Příběh Factorio: Jak český herní megahit málem nikdy nevznikl
Factorio je jedním z nejúspěšnějších herních titulů, který si získal srdce hráčů po celém světě. Přestože cesta k jeho vzniku byla složitá, odhodlání autorů, trocha štěstí a jedinečný nápad zajistily, že hra nakonec spatřila světlo světa. Za tímto fenoménem stojí dva programátoři z Prahy – Michal Kovařík a Tomáš Kozelek.
Oba tvůrci snili o vytvoření hry, která by spojovala jejich oblíbené herní prvky: vlaky, budování základny, logistiku a automatizaci. V roce 2012 se rozhodli opustit svá zaměstnání a naplno se věnovat vývoji svého vysněného projektu. Ve svém bytě společně založili studio Wube Software a celý rok pracovali na první verzi Factoria. Jejich úspory se však začaly rychle tenčit, a tak přišel čas hledat finanční podporu.
Crowdfunding a první neúspěch
V roce 2013 spustili crowdfundingovou kampaň na platformě Indiegogo s cílem vybrat 17 000 EUR. Tato částka měla zajistit dokončení alpha verze hry. Každému, kdo přispěl, nabídli možnost si alpha verzi vyzkoušet. Bohužel, o Factoriu tehdy nikdo nevěděl, hra neměla žádnou komunitu a zájem o kampaň byl minimální. Michal a Tomáš se ocitli na pokraji rezignace. Plánovali vrátit se do zaměstnání a vzdát svůj sen o vytvoření Factoria.
Když už se zdálo, že je vše ztracené, rozhodli se poskytnout alpha verzi hry zdarma komukoli, kdo o ni projeví zájem. To byl bod zlomu. Hru začalo zkoušet stále více lidí, kteří ji sdíleli dál. Známí youtubeři a influenceři začali Factorio propagovat, a tím získala na popularitě. Povedlo se vybrat téměř 22 000 EUR, což umožnilo vývojářům pokračovat. Komunita hráčů rychle rostla a Michal s Tomášem mohli naplno pracovat na dokončení hry.
Vydání a úspěch na Steamu
V srpnu 2016 byla hra uvedena v předběžném přístupu na Steamu pod verzí Stable 0.12. Od té chvíle se Factorio stalo fenoménem. Cesta k plné verzi však trvala ještě další čtyři roky. Plná verze hry vyšla 14. srpna 2020 pod názvem Factorio 1.0. Od svého vydání se hra prodává stabilně dobře – studio uvádí, že Factorio prodává zhruba 1 000 kopií denně. Do dnešního dne si ji zakoupilo více než 4 miliony hráčů.
Jedním z unikátů Wube Software je jejich cenová politika. Na rozdíl od většiny her nikdy nenabídli Factorio ve slevě. Vývojáři věří, že kvalita hry ospravedlňuje její cenu, což si získalo respekt hráčské komunity.
Velký podíl na úspěchu hry má aktivní komunita, která vytvořila tisíce modifikací rozšiřujících hratelnost. Mezi oblíbené patří mody, které přidávají nové stroje, suroviny nebo dokonce vesmírné výpravy. Studio nedávno vydalo DLC Factorio: Space Age, které přinese další obsah a výzvy.
Factorio je důkazem toho, že i z malého projektu může vyrůst světový megahit. Díky odhodlání tvůrců a podpoře komunity se hra stala jednou z nejlepších svého žánru a ikonou českého herního průmyslu. A co vy? Už jste si vyzkoušeli budování svého vlastního průmyslového impéria?
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.