnímu universu. Verze 6.00 – 9.00 šláply trochu vedle a po zpoplatnění 99 Kč Cheater rychle ztrácel popularitu. Ve své free podobě se vrátil až ve verzi  10. Verze 11 je pokládána za přelomovou, protože se Scorpion´s Cheater poprvé objevil v CD příloze časopisu Score. Později byl taky pravidelnou součástí příloh časopisů Level a Game-Star.

V roce 2003 se veřejnost dočkala vydání jeho druhé generace. Ta je, jak se zdá, zároveň i jeho poslední. Její oficiální dokončení bylo vyhlášeno v roce 2009. Současně byly potvrzeny práce na verzi číslo tři, které však byly později ukončeny, a své opětovné resuscitace se už podle členů týmu nedočkají. Momentálně však pořád zůstává při životě alespoň oficiální web aplikace, který pravidelně přidává aktualizace své dosavadní práce. Krom toho se na něm dá poslední upgradeovaná verze druhé generace i stáhnout.

Scorpion´s WinCheater patří díky své komplexnosti k celosvětově největším, obdobně zaměřeným databázovým systémům. V současnosti obsahuje dvacet kategorií systémů, určených pro hráče PC i konzolových her, ale i pro milovníky filmů, hudby a zábavy. Na své si přijdou i uživatelé softwarových aplikací, začínající programátoři, či jednoduše pravidelní uživatelé internetu. Co všechno tedy hromadí? Skrývá v sobě přes 6200 cheatů a víc než 2000 herních návodů. Obsahuje internetové odkazy na šikovné vychytávky ulehčující život, vtipné obrázky (alias předpotopní meme), návody na vyťukávání známých melodií na mobilu, sbírku citátů a mouder, anebo uživatelské povídky, které se tehdy ještě nejmenovaly fan-fiction. Překvapí i nekončícím seznamem filmových recenzí, vtipů, či oblíbených Easter Eggů nejenom pro PC hry. Víte například, jak v Adobe Photoshopu vyvoláte malého kouzelníka Merlina?

Svatošova databáze byla možná největší, ale rozhodně ne jedinou informativní hráčskou platformou v srdci Evropy. Společnost jí dělá i slovenská ABCgames, která v současnosti taky nachází své zázemí hlavně na internetu. Má o něco méně cheatů a návodů jako její česká sestra, ale krom toho se může pyšnit dalšími vychytávkami. Těmi jsou například překlady her a filmů, obaly na CD, Wallpapery a databáze herních screenů. Krom toho obsahuje až 18.500 popisů her a má i funkci, která zhodnotí parametry počítače pro jejich spuštění.

Éra cheatů se už několik let zmítá v smrtelné křeči. Po velkém boomu legitimních podvodů, které umožňovaly herním lamám zažít, jak chutná vítězství, následovalo jejich velké proškrtávání ze strany samotných autorů. S rozvojem herního průmyslu už cheaty přestaly být potřebné. Hardcore tituly z minulého století nahradila možnost herní úrovně, která případné ulehčování zametla pod koberec a začala ho trestat. V multiplayer hrách to všem přijde nefér a pro případné okořenění příběhu hry to taky pomalu ztrácí význam. Kreativní paleta herních variací valící se na člověka ze všech stran ručí, že život je příliš krátký na to zahrát si všechny možné tituly až do konce. Okořeňovat jednoduše už není třeba. A tak se pozitivní konotace slova cheat pomalu ztrácejí v hlubinách minulosti, spolu s vybuchující Larou Croft, nacistickou výzdobou ve Wolfensteinovi, či raketovým autem z Age of Empires.

Katarína Bojnanská

Študentka Teorie interaktivních médií (Bc.), Managementu v kultuře (Mgr.) a Elektronické kultury a semiotiky (Mgr.). Absolventka Psychologie (Bc.). Na svojej pestrej akademickej ceste sa k téme videohrier vždy rada vraciam. Zakaždým z trochu iného uhľu pohľadu.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.