Engine Evolution – recenze

Martina Opravilová – 16/06/2020

Engine Evolution: Užijte si závody a seznamte se s historií silničních motocyklů

Dnešní recenze bude patřit jedné z novinek letošního května. Novince, která zaujme především milovníky závodních her a/nebo milovníky jednostopých strojů. Pokud hádáte, že bude řeč o hře Engine Evolution, která pochází z dílny malého českého týmu, jste na správné adrese.

Co o hře prozradí Steam?

Než jsem se vrhla na samotné hraní hry, podívala jsem se, co mi o ní prozradí Steam. Rychle jsem tak zjistila, že Engine Evolution je závodní hra, ve které se na start postavím s motorkou. Taky jsem ale zjistila, že nepůjde jen tak o obyčejnou hru tohoto typu – s Engine Evolution se totiž seznámíte s historií silničních motorek. Nejstarší stroj pochází až z roku 1912!

V průběhu hry pak získáváte zdroje v závodech, které probíhají online. Následně si můžete koupit další (novější) motorky, stejně tak lze stroje vylepšovat.

Kromě běžného účtu si můžete zřídit i prémiový účet. Ten není žádnou novinkou a funguje přesně tak, jak jsme zvyklí – díky němu získáte řadu výhod, například větší odměny za vítězství v závodu.

Engine Evolution: Hra s příběhem

Už při zjišťování informací na Steamu mi bylo jasné, že hra je i v dalších ohledech tak trochu specifická. Například v tom, že za ní stojí člověk, který byl v době vývoje hry studentem vysoké školy – Petr Šimůnek. Tomu při vývoji samozřejmě pomáhal jeho (menší) tým. Mnoho zajímavých informací prozradí také Startovač  – právě zde totiž probíhala sbírka financí pro vývoj hry. Rozpočet byl totiž velmi omezený a na financování se částečně podíleli sami fanoušci.

Tady taky zjistíme, že už v dětství snil Petr o tom, že vyvine velkou počítačovou hru. Nezůstalo však jen u snů – Petr se do vývoje opravdu pustil.  A proč se se svým týmem rozhodl právě pro toto téma? Nejlepší odpovědí je jedna z jeho vět: „Tuhle hru jsem chtěl jako dítě hrát a nebyla tehdy a není ani dnes, takže si ji musím udělat sám“. V roce 2016 proto začala vznikat hra Engine Evolution, tehdy ještě pod názvem Racing 300. A jak se povedla?

Na začátku usednete na motorku z roku 1912

Kdekdo by si mohl myslet, že po zapnutí hry budete mít na výběr z několika motorek, které si později můžete vylepšovat (případně dokupovat další stroje). Tak přesně takto to u Engine Evolution… není. Na začátku máte k dispozici jenom jediný stroj – motorku z roku 1912. Abyste se mohli prohánět po okruzích na modernějších motorkách, musíte se k jejich získání nejdříve propracovat. Jak? Účastí v závodech. Startovné samozřejmě občas také něco stojí…

Vzhled podle svého

Jednou z věcí, kterou jsem musela ocenit již na samém začátku, je možnost úpravy vzhledu motorky i jezdce. Sami si tak svůj stroj nabarvíte, stejně tak si můžete zvolit vzhled své kombinézy. Budou všechny vaše stroje laděny do modra? Proč ne. Bude vaše stáj vypadat tak trochu jako z pouti? Taktéž může být. Záleží jen na vás. Jedná se sice relativně o detail (větší roli hraje samozřejmě vylepšení motorky), já ale i za tuto možnost dávám palec nahoru.

A co grafika?

Plusový bod si hra rozhodně zaslouží i za grafiku – ta je totiž velmi povedená a realistická. Musím říci, že během závodů (či tréninků) okolní domy ani jiné objekty nepůsobí nijak rušivě. Při jízdě se tak soustředíte opravdu jen na motorku a silnici, nemáte tendenci sjíždět očima k okolním objektům.

Zároveň ale musím zmínit, že to byla právě grafika, co mě na samotném začátku hry poměrně potrápilo. Dokud jsem využívala „plnou grafiku“, hra měla tendenci se sekat. Jakmile jsem však přešla na režim bez stromů, vše se krásně srovnalo. Tento problém nepřisuzuji ani tak hře, spíše to berte jako malý tip, jak je možné kousání řešit, pokud by daná situace potkala i vás.

S ovládáním si poradí každý

Obrovskou výhodou hry je také jednoduché ovládání. Jistě, jakmile poprvé sednete na motorku, bude pravděpodobně následovat několik cest mimo trať a taky řada karambolů (nebo možná ne, pokud budete zdatnější řidiči než já), s citlivostí ovládání se ale skamarádíte velmi rychle. Přiznám se, že na začátku jsem měla trochu obavy z toho, zda jízda nebude spojena s řazením (stejně jako u reálné motorky), moje obavy byly ale zbytečné. Žádné řazení se nekoná.

Zahrajete si i bez internetu

V neposlední řadě musím ocenit i fakt, že Engine Evolution lze hrát s náhodným protivníkem, stejně tak si ale můžete dát závod se svými kámoši. Multiplayer závody zkrátka mají něco do sebe. A ačkoli závody probíhají jen v online režimu, trénovat můžete i tehdy, když zrovna nemáte přístup k internetu. A to se hodí – přece jen, trénink dělá šampiony.

Dočkej času?

Jako největší negativum hry vidím pomalejší načítání a s tím spojené čekání. S tím jsem se totiž ve hře setkávala docela často. Těžko říci, zda to lze přisuzovat hře nebo mojí technice – vy možná s rychlostí načítání nebudete mít nejmenší problém. Chce to zkusit. Přesto se však čekání minimálně v jednom případě pravděpodobně nevyhnete…

Před závodem si totiž budete muset počkat, než vám systém přidělí soupeře. Osobně musím říct, že čekání delší než minutu ve mně před několikátým závodem v řadě vzbuzovalo poměrně negativní pocity. Pokud se samozřejmě rozhodnete hrát s kamarády, této nepříjemnosti se vyhnete.

Stojí tedy hra Engine Evolution za zkoušku? Podle mě rozhodně stojí. Nejvíce se bude líbit těm, kteří mají rádi motorky, zejména ty starší, zavděčí se však podle mě komukoli, kdo si rád zajede jakýkoli závod. Hru oceňuji o to více, že byla vytvořena v malém týmu a s nízkým rozpočtem. Jak už bylo zmíněno, cílem autorů bylo ukázat, že i za málo peněz jde udělat hodně muziky. A to se v tomto případě rozhodně povedlo. Když vezmu v potaz všechny okolnosti (nižší rozpočet a podobně), tak za mě rozhodně klobouk dolů!