Horké léto – Recenze
„Jsem obyčejnej kluk. Kluci mi říkaj Rambo a holky kreténe. Jinak jsem Majer. Honza Majer“ – takto zní nejslavnější věta všech českých adventur a jedna ze scén hry Horké léto. Tato hra byla vydána v roce 1998 týmem Maxon a distribuce se ujala společnost JRC.
To, že adventury mají jako jediný herní žánr v ČR alespoň nějakou malou tradici, dokazuje velké množství titulů tohoto žánru, které u nás v celé historii „hraní“ vznikly. Nebudeme si nic nalhávat – spousta z nich se nemohla se světovou konkurencí vůbec srovnávat, ale přece jenom se našlo několik, které s nimi mohly držet krok. Popravdě – Horké léto sem nemůžeme zařadit, protože tahle hra nemohla žádného cizince zaujmout. Měla ve své době průměrnou grafiku a příběh, na druhé straně však dobrou hratelnost a byla velice dobře namluvená. A kupodivu to stačilo na to, aby se alespoň u nás stala úspěšnou.
Možná, že jsem byl v předchozím odstavci na tuto hru moc tvrdý, říká si teď jisto jistě mnoho z vás. Ale vůbec ne – předchozí odstavec byl můj pokus o hodnocení hry z pohledu hráče, který ji nikdy nehrál. Copak bych osobně mohl být tak tvrdý, když jsem slyšel to fantastické namluvení, hru dohrál a s ještě větším nadšením si koupil i její druhý díl? Ne, to by opravdu nešlo…
Děj Horkého léta se odehrává na slunných plážích a ve stinných pralesích několika pacifických ostrůvků. Sem přiletěla rodina profesora botaniky na vysněnou dovolenou a je kromě syna zajata lidožrouty. No a kdo jediný je může zachránit? Ano, samozřejmě pouze jejich syn – Honza Majer. Na první pohled ožrala s inteligencí, o které bych se nerad vyjadřoval, na ten druhý (po pár sklenkách něčeho tvrdšího) nebojácný inteligent rozhodnutý zachránit svou rodinu. To ale není zas tak jednoduché, a proto je na něj v průběhu hry připraveno opravdu velké množství různých hádanek a vůbec všeho, co ke správné adventuře patří.
Zatím všechno naznačuje, že by si hra zasloužila spíše průměrné hodnocení. Co z ní dělá tak skvělou adventuru, jejíž zahrání je neopakovatelným zážitkem? Je to jediné – namluvení, nebo chcete-li dabing. O ten se postaral skvělý Zdeněk Izer, který namluvil všechny postavy ve hře a je i autorem většiny zvuků. Jeho fantastické podání všech scén je opravdu zážitkem, který by si neměl nechat ujít žádný hráč, ač třeba žánr adventur nemá rád. Humor je pak ještě více dokreslen přítomností několika velice vtipných scén. Co se povedlo u zvuků, nedá se říci o grafice. Ta není zas tak špatná, ale ani nijak zázračná. Také absence hudby mě poněkud mrzí, ale jinak těžko hledat nějaké chyby.
Co dělá ze správné adventury dobrou hru? Napínavý příběh, kvalitní zpracování a taktéž kvalitní ozvučení a namluvení. Horké léto může nabídnout pouze poslední věc, ale i přesto se jedná o jednu z nejlepších českých adventur, kterou by si měl zahrát opravdu každý hráč.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.