Anifilm 2025 přináší animaci i počítačové hry – s novou Game zónou, projekcemi a sci-fi tématem

24. ročník Mezinárodního festivalu animovaných filmů Anifilm se uskuteční 6.–11. května v Liberci a letos znovu nabídne to nejlepší ze současné světové i české animované tvorby. Festival však už dávno není pouze o animaci – významnou součástí programu jsou i počítačové hry, které se i letos představí v rámci soutěží, výstav i živých prezentací.
Mezinárodní soutěž a Český obzor: Animace i hry na jednom místě
Hlavní mezinárodní soutěž festivalu zahrnuje hned osm kategorií – od celovečerních filmů přes krátkometrážní snímky až po počítačové hry a virtuální realitu. V silné mezinárodní konkurenci se neztratí ani česká díla: například celovečerní film Kristiny Dufkové Život k sežrání, krátké snímky Hun Tun (Magdalena Hejzlarová), Hurikán (Jan Saska) nebo I Died in Irpin (Anastasia Falileieva). Všechny tyto filmy a další domácí projekty se představí i v národní soutěži Český obzor, která mapuje aktuální podobu české animace.
Hry jako plnohodnotná součást festivalu
Letos festival výrazně rozšířil herní sekci, která je soustředěna do vylepšené Game zóny. Ta byla navržena tak, aby poskytla pohodlné zázemí pro autory i diváky a umožnila konání přednášek, diskuzí i projekcí. Vůbec poprvé se tak Studentská soutěž počítačových her promítá na plátnech, čímž se herní zážitky ještě více přibližují filmové části festivalu.
Návštěvníci Game zóny se mohou těšit i na interaktivní instalace – od arkádových kabinetů studentů UMPRUM až po AR multiplayer hru od týmu Stroy, která přenáší hráče do rozšířené reality.
Workshopy, pitchování i studentský networking
Herní program zahrnuje také řadu workshopů pro začínající tvůrce, pitchingovou Game Pitch Arenu, kde lze představit své herní projekty odborné porotě i veřejnosti, a studentský networking, v rámci něhož probíhají inspirativní mikro-přednášky formou „studenti studentům“. Zábavní program doplňuje neformální pLevel, který propojuje účastníky v přátelské atmosféře.
Porota herní soutěže: Výrazné osobnosti světové i české scény
O vítězích v kategoriích Mezinárodní a Studentská soutěž počítačových her rozhoduje tříčlenná odborná porota:
- Zoé Nguyen Tranh – francouzsko-americká art direktorka a ilustrátorka, která se podílela na hrách jako Return to Monkey Island, Rime nebo The Sexy Brutale. Inspiraci čerpá z výtvarného umění a komiksu, a ve své tvorbě propojuje tradiční i nové výtvarné postupy.
- Christopher Lewis Lee – britský ilustrátor a autor 2D her, jehož tvorba je hravá, stylizovaná a silně vychází z historie, fantasy a folkloru. Působí především v oblasti nezávislých her.
- Jindřich Skeldal – veterán české herní scény a autor kultovních titulů jako Brány Skeldalu, Sedm mágů nebo Dreamkiller. Spolupracoval i na úspěšném VR titulu Beat Saber, věnuje se literatuře i televizní a divadelní tvorbě.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.