Do Prahy přijede vynálezce Tetrisu, tvůrce Falloutu nebo scénáristka Tomb Raidera
Game Developers Session Prague, jedna z největších akcí pro milovníky her a herních technologií, přiláká do Prahy zvučná jména z oboru. Dorazí i Alexej Pažitnov, tvůrce legendární počítačové hry Tetris, který se ukáže svým fandům ve střední Evropě vůbec poprvé. Prosincový event však láká i na další zajímavý program pro odborníky či laiky.
Skoro každý zná Tetris, jen málokdo ale ví, kdo za touhle legendární hrou stojí. Všichni fanoušci tohoto počítačového fenoménu mají možnost se s jeho autorem setkat už 8. a 9. prosince v Praze. „Alexej Pažitnov vytvořil Tetris v 80. letech při práci pro Sovětskou Akademii věd. Je to jedna z nejúspěšnějších her všech dob a právě Pažitnov bude na nadcházejícím Game Developers Session Prague jedním z hlavních řečníků. Ambicí naší akce je propojení odbornosti, osvěty i zábavy. Ať už je to sdílení zkušeností legendárních tvůrců her, představení nejnovější trendů herního vývoje nebo možnosti pro laiky něčemu se naučit a dozvědět, třeba i nastartovat kariéru. Oslovujeme profesionály, kteří podobné konference navštěvují, a propojujeme je s mladou generací tvůrců, která je ještě na školách,” říká k akci její programový ředitel Pavel Barák.
Alexej Pažitnov žije od roku 1991 v USA. Podílel se i na vývoji her jako Pandora’s Box či Hexic a spolupracoval s firmami jako Microsoft a WildSnake Software. O jeho práci na Tetrisu vznikl letos dokonce celovečerní film na streamovací platformě APPLE TV.
Po jeho boku vystoupí na akci v Kongresovém centru ještě dalších 80 speakerů. Mezi nimi třeba Rhianna Pratchett, anglická herní spisovatelka a novinářka, která ve své kariéře pracovala na titulech jako Heavenly Sword, Overlord či Mirror’s Edge, ale klíčovým milníkem v její tvorbě bylo působení ve studiu Crystal Dynamics, kde stála za příběhem rebootu slavné herní série Tomb Raider z roku 2013 a jeho pokračování Rise of the Tomb Raider.
Do Prahy dorazí také novozélandský světoznámý tvůrce Dean Hall, kterého čeští hráči mohou znát jako autora hry DayZ, a ta letos v prosinci oslaví desetileté výročí existence. Těšit se návštěvníci mohou na amerického tvůrce a producenta Briana Farga, zakladatele legendárního studia Interplay Entertainment, které stojí za několika desítkami vydaných herních titulů. Nejznámějšími jsou třeba herní série The Bard’s Tale, Wasteland a Fallout. Z lokálních tvůrců pak na konferenci vystoupí přední osobnosti českého herního průmyslu v čele s Jakubem Dvorským z Amanita Design, značky spojené s tituly jako Samorost nebo Machinarium. Dorazí také Martin Klíma, zakladatel a výkonný producent studia Warhorse s titulem Kingdom Come: Deliverance, či Dan Vávra, český videoherní designér, scenárista a režisér a spoluzakladatel a kreativní ředitel Warhorse Studios.
Setkání s hosty a zajímavými firmami nebo školami doplní třeba i výstava Nekonečné vesmíry – České hry a jejich globální úspěch z dílny Českých center. Ta představuje Česko jako respektovaného hráče na mezinárodním poli digitálních her a snaží se přiblížit zahraničnímu publiku současnou českou hru v komplexní podobě. Účastníci konference budou mít v rámci programu přístup i na workshopy a mnoho dalších doprovodných aktivit.
Malým předskokanem akce bude speciální listopadový „gamejam“, respektive GDSJam, tedy víkendový (24. – 26. 11.) maraton v tvorbě počítačových her pro mladé talenty i profesionály, uspořádaný společně s Karlovou univerzitou a mezinárodní vývojářskou firmou Wargaming. „Jsme přesvědčení o tom, že budoucnost herního odvětví leží v rukou bystrých mladých talentů, kteří přinášejí nekonvenční perspektivy a průlomové nápady. Podporujeme proto takové iniciativy, jako třeba hackathon GDSJam, investujeme do prostředí, které podporuje rozvoj mladých a pohání inovace. Společně vytváříme budoucnost, kde herní průmysl nadále posouvá limity a nově definuje, co je možné,“ doplňuje Lyudmila Sechko, personální ředitelka divize World of Tanks v rámci Wargaming.
Vstupenky na GDS Prague jsou k dispozici v síti Ticketmaster.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.